FIA GT3: Stephan Polderman: We zijn er nog niet

Komend weekend worden in het kader van de FIA GT3 op Circuit Zolder de laatste twee wedstrijden verreden van de BTCS (Belgian Touring Car Series). Zondagavond kennen we dus de nieuwe kampioenen. In Klasse T2 zijn Stephan Polderman en diens superclio torenhoog favoriet en kan de Nederlander dus na zijn twee titels in de Dunlop Endurance Cup nu ook zijn eerste titel verzilveren in de BTCS. Gezien het feit dat het slechtste resultaat van het voorbije seizoen als schrapresultaat in mindering wordt gebracht is het nu dus het ideale moment om de stand van zaken onder de loep te nemen.

De restauranthouder uit het Nederlandse Sluis telt momenteel op papier een voorsprong van 17 punten op zijn voornaamste belagers, de broers Grouwels die op hun beurt 6 punten los staan van Stevens. Mathematisch gezien komt ook nog de Honda Civic van Surinx Racing in aanmerking voor de titel, maar met een achterstand van 35,5 punten terwijl er maar 40 punten meer te verdienen zijn, lijkt deze uitgeteld voor de titelstrijd. Als we nu reeds het slechtste resultaat in rekening brengen blijft koploper Polderman door een 0-resultaat met hetzelfde puntensaldo. Grouwels moet 5 punten in mindering brengen, terwijl Stevens momenteel 7 punten moet aftrekken. Concreet wil dit zeggen dat Polderman aan de start komt moet een fictieve voorsprong van 22 punten op Grouwels en 30 eenheden op Stevens. De Monster Energy-rijder zit dus duidelijk in een zetel en kan de kat rustig uit de boom kijken. Er worden nog tweemaal 20 punten verdeeld en in theorie kan de Nederlander reeds na de eerste race de titel pakken.

"Op papier ziet het er allemaal goed uit, maar de realiteit heeft me in het verleden geleerd dat de kaarten vlug kunnen worden herschud. We zijn er nog niet. Kijk maar naar de laatst verreden races tijdens Francorchampagne, toen ik door motorproblemen moest opdraven met een originele Clio. Ik kon de schade beperken en via twee risicovolle wedstrijden tweemaal een derde plaats uit de brand slepen. Ik geef toe dat dit wel de mooiste races waren van het seizoen. Ik vocht prachtige duels uit met de Honda's van Surinx en vooral met Erik Bruynoghe. Ik lukte twee goede starts en kon profiteren van de slipstream met de beide Honda's om met de originele Cupversie toch nog behoorlijke chrono's te draaien. En dat terwijl mijn voornaamste tegenstanders, Grouwels en Stevens een mindere dag hadden. Enerzijds deed ik een goede zaak tegenover de andere titelpretendenten, maar anderzijds liet ik wel tien punten liggen door de motorbreuk. Het kan dus snel verkeren. We hebben dus voor de finale in Zolder een nieuwe motor opgebouwd en hopen dat ik terug vooraan kan meestrijden. Ik ga zeker niet rijden in functie van het puntensaldo. We kunnen allerlei rekensommetjes en prognoses maken voor de eerste race van het weekend. Maar daar doe ik niet aan mee. In het verleden ben ik tijdens de 10 Hours of Zolder ook te voorzichtig aan de wedstrijd begonnen in functie van de titel. Maar dat brak me bijna zuur op. Dus deze race wordt er eentje zoals alle andere. Ik ga trachten om opnieuw de pole te pakken voor beide races en me tussen de T3-wagens te nestelen. Ik ben een racer in hard en nieren en wil opnieuw winnen. Na de eerste manche zullen we dan wel een bilan opmaken en dan eventueel rijden in functie van de titel. Al strookt dat met mijn temperament. Ik heb me wel voorgenomen om geen onnodige risico's te nemen en een verstandige wedstrijd te rijden. Na de desastreuze uitstap in Dijon hebben we hard gewerkt en een mooie inhaalbeweging gemaakt. De voorsprong is bevredigend en de titel zou voor mij en het ganse team van PollyS Racing een mooie beloning zijn na een prachtig seizoen", besluit de Clio-rijder.

PollyS Racing press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op maandag 04 oktober 2010 om 18:25


Andere publicaties op Racingworld.be...