Kortnieuws met F1, corrupte organisatoren en het WK GT1

Weer stond de Formule 1 in de spotlights vandaag met de tweede testdag in Valencia. Minder aandacht van de Belgische pers echter, want Jerome D'Ambrosio kwam vandaag niet in actie. Timo Glock nam de plaats in van de Belg, achter het stuur van de "oude" Virgin. Ook Glock eindigde de dag met een zevende tijd, net als Jerome gisteren. Vandaag zagen we voor het eerst de Lotus T128 op de baan alsook het debuut van Webber in de nieuwe Red Bull RB7. Alonso zette de snelste tijd neer voor Vettel en Di Resta.

Ook naast de piste draait het Formule 1 circus op volle toeren. Zo zou Mercedes Ross Brawn uitkopen en zijn 24.9% aan aandelen overnemen. Ross Brawn zou wel in dienst mogen blijven als werknemer van Mercedes en dat in een team dat eens het zijne was. Enige tijd geleden spraken wij onze twijfels uit (lees het "in de rand" artikel Globalisation, de redding van de autosport) over het uitwijken van steeds meer autoraces naar nieuwe economische groeilanden. Niet het welzijn van de autosport, doch het snel binnenhalen van veel (al dan niet corrupt) geld leek ons de eerste drijfsfeer. Als het ware om deze stelling kracht bij te zetten, lekte nu het nieuws uit dat de topmensen achter de organisatie van de Grote Prijs van India opgestapt zijn op verdenking van corruptie. Na promoter Mark Hughes, reeds eerder naar Abu Dhabi "gevlucht", is nu initiatiefnemer Suresh Kalmadi aan de deur gezet. Kalmadi wordt verdacht van het witwassen van geld via zijn organiserend bedrijf, geld dat zou komen van de organisatie van de Commonwealth Games.

Door al die aandacht voor de Formule 1 is het haast onopgemerkt gebleven dat het verleden nacht de deadline voor het inschrijven voor het FIA GT1 kampioenschap anno 2011 verstreek. Naar verluidt waren enkel de twee Aston Martin teams in orde met de papieren en de inschrijvingstermijn werd dus, begrijpelijk, verlengd met twee weken. Het blijft dus nog even bang afwachten hoeveel wagens er nu effectief aan de start komen; zeker nadat ook de Lamborghini teams twijfelen om deel te nemen, tenzij de nodige budgetten gevonden worden...

Goed nieuws kwam er vandaag alleszins van Marc VDS Racing, dat via een perscommuniqué bekend maakte dat het de Duitser Marc Hennerici getekend heeft voor het komend seizoen. Hennerici was verleden jaar één van de weinige Corvette GT1 rijders die indruk kon maken. Bas Leinders en Maxime Martin waren al zeker van een zitje. Hoe de teams ingedeeld zullen worden, zal afhangen van de keuze van de vierde rijder.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Internationaal op woensdag 02 februari 2011 om 22:01


Andere publicaties op Racingworld.be...