FIA GT3: Balans voor de laatste meeting

Zondag valt in Zolder het doek over de Belgian Touring Car Series 2010 in het kader van een meeting met verder ook races van het Belcar Endurance Championship en het Kampioenschap van Europa FIA GT3. Voor deze ultieme confrontatie (2x60 minuten) blijft de strijd heel open in de meeste klassen. We maken een balans... en een rekensommetje op. Het is belangrijk om even te wijzen op een belangrijk punt in het reglement: alle resultaten min één (of de helft van de punten behaald in de 12 Uren) tellen mee om het eindklassement op te maken. De enige uitzondering op deze regel is de Merkentrofee. Daarvoor worden alle resultaten in rekening gebracht.

Algemeen klassement
Laten we beginnen met de strijd voor de algemene titel tussen Frédéric Bouvy en het team Vincent Radermecker-Eric van de Poele. De Renault-piloot heeft 169,5 punten met een 5de plaats (11 punten) als slechtste score, terwijl zijn achtervolgers 134,5 eenheden hebben ondanks twee opgaves. Voor Fred volstaat een 10de plaats in een van de manches in Zolder om zijn titel te verlengen. We merken nog op dat zijn teamgenoot Christian Kelders, die in Dijon afwezig was, in de running blijft voor de zilveren medaille (hij heeft 138,5 punten).

Merken Trophy
Renault heeft een comfortabele uitgangspositie met 169,5 punten tegenover 154 voor BMW, 138 voor KIA en 134,5 voor Volvo.

S1
Ook in de Klasse S1 staat Frédéric Bouvy aan de leiding met hetzelfde puntentotaal (169,5), maar in het specifieke S1-klassement is zijn voorsprong kleiner. De Volvo-piloten staan immers precies op 20 punten (149,5), rekening houdend met een opgave in de Francorchampagne. Ze hebben dus een reële kans op de titel in de klasse.

S2
Laurent Richard en Alexandre Viron hebben de titel al beet. De piloten van MTE Racing eindigden in elke race in de punten en profiteerden van de problemen bij de favorieten Armand Fumal en Edouard Mondron. Zij starten trouwens in Zolder in S1, waardoor ze mogelijk hun zilveren medaille nog verspelen aan Vincent Vandenabeele als die maximale punten scoort.

T1
Ook in deze klasse zijn de kampioenen bekend. Logisch, want Christian De Ridder en Jacques Naniot waren de enige deelnemers met hun kleine Toyota Yaris.

T2
Stephan Polderman heeft de beste papieren met 150 punten, ondanks een opgave in Dijon. Zijn achtervolgers - de broers Roger en Edward Grouwels - hebben nog niet moeten opgeven. Zij moeten van hun huidige totaal (133) de 5 punten die ze behaalden in de Bourgogne aftrekken. Ze moeten in Zolder veel punten scoren en rekenen op een misstap van de leider...

T3
De strijd blijft spannend tussen drie teams. Ronnie Latinne en Jean-Jacques Smits (VW Scirocco) voeren de tussenstand aan met 154,5 punten voor Nico Verdonck-Dick Freebird (BMW 320d - 152) en Jeroen Den Boer-Leon Rijnbeek (BMW 320d - 140,5). Het wordt ingewikkeld wanneer men rekening houdt met het schrapresultaat: voor de twee laatste manches, moeten de leiders 10 punten laten vallen, terwijl hun achtervolgers maar 3 eenheden moeten aftrekken. Er blijven nog heel wat scenario's mogelijk, zeker gelet op eventuele wijzigingen binnen de teams...

Challenge SEAT Leon
Ook in deze merkencup blijft het spannend. Pierre-Yves Rosoux en Philippe Capocci hebben de leiding in handen met 158 punten voor Jimmy Adriaenssens (154). Maar, die laatste moest opgeven in de Francorchampagne, terwijl de piloten van Astur Car telkens punten scoorden. Zij moeten de 9 punten die ze behaalden in dezelfde meeting laten vallen. Kortom, het wordt rekenen zondag...

Speedworld press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op maandag 04 oktober 2010 om 22:07


Andere publicaties op Racingworld.be...