ILMC: Zhuhai: Controversiële overwinning voor Peugeot... - Geen Belgisch succes

Lange tijd zag het ernaar uit dat Audi weerwerk kon bieden aan de hegemonie van Peugeot. McNish en Kristensen waren immers goed op weg om Sarrazin-Montagny (Peugeot) van de koppositie te verdrijven... maar daar stak de teamleiding van het Franse team een stokje voor. Nadat de Peugeot 908 Hdi van Bourdais-Pagenaud betrokken raakte bij een ongeval waren zij uitgeteld voor de overwinning. Het duo viel terug naar de vierde plaats, op enkele ronden van de top-drie. Bij de laatste reeks pitstops zette McNish een reeks ultrasnelle chrono's neer, waarmee hij mogelijk voorbij de leidende Peugeot zou kunnen geraken...

Maar dat was buiten Bourdais gerekend. De meervoudig Champcar kampioen nestelde zich voor McNish. De Schot raakte niet voorbij Bourdais, die blauwe vlaggen bleef negeren. Pas wanneer Sarrazin-Montagny veilig voor het duo de piste opschoof na de laatste pitstop, ging Bourdais aan de kant. Met nog maar enkele minuten te gaan zat er voor McNish niets anders op dan zich tevreden te stellen met de tweede plaats, want de andere Peugeot was inmiddels met de noorderzon verdwenen. De andere Audi, van Dumas-Capello, finishte als derde. Na de wedstrijd was men in het kamp met de vier ringen niet te spreken over de tactiek van de concurrentie...

De snelste GT-wagen was de Porsche Hybride van Bergmeister en Long, goed voor de zesde plaats algemeen. De overwinning in LMGT1 was voor de Saleen, nadat de Lamborghini na amper tien ronden de handdoek moest werpen. In LMGT2 geen Belgisch succes. Zowel Marc Goossens in de Jaguar als de ProSpeed Competition Porsche verdwenen uit de wedstrijd. De zege in LMGT2 ging naar de BMW M3 GT2 van Team Schnitzer, voor de Porsche van Lieb-Lietz en de Ferrari van AF Corse.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in LMS op zondag 07 november 2010 om 14:27


Andere publicaties op Racingworld.be...