GT1: Menten-Maassen domineren kwalificatierace - Longin-Verdonck knap vijfde!

Xavier Maassen en Jos MentenBij de start is het de Nederlander Jos Menten die het FIA GT1 veld op sleeptouw neemt rond het Ardense circuit. Menten neemt een autoritaire start en kan al snel een voorsprong van drie seconden bij elkaar rijden. Ondertussen zien we Michael Bartels de pits induiken met schade aan zijn Maserati MC12. De Vitaphone-rijder kwam in contact met de Nissan GT-R van Hughes-Campbell-Walter. De Sumo-rijders moesten naar de pits met een lekke band aan de linker voorkant van hun Japanse wagen. Bartels werpt de handdoek, terwijl de Nissan, mits wat tijdsverlies, zijn weg kan verderzetten. Ook Anthony Kumpen verdwijnt al vlug uit de wedstrijd. "De elektrische problemen duren voort, ik heb de wagen moeten parkeren", klinkt het excuus. Al het hele weekend speelt het Phoenix team een spelletje met de FIA om niet tegen een boete aan te lopen. Zoals geweten moeten alle wagens verplicht deelnemen aan alle manches die deel uitmaken van het WK GT1 - net zoals in de F1 - om niet tegen een boete aan te lopen. De andere bolide van het Phoenix team volgt goed mee in de top vijf. De Ford GT's van Marc VDS maken ondertussen wat tijd goed, nadat de kwalificaties niet zo goed liepen als verhoopt.

Vooraan trekt Menten zich weinig aan van de strijd om de ereplaatsen. Frank Kechele probeert het tempo van zijn teamgenoot uit Silverstone te volgen, en kan mee met Menten een kloofje slaan. De All-Inkl.com van Pastorelli-Schwager houdt de derde plaats vast, wel op ruim tien seconden. In die volgorde blijft de top-drie rondtoeren tot aan de pitstops. Menten verliest bij zijn in-lap twee seconden en plots bevindt de Lambo zich onder de achtervleugel van de Corvette van Mad Croc. Maar het pitwerk bij DKR verloopt vlotter en Maassen vertrekt met een kleine voorsprong.

Reiter Engineering - Lamborghini Murcielago R-SVMaassen lijkt die voorsprong te handhaven, maar plots komt Ricardo Zonta opduiken. Zonta rijgt de snelle sectortijden aan elkaar. De Braziliaanse ex-F1-rijder komt postvatten onder de versnellingsbak van de Corvette C6.R. Maar dan maakt Zonta een klein foutje en Maassen profiteert optimaal. De Nederlander zet op zijn beurt snelle sectortijden neer en trekt een gat dat oploopt tot vier seconden. Voldoende om de wedstrijd rustig uit te bollen en zijn eerste zege te nemen in het FIA GT1 WK 2010. Voor teamgenoot Jos Menten is het zijn tweede podium, maar eveneens zijn eerste zege in het FIA GT1 WK.

Ricardo Zonta komt met de Lamborghini Murciélago R-SV van Reiter Engineering als tweede over de streep. Een uitstekend resultaat voor Reiter, en ook voor het jonge Duitse talent Frank Kechele, die voor de tweede keer in zijn nog prille carrière op het podium van het FIA GT1 WK staat. Een inhaalrace van Mike Hezemans, gecombineerd met goed pitwerk bij Phoenix, leidt tot de bronzen medaille voor Hezemans-Hennerici. Mücke en Nygaard klommen met de Aston Martin van Young Drivers op naar de vierde plaats, met in hun spoor de Maserati van Longin-Verdonck. Longin is opgetogen met de prestatie van zijn jonge teamgenoot, daar laat hij geen twijfel over bestaan: "Nico is ingestapt en plots gaan we wel vooruit. Nu werken we als een team. Zo moet het eigenlijk altijd zijn! Hij heeft zich bijzonder snel aangepast aan de wagen, en we hebben hier een prachtig resultaat neergezet."

Matech Competition - Ford GTPastorelli-Schwager zijn teruggevallen naar de zesde plaats, voor Westbrook-Mutsch (Ford), Kox-Haase (Lambo), Krumm-Dumbreck (Nissan), Leinders-Martin (Ford). Voor Martin had er veel meer ingezeten, maar de Marc VDS Ford verloor in de laatste twee ronden vier plaatsen. En nog meer slecht nieuws voor Ford. Ex-F1-rijder Grosjean spint in Blanchimont en knalt de muur in, seconden voor het vallen van de vlag. Verder is het eveneens eigenaardig dat winnaars Menten-Maassen na 59 minuten en 59 seconden werden afgevlagd, en dus niet de raceduur uitgereden hebben. Een foutje in de timing? Een duidelijk beeld van alle gebeurtenissen op en rond de piste van Spa-Francorchamps is overigens moeilijk te geven aangezien het mediacenter enkel beschikt over de beelden van de veiligheid, die niet meteen synchroon lopen met de actie op de piste...

Foto's: Martijn Wouters


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in FIA GT op vrijdag 30 juli 2010 om 16:11


Andere publicaties op Racingworld.be...