Francorchampagne: WRT oppermachtig - Kumpen/Franchi tweede zege op rij!

WRT - Audi R8 LMSAl van bij aanvang van de vier uur durende Belcar race gaan de twee Audi's van WRT in de aanval, niet onbegrijpelijk na de bewogen uren net na de kwalificatie gisteren. Zowel Longin als Franchi slagen er in meteen een vijf tot zes plaatsen goed te maken en vinden aansluiting bij de top 3. Na twintig minuten wedstrijd is het Maxime Soulet die een drive-through krijgt wegens het niet respecteren van de witte lijnen. Hierdoor valt de ProSpeed Porsche, die op dat moment aan de leiding reed, uit de top vijf.

MSE - BMW M3 CoupéNa bijna één uur race hebben beide Audi's de 10 plaatsen penalty van de startgrid terug goedgemaakt en is het de #73 R8 met Kumpen achter het stuur die de leiding heeft; gevolgd door de zusterwagen #72 met Longin aan het stuur. Enkel de KRK Viper #4 en de Lamborghini Gallardo kunnen op dat moment in dezelfde ronden aanklampen. Er zijn natuurlijk ook een aantal wagens die niet van pech gespaard blijven. Zo is er de ProSpeed-wagen van Ide/Maes die bij aanvang al snel moet binnenkomen. Ook de Ferrari van de gebroeders Thiers verliest door een drive-through en een lange pitstop kostbare minuten. De paarse Dodge Viper van KRK kende ook de nodige problemen en vielen ver terug om te eindigen op een dertiende plaats. De nagelnieuwe en wel echt mooie wagen van MSE had te kampen met een defect sper differentiëel die ervoor zorgde dat BMW M3 maar 5 ronden te zien was op de omloop. "Eigenlijk heeft de nieuwe wagen geen krimp gegeven en is het een onderdeel van de oude wagen die het heeft begeven. Aangezien de 'nieuwe' wagen niet de minste lekkage, of elektronische storing heeft gekend en daar we nog een aantal updates gaan klaarstomen kijken we reikhalzend uit naar de volgende manche in Zolder", aldus Bart Van Samang.

Na goed twee uur is de eerste safety car een feit. De Ferarri van de familie Thiers komt naast het circuit terecht ter hoogte van Blanchimont, met alweer de nodige schade als gevolg. In de GT Open klasse is het de MeXT Mosler van Van Oost/Marchal die de gehele race aan de leiding rijden om uiteindelijk op een achtste plaats algemeen te eindigen.

ProSpeed Competition - Porsche 911 GT3 RNa een mooie inhaalrace slagen Goossens/Soulet er nog in om hun ProSpeed Porsche naar een podiumplaats te rijden, waardoor KRK Racing (#4) in de slotminuten net naast het podium valt. De Lamborghini Gallardo neemt de vijfde stek voor rekening van ARGO Racing. Maar er stond duidelijk geen maat op de twee WRT Audi's, die die het volledige veld het nakijken gaven. Kumpen/Franchi staken zo hun tweede overwinning op rij op zak en niettegenstaande de tweede plek, ook al voor de tweede opvolgende keer, was Bert Longin toch wel erg ontgoocheld. "We verloren kostbare tijd tijdens de pit stop, dat is jammer", aldus de Vlaams-Brabander. Zijn teamgenoot Anthony Kumpen was meer opgetogen, "de overwinning werd ons niet in de schoot geworpen en aangezien er geen teamorders waren, kon ik er vol voor gaan, wat enkele spannende positiewissels veroorzaakte met m'n teammaat. De set-up van de wagen is echt goed ondanks de succesballast. We gingen ruim een seconde sneller dan tijdens de 24 hours of Spa en dat op hardere banden. In het kampioenschap is alles nog open, ik kijk dus uit naar de nog twee resterende races op m'n thuiscircuit, Zolder !"

Foto's: Martijn Wouters


   



Frank Van Waeyenberghe

Van onze redacteur

Frank Van Waeyenberghe

Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar
op zondag 19 september 2010 om 12:55


Andere publicaties op Racingworld.be...