Francorchampagne: Twee belangrijke manches!

Na een lange zomerpauze beginnen de deelnemers aan de Belgian Touring Car Series aan het laatste derde van het kampioenschap met een dubbele confrontatie op het circuit van Spa-Francorchamps, een omloop die ze erg goed kennen en... waar ze van houden. De herneming zal verlopen volgens het traditionele format: twee races van 90 minuten met een verplichte pitstop.

Een blik op het klassement maakt meteen duidelijk hoe belangrijk deze Francorchampagne wordt. Frédéric Bouvy (Renault Mégane) voert het klassement aan met 137,5 punten voor het duo Vincent Radermecker-Eric van de Poele (Volvo S60 - 114,5), Steve Vanbellingen (BMW M3 - 114) en Christian Kelders (de andere piloot van de Renault - 106,5), wiens achterstand verklaard wordt door zijn afwezigheid in de Trophée de Bourgogne in Dijon.

Het is zeker nuttig om een belangrijk element uit het reglement in herinnering te brengen: in de eindafrekening zal elke piloot zijn minst goede score mogen schrappen. De leider heeft nog niet moeten opgeven en zijn slechtste prestatie is een 5de plaats (of 11 punten) in Dijon. Hij heeft dus nog een joker achter de hand, terwijl zijn achtervolgers al een opgave achter de rug hebben en zich dus geen fantasietjes kunnen veroorloven.

De Volvo S60 favoriet


Wanneer we ons baseren op de laatste confrontatie in de Ardennen, waar hij de dubbel behaalde, is de Volvo S60 Silhouet favoriet voor de Francorchampagne. De wagen is snel, homogeen en wordt bovendien bestuurd door een ervaren en supersnelle bemanning. Maar, de Renault Mégane van Delahaye Racing en de BMW M3 Silhouet die de 12 Uren won - Steve Vanbellingen zal opnieuw een team vormen met de Nederlander Harry Stoeltie - zullen het de Zweedse bolide lastig maken. Verder moet zeker ook rekening gehouden worden met de KIA's Pro_Ceed Silhouetten (Wauters-Wauters, Dockerill-Ferrier, Moonens-Stéveny) en de GC10's van Gomez Compétition (Schmetz-Thiry, Calmon-Gagneux). De Koreaanse en Franse Silhouetten werden tijdens de zomerpauze grondig geprepareerd om sterk voor de dag te komen in de eindsprint van het seizoen.

De Jaguar XF Silhouet zal niet aan de start verschijnen. De aanpassingen van de carrosserie volgens de richtlijnen die gegeven werden tijdens de vorige meeting is niet tijdig klaar geraakt. Dat is de verklaring waarom Jérôme Thiry samen met Michael Schmetz de top GC10 zal besturen.

Het grote debuut van « VDP »... junior

Het eerste deel van het seizoen was redelijk rustig in de klasse S2, maar vanaf de Francorchampagne zal de strijd spannend worden met een aantal nieuwe deelnemers. Een van hen heeft een naam die


niemand onverschillig laat: de jonge Alexis van de Poele, de zoon van de vijfvoudige winnaar van de 24 Uren van Spa, zal zijn debuut maken op dit niveau als teamgenoot van Vincent Vandenabeele, wiens ervaring zich beperkt tot de proloog van de 25 Uren VW Fun Cup. We vermelden ook de deelname van een tweede Touring Cup van team MTE, naast de wagen die dit seizoen bestuurd wordt door Laurent Richard en Alexandre Viron: de nieuwe bolide, voorzien van het koetswerk van een BMW 1 Reeks, wordt bemand door Thierry de Latre du Bosqueau en Daniel Roustan. SpeedWorld Racing zet zijn vertrouwde S2 in voor Armand Fumal en Edouard Mondron. Dat betekent een vijftal Touring Cups... waarbij het interessant wordt om hun prestaties te vergelijken met die van de GC10 van Smaël Haddouche en Etienne Baugnée, een wagen in de klasse S1 maar met de motor van een S2.

Tien SEAT Leons !


Het succes van de SEAT Leon Supercopa is overduidelijk, want het contingent Spaanse bolides loopt op tot tien eenheden dankzij de komst van twee bijkomende wagens. De eerste wordt bestuurd door de Italianen Alessandro Bonacini en Manuel Lasagni, terwijl de andere toevertrouwd wordt aan Nicolas Léonard (goed bekomen van zijn capriool bij de start van de vorige race) en Jean-François Olivier.

Voor het overige zijn de teams Astur Car, Spork, Denospi, CB Racing, Signa Motorsport en GDMH natuurlijk van de partij met hun vaste piloten: Pierre-Yves Rosoux, Philippe Capocci, Jimmy Adriaenssens, Gunther Raus, Patrick Chaillet, Pierre Piron, Roger Minette, Philippe Van Riel en consorten. Hun doel is eenvoudig en tegelijkertijd ook moeilijk: de teams van de BMW's 320d van DB Motorsport - Dick Freebird-Nico Verdonck en Jeroen Den Boer-Leon Rijnbeek - van de troon stoten, want de BMW's domineren dit seizoen de klasse.

Die ambitie heeft ook WRT, dat twee VW Scirocco's aan de start brengt voor Ronnie Latinne-Jean-Jacques Smits en Claude-Yves Gosselin-Antoine Choque, en DTC dat zijn Mitsubishi Evo 8 toevertrouwt aan Alain Bader-Sarah Bovy. Het peloton T3's wordt vervolledigt door twee BMW's met benzinemotoren, de 132i van Julien en Denys Buffet en de M3 van Christophe Pampel-Tim Joosen.

T2 : iedereen tegen Polderman !

Rest nog de klasse T2, waarin Stephan Polderman de sterke man is. Hij is het mikpunt voor de concurrentie. De restaurateur uit het Nederlandse Sluis maakt optimaal gebruik van zijn opmerkelijk goed geprepareerde Renault Clio en mengt zich zelfs regelmatig tussen de T3's. Om de topfavoriet het vuur aan de schenen te leggen, wordt gerekend op de andere Clio-piloten (Roger en Edward Grouwels, Nick Mertens, Xavier Stevens, Pierre Stassen, Laurent Culot, enz) en de piloten met een Honda Civic (Kris Van Kelst, Christophe Daerden, Del Shelton, Gunther De Maeyer). Zij moeten wel uitkijken voor de titelhouders in deze klasse, Michel Plennevaux en Guy Katsers, want hun Toyota Altezza presteert van race tot race beter.

SW press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op woensdag 15 september 2010 om 14:37


Andere publicaties op Racingworld.be...