Nieuws vanop de Belcar & BTCS prijsuitreiking

De kampioenen van de Belcar en BTCS 2011Gisteravond vond in Brussel de jaarlijkse prijsuitreiking van de BTCS en het Belcar Endurance Championship plaats. Locatie dit jaar was de trendy club Viage, vaste partner van onder meer KRK Racing uit dat Belcar-kampioenschap. Racingworld.be was als één van de weinige autosport-mediums aanwezig en sprak met enkele mensen van Speedworld. Waar de "buzz" rond de BTCS al bij al beperkt bleef, vloeiden de spraakwatervallen over de Belcar weelderig. Wij zetten de vergaarde nieuwtjes graag even op een rijtje voor u!

Naar analogie met Ratel's GT3 Endurance kampioenschap, krijgt ook de Belcar anno 2011 een "GT3 B" klasse. In deze categorie kunnen oudere GT3-bolides worden ingedeeld, zodat deze toch nog kunnen deelnemen aan de verschillende wedstrijden uit het kampioenschap. Doel van dit opzet is om een soort "tweedehandsmarkt" voor GT3's in het leven te roepen en de (naar GT3-normen) ietwat gedateerde bolides terug van stal te halen.

Speedworld heeft overduidelijk een klaar toekomstplan. "We nemen kleine stapjes en proberen een zo liberaal mogelijk reglement op te stellen. Het is belangrijk om te luisteren naar de teams en rijders en dit proberen we dan ook te doen, in de mate van het mogelijke natuurlijk. Ik denk dat we het afgelopen jaar bewezen hebben dat we een aantal mooie dingen kunnen doen; die lijn zijn we van zin door te trekken. Het frustrerende aan de job is dat je niet voor iedereen kan goed doen. Het is onze taak, als organisator, om de gulden middenweg te trachten vinden, al is het een hele dunne koord waarop we balanceren", licht Jim Seynaeve toe.

Meest opmerkelijk nieuwsfeit, is ontgetwijfeld het voorstel om volgend jaar niet één, maar twee kampioenschappen voor GT's te organiseren. Er is reeds heel wat inkt gevloeid over de al dan niet goede keuze om de 24 Uur van Zolder opnieuw in het Belcar-kampioenschap op te nemen. Volgens organisator Speedworld zou dit een positieve weerslag hebben op de budgetten en de track time, iets wat door sommige team managers wordt tegengesproken. In de wandelgangen wordt dan ook geopperd dat de organisatie een tweede kampioenschap gaat lanceren, naast de bestaande Belcar, waarin de 24 Uur van Zolder niet langer zijn opgenomen. Grote kanttekening bij het complete verhaal voor 2011: ongeacht welke piste men wil bewandelen, de RACB zal vanzelfsprekend steeds haar zege moete geven.

Over de teams en rijders dan; Voor Level Racing is een deelname aan de Belcar 2011 alvast geen prioriteit, al sluit teameigenaar Olivier Muytjens een occasionele deelname niet uit. "We zullen deelnemen aan de 24 Uur van Dubai en ook aan enkele manches uit het VLN kampioenschap. Belcar behoort tot de mogelijkheden, afhankelijk van de beschikbare budgetten."

Chris Mattheus, afgelopen seizoen nog actief voor Level Racing, gaf aan liefst Europees te willen rijden. "Natuurlijk staat of valt zo'n programma met de steun van mijn partners", verduidelijkt de Belgische Monegask zijn uitspraak.

Het Limburgse MSE hoopt verder te kunnen werken op het succes van de nieuwe BMW 3 Coupé. "De nieuwe 3 Coupé was meteen een pak sneller dan de oude 1-reeks, wat toch het potentieel van de wagen onderstreept. Als je dan weet dat onze wagen ongeveer de helft kost van sommige GT3's, dan is het plaatje wel duidelijk vermoed ik", lacht teamchef Dominiek Paret.

KRK laat de uitgehomologeerde Vipers aan de kant en trekt volgend jaar resoluut de kaart van de Mercedes SLS GT3 AMG; zo bevestigde Koen Wauters ons al tijdens de voorstelling van de Scotty GT eind vorige maand. De interesse voor de Scotty GT lijkt overigens nog vrij mager; laat ons hopen dat het project van Vanierschot alsnog van de grond geraakt en we de mooie bolide volgend jaar veelvuldig aan het werk kunnen zien.

Bij het gros van de piloten en teams was weliswaar een algemene tendens te bemerken; "GT3 wordt te duur", "de huidige situatie is niet houdbaar" waren veel gehoorde opmerkingen. Hans Van de Ven en de zijnen werken zich echter uit de naad, zoals Jim Seynaeve reeds toelichtte eerder in dit artikel. Benieuwd wat we in 2011 gaan zien op en rond de Belgische omlopen...

P.S. Voor zij die niet in Brussel konden zijn, zorgden we alvast voor wat beeldmateriaal van de prijsuitreiking.

Foto: Martijn Wouters


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar
op zaterdag 11 december 2010 om 12:31


Andere publicaties op Racingworld.be...