GT1: Nico Verdonck: "GT1 smaakt naar meer!"

Nico Verdonck maakte afgelopen weekend zijn debuut in het WK FIA GT1. De verraderlijke weersomstandigheden brachten de jonge Brusselaar niet van de wijs. Samen met Bert Longin, een van de meest ervaren piloten van het veld, vormden ze de juiste combinatie om op hun thuiscircuit een knalprestatie neer te zetten. Ze konden samen een knappe 4de plaats scoren in race 1! In de tweede race van het weekend werd het duo als 8ste afgevlagd.

Ook de professionaliteit in dewelke het team werkt is indrukwekkend, "dit zijn omstandigheden zoals in F1 maar dan voor GT wagens", sprak Nico bewonderenswaardig over het Triple H Hegersport Team. "In zo'n atmosfeer werken is voor een piloot ideaal, je hoeft je om niets zorgen te maken en je alleen concentreren op het afstellen en rijden met de auto." ging Verdonck verder.

Tijdens de eerste vrije trainingen lag er veel druk op de schouders van de jonge Brusselaar. Hij moest zowel de auto leren kennen alsook een set-up zoeken voor de race. Het feit dat het weer in Spa-Francorchamps typisch Ardeens was, zou het er niet makkelijker op maken!
"Tijdens de trainingen heeft Bert eerst gereden op nat & droog. De eerste keer dat ik met de auto reed was fantastisch. Ongelofelijk hoe dat de Maserati op de grond 'plakt', zo de Raidillon opstuiven was geweldig," sprak Nico over zijn eerste meters in een GT1 wagen. Dat de afstellingen op de maat van Bert waren vormde geen probleem. Nico stelde zich hier op af en na het bekijken van de data wist ook hij dat er nog op veel punten verbeterd kon worden. Tijdens de Pre-Qualifying wist het duo zelf een indrukwekkende tweede tijd op de tabellen te zetten.

"In de kwalificatie overleefden we zowel Q1 als Q2. Bert nam Q1 en Q3 voor zijn rekening, terwijl ik mocht vechten voor een plaatsje in Q3. Bij de beslissing om Q2 voor mijn rekening te nemen wist ik ook automatisch dat ik de start voor de race zou moeten nemen," vervolgde Nico zijn debuut analyse. Met de 4de startpositie mocht het duo tevreden zijn en met een goed gevoel de 'Qualifying Race' aanvatten. Bij deze race krijgen slechts de top 3 een beperkt aantal punten, belangrijker is dat de uitslag tevens de startgrid is voor de 'Championship Race'.

"De start was niet zo goed voor mij. Het probleem op de auto is dat we wat minder koppel hebben dan andere wagens, bijgevolg betaal je dat bij een rollende start cash. Desalniettemin kon ik het stuur overgeven aan Bert toen ik 7de lag. De auto voelde niet echt super aan, ik had wat problemen met onderstuur in de snelle bochten. Longin kon uiteindelijk de auto op een 5de plaats binnen rijden," vertelde Nico het verloop van de race. Die 5de plaats werd nog een 4de na het diskwalificeren van een auto vooraan.

Voor de Championship race nam Bert Longin de start. Ook hij had het niet onder de markt met het gebrek aan koppel van de auto. Bert kwam binnen op een 9de stek en Nico kon beginnen aan zijn tweede wedstrijd. De pitstop van het team was niet zo goed, ze verloren ongeveer 4 seconden op de concurrentie. Uiteindelijk kon Nico Verdonck nog een plaatsje goed maken en 4 punten scoren voor het team met een 8ste plaats!
"Ik had ditmaal minder last van onderstuur dan in de eerste race. Maar niet getreurd want ik moest de race afwerken met onderstuur, waarschijnlijk ten gevolge van degradatie aan het rubber,"aldus Nico Verdonck.

De andere auto van het team werd knap tweede, zo kan iedereen van het Triple H Hegersport team terugkijken op een mooi weekend.
"Al bij al ben ik tevreden over het weekend, de resultaten waren er, de samenwerking verliep schitterend met Bert Longin en het was tot nu toe het meest professionele team waar ik ooit mee heb samengewerkt in mijn carrière! Dankzij ALD Automotive en mijn andere partners kon ik deelnemen aan het prestigieus FIA-GT1 wereldkampioenschap en hopelijk komt hier een gevolg aan," sluit Nico zijn weekend af.

NV press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op zondag 08 augustus 2010 om 11:46


Andere publicaties op Racingworld.be...