Schnitzer is back on track!

Schnitzer is terug. Een naam die onlosmakelijk is verbonden met BMW en de 24 Uren van Francorchamps. Winnaar in 1985, 1986, 1988, 1990 en 1995, toen de 24 Uren nog een toerismerace waren. Dan 8 jaar afwezig. En nu terug als officieel team van BMW Motorsport in de 24 Uren van Spa, ondertussen voorbehouden aan GT-wagens.

«De 24 Uren van Spa, dat maakt deel uit van onze traditie», aldus Charly Lamm, de al even legendarische sportdirecteur van Schnitzer, die er al bij was in 1971 met een BMW 2800 CS. «Een fantastische koers op een legendarisch circuit. Ik ben zeer blij er opnieuw bij te zijn.»

Voor rekening van BMW, momenteel leider in het FIA ETCC-kampioenschap, rijdt Schnitzer op 31 juli en 1 augustus twee M3's V8 GTR voor in de categorie Nationale GT. De ene wordt bestuurd door het Duitse trio Jörg Müller (leider in het rijderskampioenschap van het ETCC), Dirk Müller (zijn ploegmaat bij BMW Team Deutschland in het ETCC) en Hans-Joachim Stuck. De tweede heeft een internationaler tintje met de Portugees Pedro Lamy, de Brit Andy Priaulx (BMW Team Great-Britain), de Spanjaard Antonio Garcia (BMW Team Italy-Spain en onze landgenoot Kurt Mollekens, recentelijk ingelijfd door BMW Team Belgium-Luxembourg bij het RBM-team in ETCC.

«De wagens zijn vergelijkbaar met die waarmee Jörg Müller in 2001 de American Le Mans Series won. Een spectaculair tuig, dat een lekker geluid uitstoot, helemaal in overeenkomst met de filosofie van de nieuwe 24 Uren.»

De BMW ziet er niet alleen fraai uit, hij presteert ook fraai. De M3 draaide al 2.19 op Francorchamps. Schnitzer heeft een reputatie als een huis in Francorchamps. En ongetwijfeld hoopt BMW Motorsport heimelijk op de zege. Maar Charly Lamm wijst resoluut de favorietenrol af.

«We zitten nu in een andere situatie. De Ferrari's zijn sneller. De tenoren van het GT-kampioenschap zijn sneller. Als ze voluit gaan en blijven gaan, maken we geen kans. Maar wij hebben andere troeven: de bedrijfszekerheid van de M3 speciaal voor de gelegenheid gebouwd, een professionele bemanning en onze ervaring met endurance-koersen, vooral met die van Spa. We zien wel waar we uitkomen. Ons objectief is ons best doen in een koers die meestal toch wel het toneel is van verrassende wendingen.»

Bij wijze van voorbereiding, rijdt Schnitzer een M3 V8 GTR voor voor Priaulx-Lamy-Mollekens in de 4 Uren van Francorchamps Belcar, begin juni in het kader van de Spa Euro Race, en een week later in de 24 Uren van de Nürburgring.

« Een soort simulatie voor Spa, want voor het ogenblik hebben we nooit langer dan 12 uren gereden, in Sebring», aldus Lamm, die, net als 5 van de 7 rijders, in het weekeinde van de Proximus 24 Hours of Spa ook nog de twee manches van het FIA ETCC-kampioenschap op zijn programma heeft staan, zaterdag voor de start van de 24 Uren.

Kurt Mollekens, ex-winnaar in Toerisme en de enige Belg in de Schnitzer-armada, krijgt het laatste woord. «Ik heb al een korte briefing gehad met Lamm bij mijn test op Hockenheim. Het is duidelijk dat hij niet naar Francorchamps komt om de tweede viool te spelen. Het is een professioneel team, de auto is perfect, de remmen uitstekend, maar de motor mist vermogen. We hebben minstens 100 pk minder dan de beste GT's. Op droog wegdek zal dat vooral bij het inhalen een probleem geven


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Dries de Smet in FIA GT op woensdag 26 mei 2004 om 18:44


Andere publicaties op Racingworld.be...