Audi R18, "The new challenge"

Audi Motorsport - Audi R18Audi Motorsport heeft gisteren in Ingolstadt zijn R18 voorgesteld aan de pers. De ontwikkeling van de auto startte medio 2009, waarna sedert midden dit jaar de motor al ettelijke uren op de testbank heeft doorgebracht om zijn optimale rendement en werking te verzekeren. Dé uitdager van Peugeot voor de strijd in de LMP klasse in Le Mans 2011 heeft een 3.7 TDI V6 motor onder de kap zitten.

Ulrich Baretzky, hoofd van de afdeling motorenontwikkeling bij Audi, stelt dat het dieselconcept nog steeds het meest efficiënte en technologisch meest hoogstaande rendement oplevert voor een LMP wagen. "Het TDI-aandeel in onze Audi-seriemodellen is niet zonder reden zo hoog, het is gewoon de meest efficiente technologie", verklaart Baretsky .

De nieuwe V6 TDI motor in de Audi is opgebouwd volgens de nieuwe Le Mans specificaties, die een kleinere motor opleggen alsook het verbruik beperken. Naast de kleinere V6 motor, is een volledig nieuwe versnellingsbak (6 versnellingen) ontwikkeld.

Audi Motorsport - Audi R18Niet alleen onder de motorkap, maar ook op vlak van chassis is de R18, aldus Audi Motorsport, een staaltje van technologische vernieuwing. In tegenstelling tot andere gesloten LMP wagens, is de R18 opgebouwd uit een volledige monocoque. Audi 'vorsprung durch technik' Motorsport nam deze beslissing zodoende gewicht te sparen en de stijfheid van het chassis te verhogen.

Qua looks vallen bij de R18 de grote voor- en achterwielen op. Het midden van de wagen lijkt te „zweven" tussen de wielen. Audi heeft met dit concept getracht de balans en gewichtsverdeling van de wagen zodanig te optimaliseren dat niet alleen de topsnelheid maar ook de bochtensnelheid tot het uiterste kan worden benut.

Vooraan de wagen zitten 2 heel opmerkelijke lichtblokken met LED-technologie die een goede verlichting voor de rijder leveren en anderzijds het electrisch verbruik van de wagen beperken, zodat ook hier weer een maximaal vermogen beschikbaar blijft.

De designers van Audi hebben zich voor de dagverlichting even 'laten gaan' en hebben de vorm van de dioden die de dagverlichting verzorgen in een "1" ingewerkt in de koplampen. Audi verwijst hiermee naar de historische overwinningen en de toppositie van het merk. Op termijn zal de R18 verder doorontwikkeld worden om tot een doorgedreven electrische krachtbronrecuperatie te komen. Dr Wolfgang Ullrich stelt dat "elke vorm van energierecuperatie die we ook toepassen, deze ons steeds een voordeel moet brengen".

Audi Motorsport - Audi R18De R18 zal zijn eerste racedoop op 8 mei ondergaan op Belgische bodem. Audi zal de wagen tijdens de "6 uren van Spa-Francorchamps" voor de eerste maal inzetten in competitie. Vooraf zal de wagen al wel te zien zijn op de Le Mans Testdag 2011 op 24 april om daar alvast ervaring op te doen en de nodige data te verzamelen om midden juni een gooi te doen naar de ultieme uitdaging tijdens de 24 Uren van Le Mans. De eerste manche van de ILMC zal het merk met de vier ringen echter nog afwerken met de "gedateerde" R15 plus".

De racekalender voor de R18 ziet er in zijn totaliteite als volgt uit:

24.04. Testdag Le Mans (F)
08.05. 6 Hours of Spa-Francorchamps (B)
11./12.06. 24 Hours Le Mans (F)
03.07. 6 Hours Imola (I)
11.09. 6 Hours Silverstone (GB)
01.10. Petit Le Mans, Road Atlanta (USA)
12.11. 6 Hours of China (CN)

Foto's: Audi Motorsport


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Patrick Hendrickx in 24H du Mans op zaterdag 11 december 2010 om 12:18


Andere publicaties op Racingworld.be...