GT1: Marc VDS Racing Team bereidt zich voor op de finale van het seizoen

Het wereldkampioenschap FIA GT1 2010 loopt op zijn laatste benen. De twee laatste races van het seizoen worden afgewerkt in Brazilië (Interlagos op 28 november) en Argentinië (San Luis op 5 december). Het geeft het Marc VDS Racing Team, en dan vooral de Ford GT-duo's Leinders-Martin en Palttala-Bobbi, de gelegenheid om het jaar in schoonheid af te sluiten. De Zuid-Amerikaanse tournee sluit het seizoen 2010 van het wereldkampioenschap FIA GT1 af. Met de openingsmanche in Abu Dhabi is het de derde overzeese verplaatsing van het jaar. Een reis die trouwens al enkele uren na de laatste race in Navarra begon...

"Al op zondagavond werd alles in de twee ons toegewezen containers verpakt: één voor de auto's, één voor het materiaal", stelt team manager Jean-Michel Delporte. "Op maandag voer het hele GT1-startveld dan richting Zuid-Amerika. Vorig weekend vertrokken reeds 12 van de 23 personen (rijders en staff inbegrepen) die gedurende twee weken ons team zullen vormen. Die mannen hebben als taak de containers op te halen en alles te installeren op het circuit van Interlagos. De rest van het team kwam woensdagochtend aan in Brazilië."

De Braziliaanse meeting wordt volgens een klassiek schema afgewerkt, met vrije trainingen op vrijdag, kwalificaties en kwalificatierace op zaterdag en de kampioenschapsrace op zondag. De Argentijnse meeting daarentegen, die wordt over twee dagen afgewerkt. "Tussen de twee races in wordt allicht wat intenser, want dan moeten we op zondagavond opnieuw alles inpakken, zodat de containers per truck naar San Luis kunnen worden gebracht, een traject dat vier nachten en drie dagen in beslag zal nemen", vervolgt Jean-Michel Delporte. "Omdat alles pas op donderdagochtend in San Luis aankomt, verkoos SRO de meeting over twee dagen af te werken..."

Dit soort verplaatsing vergt uiteraard een doorgedreven organisatie. "Maar dat heeft ook zijn goede kanten", aldus Bas Leinders, nauw betrokken bij de logistiek van het team. "Zo hebben alle teams samen gelegd om 380 volt-generatoren te huren. Tijdens een Grand Prix F1 bijvoorbeeld, is het de organisator die al die dingen beheert. Hier organiseren we dat onder elkaar. Over het algemeen loopt alles vlot en versterkt zoiets de goede sfeer in de paddock. We strijden op de piste, maar daarbuiten helpen we elkaar. Dat geldt ook voor de catering. Liever dan elk apart in ons hokje te zitten organiseert SRO een gemeenschappelijke catering, die zo lekker is dat we allemaal samen eten, wat uiteraard ook aangenaam is."

Op het sportieve vlak snijdt het Marc VDS Racing Team deze laatste twee meetings aan met de ambitie het seizoen met een positieve noot te beëindigen. "In Navarra liep het niet zo slecht voor ons, hoewel de snelle slijtage van onze banden ons aan het eind wat parten speelde", vat Bas Leinders samen. "We hebben ondertussen een mogelijke oplossing uitgedokterd, die we tijdens de trainingen zullen uitproberen. Maar er zijn andere factoren die een belangrijke rol zullen spelen: de hoogte van Sao Paulo aan de ene kant en de lange klim aan het eind van de ronde zullen zeker niet in het voordeel van de power van onze motor zijn. Ik hoop dat we de tijd die we in deze laatste sector verliezen door de goede kwaliteiten van het chassis van de Ford kunnen goedmaken op de andere delen van het circuit. Ook in San Luis is er een lange klim waar we wat zullen afzien. Daar moeten we echter heel voorzichtig zijn in het technische gedeelte, want op 30-40 centimeter naast de ideale rijlijn ligt daar heel wat smurrie en rubber. Daar rijden zorgt zeker voor problemen, misschien zelfs een crash. Het wordt dus opletten geblazen op dit unieke circuit. Ik denk dat we in Brazilië meer kans maken op een goed resultaat dan in Argentinië, maar beide races zorgen voor een uitstekende gelegenheid om voor een verrassing te zorgen. We hopen dat we het seizoen 2010 met een hoogtepunt kunnen beëindigen!"

VDS press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op dinsdag 23 november 2010 om 19:54


Andere publicaties op Racingworld.be...