Bij de allerlaatste start van het maidenjaar WK FIA GT1 is het Hexis AMR die autoritair de leiding neemt. Makowiecki zet zijn pole om, terwijl Westbrook zijn tweede plaats kwijtspeelt aan Piccione. Op een spin van de All-Inkl Lambo met Schwager aan het stuur en een uitstap van Maxime Martin op een uitloopstrook na, verloopt de eerste ronde vrij clean. Eveneens in die eerste ronde gaat de Young Driver AMR Aston van Turner/Enge breed en verliest naast een hele hoop plaatsen ook een grote kans op de tweede plaats in het rijderskampioenschap. Beide Young Driver Aston vatten de race aan in de achterste gelederen van het veld, geen goed nieuws voor de Deense equipe...
Enkele ronden ver in de race, kan Richard Westbrook zijn zenuwen nauwelijks onder controle houden en beukt hij met zijn Ford tegen de DBR9 van Piccione aan, om de wagen enkele bochten later uit te remmen. De Brit kijkt tegen een achterstand van 5 seconden aan ten opzichte van de leidende Hexis wagen, welke zijn voorsprong gestaag blijft uitbouwen.
Lopez blijft vriend en vijand verbazen en klimt gestaag op door het veld. Bij het opengaan van het pitwindow, staat de Argentijn op een tiende plaats in de rangschikking en klokt hij de snelste ronde uit de wedstrijd; indrukwekkend! Enge/Turner doen het een pak minder goed en wanneer de wagen bij hun pitstop slecht weggeraakt, lijken ook de meccano's gefrustreerd te geraken.
De tweede wedstrijdhelft van de seizoensafsluiter is iets minder interessant. Niemand zag in feite de Hexis #9 nog terug sinds de start van de race. Makowiecki/Clairay controleren het laatste deel van de wedstrijd en zetten door hun eerste overwinning in een kampioenschapsrace de overwinningsteller voor Aston Martin op zes, exclusief de diskwalificatie in Silverstone. Het duo scoort hiermee tevens de dubbel door zowel de kwalificatie- als de kampioenschapsrace te winnen; het is de vierde tandem die hierin slaagt, na Bertolini/Bartels in Le Castellet, Turner/Enge op de Nürburgring en Kechele/Zonta in Navarra. De tweede trede op het podium gaat naar Westbrook/Mutsch, die op bijna 14 seconden van de leiders eindigen, terwijl Piccione/Herschi voor een tweede Hexis-combi in de top drie zorgen.
Wat betreft de Belgen, kunnen we kort zijn. Na een overwinning in de pedalo-wedstrijd in de aanloop naar het weekend en een derde plaats in de kwalificatierace, dienden Leinders/Martin, met nog twintig minuten op de klok, hun Ford te parkeren naast het circuit. Ook de jarige Nico Verdonck zag zijn teamgenoot Alessandro Pier Guidi de wagen voor de box zetten.
Eveneens een seizoenseinde in mineur voor Sumo Power GT; beide wagens eindigen de race voor de pitbox (problemen met de stuurbekrachtiging voor de #23 en een defecte versnellingsbak voor de #22). Het team ziet eveneens zijn derde plaats in het team kampioenschap aan de neus voorbijgaan. Enige lichtpuntje voor de Nissan equipe is de overwinning in Silverstone, wat hen de Tourist Trophy opleverde.
Kersvers wereldkampioen Andrea Bertolini waarschuwde na afloop van de kwalificatierace de competitie, "Let op, wij zullen voor 110% proberen de championship race te winnen." De strafgewichtloze Maserati eindigde echter ver buiten het podium, op een zevende plaats, maar pakte weliswaar in elke wedstrijd in de punten. Door de ietwat tegenvallende prestatie, pleegt Maserati geen "clean sweep" en gaat de titel bij het merkenkampioenschap naar Aston Martin. Thomas Mutsch eindigde een beetje eenzaam op de tweede plaats in de wedstrijd, maar schuift hierdoor in het rijderskampioenschap eveneens op naar een tweede stek.
Foto: SRO/DPPI


