Pak verbeteringen aan BSOT 2011 concept

In tegenstelling tot 2010 zitten de voorbereidingen van de Bridgestone Special Open Trophy nu wel op schema zodat de organisatie zich ten volle kan concentreren op het informeren van alle constructeurs, teams en piloten her en der in Europa.

Belgian Race Invest, promotor van de BSOT besteed in de voorbereidingen van seizoen 2011 veel aandacht aan de noden van de constructeurs en teams. Zo was er de steeds wederkerende vraag de wedstrijden langer te maken, er voor te zorgen dat zowel de endurance- als de sprintpiloten hun gading vonden, en dat de mogelijkheid om sponsors, partners uit te nodigen mee opgenomen werd. Een helse opdracht waarin BRI slaagde, mede door de vlotte samenwerking met RACB Sport.

Een combinatie van Endurance en Sprint

Een weekendje BSOT ziet er als volgt uit. Een vrije training en quali op zaterdag, gevolgd door een Endurance wedstrijd van 120 tot 160 minuten. Op zondag een qualifying van 30' en 2 sprintwedstrijden van elk 30 minuten. Leuk om weten is dat er voor zowel voor endurance als voor sprint een afzonderlijk klassement opgemaakt zal worden. Tevens mogen niet minder dan 5 piloten de wagen delen en mag men voor de Endurance- een andere wagen inzetten dan voor de sprintwedstrijden. Op deze manier kunnen de teams de runningcost spreiden over 2 kampioenschappen binnen één zelfde weekend en kunnen meerdere piloten aan de slag op 1 wagen. Dit alles zorgt ervoor dat piloten binnen de BSOT teams aan de slag kunnen voor een nooit gezien beperkt budget, en dit toch in het kader van een BeNeLux kampioenschap. Zo kan je bij Westfield al een Aero 170 delen met je vrienden, klanten of personeel voor de prijs van € 22.033. Een testdag en 6 meetings brengt de runningcost op € 3.147 per weekend. Als je dan weet dat je de wagen kan delen met 5 dan kan je echt wel spreken van een opstapklasse in de autosport waar iedereen de mogelijkheid heeft om zijn droom waar te maken.

Niet minder dan 48 merken en 126 types toegelaten

De markt van de kitcars, prototypes en single seaters is zeer groot in Europa. In England en Australië een gekend fenomeen, in onze BeNeLux landen in volle opmars. Reden? De prijs van de aankoop en de zeer lage runningcost. Radical, Saker, Ligier, Norma, Westfield om er maar enkele te noemen zijn toegelaten in de Bridgestone Special Open Trophy. Hun perfecte pk/gewichtsverhouding zorgt er voor dat de prestaties van deze wagens als "outstanding' mogen beschouwd worden. Een Radical SR8 bijvoorbeeld, de snelste productie racewagen, (wagen waarmee Patrick Lamster in 2011 zijn titel zal verdedigen) braakt 480PK op 520kg, legt een rondje Francorchamps af in 2'16", cijfers om van te duizelen. Zet je je eerste stappen in de autosport of wil je liever iets rustiger aan doen dan is er de Westfield, Caterham, KTM X-Bow, Lotus Elise, etc.. Neem nu de Westfield Aero 170. Met een slordige 1 op 3 pk/gewichtsverhouding, een strakke sturing en een baanligging als een kart kan je met deze racewagen prijs/kwaliteit niet beter zitten. Iedereen kent dit type wagen van het gewone straatbeeld, op circuit een lust voor het oog om te volgen. Met een acceleratie van 0 naar 100 in 3,1sec. kan je echt spreken van een wagen dewelke je kriebels in de buik zal bezorgen.
Ongekend is onbemind

"2010 was inderdaad een moeilijk jaar" aldus promotor Dries Heyman. "We waren veel te laat in de voorbereiding maar nu hebben we alles mooi op een rijtje staan. Het grote probleem is dat dit soort wagens onbekend zijn bij onze vaste Belgische piloten. Eens ermee gereden is de beslissing vrij snel genomen! Een Porsche, Ferrari, BMW of Viper is inderdaad prachtig om zien, maar iedereen moet voor zichzelf maar eens uitmaken waar ze mee bezig zijn. Ik wil niemand tegen de borst stoten, maar als ik zie dat we binnen de BSOT, met wagens van € 30.000 en een runningbudget van € 10.000 per seizoen, dezelfde rondetijden kunnen draaien als een GT topauto dan stel ik me daar vragen bij. Per slot van rekening rijdt 95% van de teams en piloten voor de fun en een plastieken beker van € 6. Het klinkt inderdaad mooier te kunnen zeggen tegen je sponsors of vrienden dat je met een Ferrari of Porsche deelneemt.

Mede door de crisis en de bijhorende moeilijkheden om sponsors aan te trekken worden de piloten en teams zich veel bewuster van de kostprijs en de fun factor. Een Radical SR3 met een 1500cc motor en paddleshift kost nieuw om en bij de € 60.000 in aankoop. Om de 2de handsmarkt makkelijk te vinden rond de € 35.000 voor een goed exemplaar. Nog extremer is de runningcost! Ko Koppejan (3de algemeen in 2010) verbruikte 2 setjes banden en had een budget nodig van om en bij de € 7.500 om de nodige herstelling- en revisies uit te voeren. Zo zie je maar, autosport kan echt wel nog goedkoop!

Westfield bedrijven competitie - arrive & drive

Bij Westfield gaan ze nog een stapje verder. Particulieren kunnen op de pay & drive manier hun zitje voor een gans seizoen vastleggen en dit voor de prijs van € 22.033. Bedrijven, dewelke een Aero 170 willen inzetten in hun eigen bedrijfskleuren, kunnen dit voor de prijs van € 26.200 inclusief marketingpakket, inschrijvingsgelden, test- en sponsordagen. Vrienden, collega's, klanten, prospecten aan het stuur van je eigen bedrijfs racewagen, het kan! In samenspraak met Westfield en BRI je licentie halen en aan de start staan in een echt BeNeLux kampioenschap.

Seizoen 2011 start met een Press & Test Day op 26-27 maart op het vernieuwde circuit van Mettet (B).

BSOT Press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op woensdag 05 januari 2011 om 11:44


Andere publicaties op Racingworld.be...