Aftellen naar de 10 Hours of Zolder!

Voor de allereerste keer in zijn geschiedenis, zal het Belcar Endurance Championship 2010 zaterdag afgesloten worden met de bekende 10 Uren van Zolder, een traditioneel eindejaarsfeest dat dit jaar naar nationaal niveau promoveerde. Omdat er slechts één punt verschil is tussen de Porsche 911 GT3-R Prospeed van Marc Goossens en Maxime Soulet en de Audi R8 LMS WRT van Anthony Kumpen en Greg Franchi, belooft het een grandioze finale te worden, temeer omdat er dubbele punten te verdienen zijn, waardoor mathematisch nog zeven teams een kans maken op de titel. Dat is beter dan in de F1 in Abu Dhabi de volgende dag...

De 10 Uren van Zolder, de traditionele seizoensafsluiter op het Limburgse circuit, zal dit seizoen beslissen over de verschillende titels in het Belcar Endurance Championship. De gemoedelijke herfstsfeer blijft een belangrijke troef voor deze meeting die in het donker afgesloten wordt. Dit jaar zullen de toeschouwers tijdens deze finale van het seizoen bovendien kunnen genieten van vrijere uitlaten en zelfs commentaar van een speaker.

Op papier en gelet op de resultaten van de laatste wedstrijd van 125 minuten in Zolder in het kader van de FIA GT3, starten de Porsches - vaak aan het feest in de 10 Uren - als favorieten. We denken dan in de eerste plaats aan de bolide van de leiders in de tussenstand, Marc Goossens en Maxime Soulet, die versterking krijgen van de Brit Richard Westbrook. De lievelingspiloot van Rudy Penders houdt zich klaar om in de arena te stappen indien nodig. « Inzake betrouwbaarheid en prestaties, starten we inderdaad als favoriet,» bevestigt Maxime Soulet vol vertrouwen. « We hebben van niemand schrik, maar het is belangrijk om incidenten te vermijden, want in dit soort wedstrijden is een aanrijding snel gebeurd. Tien uren in Zolder, dat is altijd een beetje folklore... We verkopen het vel van de beer nog niet. Zeker omdat men bij Audi er ook alles aan zal doen en men kan rekenen op steun van de fabriek. »

Greg Franchi en Anthony Kumpen, die een punten achterstand hebben (75 tegenover 74), beseffen dat het een moeilijke opdracht wordt. « Het zou een ander verhaal zijn indien deze 10 Uren verreden zouden worden in Spa, » vertelt de Luikse piloot van WRT. « Op deze omloop hebben de Porsches een voordeel. Op een ronde kunnen we ze kloppen, maar over een langere afstand hebben we problemen met onze remmen. We hebben andere blokken en een nieuw koelsysteem getest. Er is beterschap, maar we kunnen nog niet voluit aanvallen. We zullen een afwachtende houding moeten aannemen en ons vooropgesteld tempo moeten aanhouden, ook al loopt de 911 vooraan weg... »

Om zijn kansen te verhogen, rekent WRT op de versterking van de Zwitser Marcel Fässler, een van de fabriekspiloten. « Indien het regent, dan zal hij heel belangrijk zijn, » vervolgt Greg Franchi. « Onze Audi gedraagt zich perfect op een natte omloop en dan worden de remmen niet zo heet. We hopen dus dat het regent en dat het circuit er glad bij zal liggen. In die omstandigheden kunnen we echt meestrijden voor de zege. »

De strijd voor de overwinning zaterdag om 21h45 (daaruit kan men afleiden dat de start om 11h45 wordt gegeven...) wordt geen duel tussen twee wagens. De respectievelijke teamgenoten van de favorieten strijden ook voor het podium. De tweede Prospeed Porsche wordt toevertrouwd aan Enzo Ide, Ruben Maes en... fabriekspiloot Marc Lieb. Zij nemen het op tegen de tweede WRT Audi van Bert Longin en François Verbist, die het gezelschap krijgen van de jonge Benjamin Bailly. « Zelfs als het ons geen titel oplevert (NVDR: ze hebben 17 punten achterstand), willen we toch een eerste zege voor Audi behalen, » vertelt François Verbist, die een beetje in de situatie zit van Sebastian Vettel in de F1...

Met nog 40 punten te verdelen (de helft van een normale race na 2h30, nog eens de helft van de punten van een manche na 5h00 en het equivalent van een normale race bij de finish), maken zeven teams mathematisch nog kans op de titel. Naast de twee Porsches en twee Audi's, is het uitkijken voor de Dodge Viper van Koen Wauters en Jeffrey Van Hooydonk, de Ferrari 430 die twee jaar geleden won en die toevertrouwd is aan Frédéric Bouvy, Damien Coens en Christian Kelders, en de Lamborghini Gallardo van Niels Lagrange en Dany De Laet (met Kenneth Heyer als 3de piloot). Maar, hun kansen op de titel zijn nog kleiner dan die van Lewis Hamilton in de F1.

Bij de potentiële scheidsrechters in de strijd vermelden we de mooie Aston Martin DBRSS9 van Eddy Renard, Michael Schmetz, de Zwitser Henri Moser en Stéphane Lémeret, en de enige Silhouet S1 aan de start als "guest", de KIA Pro_Ceed van Chad Racing bestuurd door de Iain Dockerill en Steven Kane.

Mooie strijd in de divisies

In de verschillende divisies staan de titels ook nog op het spel. GT Open wordt een strijd tussen Porsches, want de Mosler van team MExT komt niet aan de start. De familie Derdaele (met Henk Haane als 3de piloot in de 997 van Belgium Racing) heeft de beste papieren in vergelijking met naaste achtervolgers De Coster-Cracco (Speedlover), versterkt met de komst van Gunther Raus, Bruynooghe-Van Beurden-Lauwers (Speedlover) en Matteus-Redant met Verdonck & Van Oost (Level Racing). De favorieten moeten wel uitkijken voor een aantal outsiders, zoals de broers Thiers (ingeschreven met een 997 in plaats van hun gebruikelijke Ferrari 430 GT3) en de 2de Porsche van Level Racing met ondermeer 'Brody' aan boord.

In Divisie 2 Tourisme wordt het spannender met een twaalftal wagens aan de start dit weekend. Het belooft een boeiende strijd te worden tussen de BMW 120d van Beliën Motorsport van Patrick Beliën en Dimitri Cuyvers, die een gunstiger verbruik hebben, en de M3 GT3 Hamofa van de broers Verhoeven, die meer vermogen heeft. Maar, ook in deze categorie zijn er andere teams die zich in de slotrace in de kijker willen rijden, zoals Lumbeek-Kenis-Schuybroeck-Smets (BMW 130i), De Vocht-Van Loo-Heyninck (BMW 120d), de broers Franssen (BMW M3 E46) en de Britten Moore-Flack-Comes (op het laatste moment ingeschreven met een erg snelle M3 GTR).

In totaal zullen meer dan veertig GT's en toerwagens zaterdag van start gaan voor een finale die spannend zal zijn tot de finish. Moge de beste winnen...

Kampioenschap na 5 wedstrijden
1.Goossens-Soulet (Porsche) 75 punten
2. Kumpen-Franchi (Audi) 74
3. Verbist-Longin (Audi) 58
4. Ide-Maes (Porsche) 47
5. Wauters-Van Hooydonk (Dodge) 45
6. Bouvy-Coens (Ferrari) 38
7. Lagrange-De Laet (Lamborghini) 37

SW press


   



Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op donderdag 11 november 2010 om 21:25


Andere publicaties op Racingworld.be...