GT1: Menten (Mad Croc) snelsten pre-kwalificatie - Verdonck-Longin knap tweede!

Mad-Croc Racing - Corvette Z06De pre-kwalificatie in het kader van het FIA GT1 World Championship werd opnieuw gekenmerkt door wisselende weersomstandigheden. De sessie begin met een opdrogende piste. Na goed drie kwartier openden de hemelsluizen zich opnieuw boven de Ardennen. Op dat moment was het de Nederlander Jos Menten die bijzonder snel onderweg was. De coureur uit Haelen was op het juiste moment op de piste en maakte daar optimaal gebruik van: "Het rondje was goed, zeker rekening houdend met de omstandigheden. Het was gewoon een kwestie van wie als laatste de chrono zou neerzetten, alvorens het opnieuw zou beginnen regenen", aldus Menten. Xavier Maassen is alvast opgetogen: "Ook toen het opnieuw begon te regenen waren we bij de snelsten op de baan, dat doet ons enkel het beste verhopen!"

Niet alleen de Corvette C6.R van Mad Croc verkeerde in goede vorm in de wisselende omstandigheden, ook de Maserati MC12 van Verdonck-Longin ging goed. Ondanks de moeilijke omstandigheden lijkt GT-nieuwkomer Verdonck zich goed aan te passen aan de situatie. Op de derde en vierde plek eindigden de beide Lamborghini Murciélago R-SV van Reiter Engineering. De vijfde chrono komt op naam van Mücke en Nygaard, onderweg in de Aston Martin DBR9 van Young Drivers Aston Martin Racing.

Marc VDS Racing Team - Ford GTGoed nieuws voor Marc VDS Racing Team. De beide wagens lijken goed voor de dag te komen in Spa. Markus Palttala zette in de pre-kwalificaties de zesde tijd neer. "We hebben een extra ingenieur en dat lijkt het team vooruit te helpen. Het is moeilijk om na deze verregende sessies conclusies te trekken. De wagen voelt alvast beter aan dan in de voorbije wedstrijden."

Phoenix Carsport - Corvette Z06Minder goed nieuws komt er uit de pitbox van Phoenix Carsport. Andrea Piccini wilt niet bevestigen dat de wagen met problemen kampt. Anthony Kumpen geeft wel een versie van de feiten uit de cockpit: "Het dashboard draait dol. De kaarten switchen de hele tijd, de foute versnelling wordt aangegeven. De wagen rijdt wel al terug rechtdoor. Hopelijk krijgt het team dit allemaal opgelost", zucht Kumpen. In de pitbox lijkt iedereen zich echter te concentreren op de bolide van Hezemans-Hennerici. Het wordt met de seconde realistischer dat Phoenix de wagen pro-forma heeft ingeschreven om niet tegen een boete op te lopen. Net zoals in andere wereldkampioenschappen worden teams bestraft indien ze niet met twee wagens aan de start verschijnen. In de voorbije wedstrijden was er steeds sprake van overmacht, bijvoorbeeld na de brand bij Hezemans in Silverstone, of na het ongeval van Gachnang in Abu-Dhabi.

Foto's: Martijn Wouters & Marnik Mouchaers


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in FIA GT op donderdag 29 juli 2010 om 18:30


Andere publicaties op Racingworld.be...