Peugeot stelt weinig revolutionaire opvolger van 908 voor (+Foto's)

Peugeot 908De Franse automobielcontructeur Peugeot heeft vandaag in Parijs haar nieuwste wapen in de LMP1-strijd gepresenteerd. De Leeuw uit Sochaux won vorig jaar nog het maidenseizoen van de Intercontinental Le Mans Cup, maar moest tijdens de koninginnewedstrijd van het jaar, de 24 Heures du Mans, de eer nog laten aan grote concurrent Audi. Om een herhaling van dat scenario te vermijden, begon Peugeot reeds vorig jaar met de ontwikkeling van een nieuwe auto en dito krachtbron.

Echt revolutionair kan je de gesloten bolide, die het label 908 overneemt van zijn voorganger, evenwel niet noemen. Peugeot koos ervoor geen Hybride te ontwikkelen en valt terug op een nieuwe Diesel-krachtbron. De V12 van afgelopen jaar maakt plaats voor een 3.7 liter V8 die 550PK piekvermogen levert, wat ongeveer 150 paarden minder zijn dan bij de V12. Om een betere gewichtsverdeling te bekomen, is de hoek van de turbomotor met 10 graden verkleind; van 100° naar 90°.

Peugeot 908Net als Audi, opteert Peugeot om een gesloten prototype te ontwikkelen. "We wisten van vroegere testen dat de verschillen tussen open en gesloten proto's op vlak van aerodynamica vrij beperkt waren", legt technisch directeur Bruno Famin uit. "Daarnaast biedt zulk ontwerp, ondanks de extra beperkingen die het met zich meebrengt tijdens wedstrijden, ook extra veiligheid aan onze rijders." Op de (verplichte) haaienvin achteraan de wagen na, lijkt de bolide uiterlijk dus ogenschijnlijk erg op haar voorganger. Toch spendeerde Peugeot veel tijd aan de ontwikkeling van de aerodynamica, "Vanwege het mindere vermogen ten opzichte van vorig jaar, moesten we naar een balans zoeken op vlak van luchtweerstand en downforce. Deze laatste hebben we gevoelig verminderd om toch een aanvaardbare topsnelheid te behouden."

Technisch gezien, kent de wagen ook vele veranderingen. "Vanaf de eerste roll-out, op 27 juli vorig jaar, gedroeg de wagen zich zoals we verwacht hadden. We hebben tal van kinderziektes gekend, wat op zich niet abnormaal is bij een totaal nieuwe wagen. We sloegen er echter in al deze problemen één per één aan te pakken en op te lossen zodra we testkilometers aflegden. We zullen echter moeten wachten tot de eerste wedstrijden om de verhoudingen met de competitie te kennen", sluit Famin af.

Peugeot 908In 2011 telt slechts één doel voor Peugeot, zegevieren tijdens de 24 Uur van Le Mans. "Vanzelfsprekend willen we onze ILMC titel verdedigen", licht Peugeot Sport directeur Olivier Quesnel toe. "We wonnen afgelopen jaar alle manches, maar er is één wedstrijd die dit jaar speciale aandacht krijgt bij ons: de 24 uur van Le Mans. Dit legendarische evenement maakt nu deel uit van het kampioenschap (ILMC nvdr.), iets wat volgens ons nodig en zelfs onmisbaar is. Le Mans opnemen in het kampioenschap zal de uithoudingsracerij nog harder in de verf zetten. Via deze discipline kunnen constructeurs als Peugeot tonen hun kennis en technologie tonen in de meest extreme omstandigheden. "

Peugeot zal in elke wedstrijd minstens twee wagens inschrijven. Tijdens de 6 uur van Spa-Francorchamps zien we zelfs drie 908 aan het werk, als generale repetitie voor Le Mans. De rijdersbezetting verandert evenwel niet, "we beschikken over negen toppiloten", zegt Quesnel. "Reeds tijdens onze nabespreking na Le Mans vorig jaar vertelde ik alle rijders dat ik het volste vertrouwen in hen had voor 2011."

Peugeot 908Een overzicht van de line-up van Peugeot voor 2011

N°7 908: Alexander Wurz / Anthony Davidson / Marc Gené
N°8 908: Franck Montagny / Nicolas Minassian / Stéphane Sarrazin
N°9 908: Sébastien Bourdais / Pedro Lamy / Simon Pagenaud

Foto's: Peugeot Sport


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in LMS
op donderdag 03 februari 2011 om 18:50


Andere publicaties op Racingworld.be...