10 Hours of Zolder: De titel wenkt voor de familie Derdaele

Met drie overwinningen, een tweede en een derde plaats op vijf wedstrijden zijn Patric en Dylan Derdaele de onbetwiste leiders binnen de Belcar GT Open en stonden ze iedere race op het podium. Op de vooravond van de laatste wedstrijd van het seizoen hebben vader en zoon in de tussenstand van het kampioenschap een riante voorsprong van 16 punten op de eerstvolgende achtervolger. En met nog 20 punten te verdienen zal het duo uiteraard de wedstrijd aanvangen in functie van de titel.

Tijdens de komende 10 Hours of Zolder zijn er dubbele punten te verdienen, zijnde 25% na 2,5 uur wedstrijd, 25% na 5 uur wedstrijd en nog een 50% van de dubbele punten aan de eindmeet. Concreet wil dit zeggen dat het Limburgse duo voldoende heeft aan 4 punten om te titel binnen te rijven. En dat indien de huidige tweede in de tussenstand de volle pot pakt. Indien ze erin slagen om na 2,5 uur wedstrijd binnen de top 2 te toeven in de Belcar GT Open is de buit binnen. Indien ze daar niet in lukken of de naaste concurrentie laat ook punten liggen, zijn er verschillende pistes mogelijk. Onderaan de tekst kan je zien hoe de punten worden verdeeld. De verworven punten tijdens de twee tussensprints zijn definitief. Ook indien de wagen door omstandigheden niet een de eindmeet staat. Wel moet er rekening worden gehouden met het artikel 6.7.2 van het sportief reglement. Dat zegt dat een wagen minstens 60% van de afstand van de leider in de Klasse moet hebben afgelegd en 50 % van het aantal afgelegde van de algemene leider in de wedstrijd op het moment van de puntendeling. Alleen brute pech vroeg in de race zou het bastion van Belgium Racing nog kunnen doen wankelen.

"We staan er inderdaad goed voor", steekt Patric Derdaele van wal.
"Maar juichen doen we pas nadat we mathematisch zeker zijn van de titel. Ons lot ligt in handen van de mechaniek. Ondanks het feit dat we alle successen van de voorbije races bijeen reden met een wagen van First Motorsport, kiezen we nu om met onze eigen Porsche 997 GT3 Supercup de uitdaging aan te gaan. Als we de titel halen is dit zonder meer grotendeels te danken aan Jo Jamers en zijn crew die ons telkens een fantastische wagen onder de bips schoof die gedurende de voorbije vijf wedstrijden geen krimp gaf. Onze wagen is iets minder snel, maar is ondertussen geëvolueerd met ondermeer een versterkte schakelbak en paddle shift. Hij kreeg ook een degelijke check up en is klaar voor de strijd. We kunnen in ieder geval op de steun rekenen van First Motorsport die naast ons in de box staat. Dylan heeft met onze wagen reeds een 1'38" op de tabellen gezet. We komen uiteraard aan de start met het oog op de titel en houden het telraam binnen handbereik. Indien blijkt dat we tijdens een van de tussensprints reeds de titel kunnen verzilveren gaan we uiteraard opnieuw voor een podiumplaats of misschien een vierde overwinning van het seizoen. De titel halen met zes podiumplaatsen op rij zou uiteraard super zijn. Maar we gaan het spreekwoordelijke vel van de beer niet te vroeg verkopen. Voor deze zware seizoensafsluiter doen we beroep op de ervaren Henk Haane die uiteraard een grote meerwaarde moet vormen binnen het team", besluit een gedreven Patric Derdaele.

Door telkens op het podium te toeven tijdens de voorbije races en steeds midden het GT3-geweld binnen de top 10 algemeen te eindigen, scoorden vader en zoon ook steeds punten voor het algemeen Belcar Team Championship en het Belcar Driver Championship. Belgium Racing staat in het Belcar Team Championship op een voorlopige 8ste plaats met respectievelijk 2 en 4 punten achterstand op hun naaste voorliggers en 11 punten verwijderd van de top 5. Er zijn hier nog 40 punten te verdelen. En rekening houdend met het feit dat ze de afgelopen 24 Hours of Zolder afsloten met een schitterende tweede plaats algemeen, bewezen ze héél hoog te kunnen eindigen in een dergelijke lange afstandsrace. Een eindplaats binnen de top 5 is dus niet ondenkbaar. Hetzelfde verhaal binnen het Belcar Driver Championship. Ook hier zijn nog 40 punten te verdelen en staan Patric en Dylan op de 8ste plaats met respectievelijk 5 en 6 punten achterstand op de 7de en 6de plaats, terwijl er een verschil gaapt van 13 punten met de 5de in de tussenstand.

Derdaele press


   



Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op maandag 08 november 2010 om 21:15


Andere publicaties op Racingworld.be...