12 uur van Hongarije: Lechner Racing wint met Audi R8 LMS

Voor Oostenrijkse Lechner Racing-team had de eerste wedstrijd met de nieuwe Audi R8 LMS niet beter kunnen verlopen: met de Audi-klantensportwagen volgens GT3-reglement wonnen Philip König, Niki Mayr-Melnhof, Thomas Gruber en Walter Lechner jr. de 12H of Hungary, de twaalf-uursrace voor GT's, toerwagens en 24h-specials, georganiseerd door het Nederlandse bureau CREVENTIC. De vier rijders completeerden in totaal 355 ronden op het 4,381 kilometer lange Grand Prix-circuit nabij de Hongaarse hoofdstad Boedapest. In de einduitslag bezette het Hongaarse team Bovi Motorsport met de Brokernet Silversting en de rijders Kalman Bodis, István Rácz, Wolfgang Kaufmann, Attila Barta en Tom Nastasi de tweede plaats. De derde plek was voor het Finse Westend Racing Porsche-team met Jorma Vanhanen, Erik Behrens en Valle Mäkelä.

De strijd om de leiding in het totaalklassement tussen de Lechner Racing-Audi R8 LMS en de Westcoast Racing-BMW Z4 GT3 (Richard Göransson/Stanley Dickens/Lars Sturgeno/Magnus Ohman) ging ook in de eerste twee uur van de tweede racehelft door, maar in het negende uur maakte een gebroken bevestiging van de dynamo een eind aan de hoop van Westcoast Racing op het winnen van de race. De auto werd terug naar de pits gebracht, maar reparatie bleek onmogelijk en het team gaf officieel op.

Zo kwam de leiding in handen van de Lechner Racing-Audi met een comfortabele voorsprong van acht ronden op de Brokernet Silversting, die kort daarvoor de Westend Racing-Porsche had ingehaald. De Silversting werd gevolgd door een tweetal Porsches, namelijk die van Westend Racing en van de Auto Racing Club Bratislava.

Uiteindelijk reden de vier teams precies in deze volgorde over de finishlijn, zodat Lechner Racing na de eerste race van het team met de nieuwe Audi R8 LMS een fraaie overwinning kon vieren. "De laatste stint was ongelooflijk. Ik reed zo voorzichtig mogelijk. Het gevoel dat ik had toen ik de auto over de finishlijn reed, kan ik gewoon niet beschrijven", zei Niki Mayr-Melnhof, die de laatste rijbeurt voor zijn rekening nam. Teamgenoot Walter Lechner jr. was al net zo enthousiast: "Een fantastisch succes voor ons! Aan het eind van de race was onze auto nog net zo goed als bij de start!" Teambaas Robert Lechner gaf een duidelijke instructie voor de rest van de avond voor: "Nu wordt er feest gevierd!"

In de dieselklasse leidde het BMW Team Hungary de gehele race met de BMW 120D (Lászlo Csuti/Tanás Kovács/János Vida/Gábor Wéber) en zo reed het team zonder problemen de overwinning naar huis. De BMW eindigde op de vijfde plaats in het totaalklassement.

De Monlau Competicion-SEAT Leon Supercopa (Francisco Carvalho/Pepe Oriola Vila/David Cebrain Arosa) mengde zich in het oorspronkelijke duel voor de klassezege in A3T, dat aanvankelijk ging tussen de Jordans.nl-Saker (Henk Thijsen/Ton Verkoelen/Monny Krant) en the Povey Motorsport-BMW M3 (Guy Povey/Graham Coombes/Geoff Kimber-Smith). De SEAT kwam uiteindelijk op de zesde plaats in de totaalstand als klassewinnaar uit de bus, de Saker eindigde als tweede in de klasse.

De strijd om de klassezege in de categorie SP2 tussen de VDS Racing Adventures-Ford Mustang (Raphael Van Der Straten/José Close) en de Red Camel Racing-Audi CR-8 (Ivo Breukers/Wolf Nathan/Bas Koeten) bleef spannend voor het grootste deel van de eerste tien uur van de race. De twee auto's reden vrijwel constant in dezelfde ronde. Vervolgens echter moest de Ford Mustang met een beschadigde ophanging van het rechter voorwiel de pits worden ingesleept. Het team verloor ruim een half uur door de reparatie, waardoor de leiding in de klasse en uiteindelijk de overwinning in handen kwam van de Red Camel-Audi CR-8. Vanwege de langdurige reparatie bij VDS ging de tweede plaats in de klasse nog naar het Gmaxx-team met de Corvette, bestuurd door "Ed Nicelife", Boleslav Waszek en Arno Klasen.

In A2 was er een dubbelzege voor Renault Clio-teams. Het Team Sally Racing (Martin Sally/Peter Obel/Miro Hornak/Andrens Schoder) won uiteindelijk voor de
Monlau Competicion-Clio (Javier Hernández Rosado/Jaime Manuel/Pepus Alonso Prieto).

Creventic press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op zondag 10 oktober 2010 om 12:40


Andere publicaties op Racingworld.be...