In de rand: De opbouw van een racewagen

Opbouw racewagen MSEMet nog een vijftal weken voor de start van het nieuwe Belcar kampioenschap zijn alle teams in volle voorbereiding voor de eerste wedstrijd op Circuit Zolder begin April. We brachten u al allerhande info over de nieuwe bolides en hun piloten, maar we willen ook de actie achter de schermen belichten. Niet elk team heeft de middelen of de intentie om een "sleutel-op-de-deur" racewagen aan te kopen of te leasen bij een fabrikant. Veel van de minder grote teams hebben dan ook al een jarenlange traditie in de Belgische autosport en blijven door de passie voor de sport en de entourage van gedreven, vaak vrijwillige, medewerkers de stimulans en kracht putten om evenement na evenement op de startgrid te verschijnen. De opbouw en voorbereiding van een wagen is een deel van hun race-beleving die onontbeerlijk is om de gewenste resultaten te behalen.

Eén van die kleinere teams is MSE of Motorsport Services Engineering, wat haar thuisbasis en ateliers in Genk heeft. Het team wordt geleid door het trio Peter Beckers, Jef Van Samang en Dominiek Paret en werd vorig jaar vice kampioen in de toerismeklasse van het Belcar kampioenschap. Dominiek, die bezieler en hoofd technicus van het team is, was zo vriendelijk ons uit te nodigen om op die manier ons en onze lezers een "inside look" te geven van de opbouw van een racewagen. Nadat MSE afgelopen jaar het seizoen aanvatte met de beproefde 1-serie, schakelde het Genkse team later op het jaar over op een nagelnieuwe 3-reeks. De BMW 335i heeft vorig jaar zijn mogelijkheden en potentie al bewezen en bijgevolg wordt er dus volop aan verfijning van de wagen gewerkt. Maar er komt héél wat bij kijken alvorens men tot deze resultaten komt, zoals volgende alinea's laten blijken.

Opbouw racewagen MSEIn eerste plaats dient men bij de opbouw van een race bolide op zoek te gaan naar een "carrosserie", welke bij MSE steeds nieuw wordt aangekocht, zonder isolatie. Eenmaal de carrosserie aangekomen is in de atelier, dient deze helemaal gestript te worden met als hoofddoel een minimum aan gewicht! Nadien volgt het inbouwen van de rolkooi. "Het is uiteraard de bedoeling een zo stijf mogelijk chassis te bekomen, iets waar vroeger hard aan moest gewerkt worden. Gelukkig is de evolutie gedurende de laatste 10 jaar spectaculair geweest en valt er op dat vlak niet veel meer te optimaliseren", legt Dominiek Paret uit. Tijd voor het polyesterwerk of de "body". Hier wordt meestal gebruikgemaakt van een aangekochte kit, die dan weer aangepast, bewerkt en aangevuld wordt met zelf gemaakte spoilers en wielkasten. "Alle aangepaste stukken worden zelf gemaakt en moeten uiteraard minimum dubbel geproduceerd worden. Dit vergt bekwame mensen die een diagnose kunnen stellen en aanpassing maken daar waar nodig", aldus de teamchef die op 21 jarige leeftijd zijn eerste racewagen bouwde.

Opbouw racewagen MSEDe ophanging van de wagen is, in tegenstelling tot de meeste andere onderdelen, vrij standaard. Zeker in verhouding met de aanpassingen die aan het koetswerk gebeuren. Bij MSE wordt er gebruikgemaakt van Intrax schokdempers en wordt de afstelling aangepast aan de rijstijl van elke piloot, ook al iets wat je zeker niet in elke renstal zal terugvinden. De BMW is uitgerust met een ABS remsysteem en Brembo remmen, terwijl de versnellingsbak met paddle shift als eerste door MSE werd geintroduceerd op dit type wagen. Het hart van elke racewagen is uiteraard de motor, die in dit geval een stukje technisch vernuft is. De krachtbron draait op Lambda-sturing in combinatie met een DTA programma voor het bepalen van de set-up. Eenvoudig uitgelegd, is Lambda-sturing een soort sonde in de uitlaat die het motormanagmentsystem in staat stelt de verhouding lucht/benzine bij te regelen om een schone en regelmatige verbranding te realiseren. Een DTA programma laat dan weer toe het afstellen van de motor te vergemakkelijken. Momenteel is de gebruikte motor goed voor 350 pk, maar met nog een eventuele verhoging van de cilinderinhoud, kunnen er nog wel wat extra pk's gewonnen worden.

Opbouw racewagen MSEMSE is een team dat zich duidelijk profileert omdat ze zelf bolides willen bouwen. Daarnaast verrichten ze héél wat pionierswerk bij de ontwikkeling van nieuwe technologie, welke in een later stadium ook door andere teams gebruikt wordt. "Klopt, ook al moeten we toegeven dat deze vernieuwing vaak ontstaan uit eerdere problemen. Zo hadden we vorig jaar een probleem met voorruit; die bleek in verschillende omstandigheden aan te slaan, wat uiteraard erg hinderlijk is voor de piloten. Ook dat probleem hebben we definitief van de baan geruimd, we zijn nu de eerste racewagen met een verwarmde voorruit, iets wat met zekerheid uniek is in de Belcar!!" sluit Paret het gesprek af.

Foto's: Marnik Mouchaers


   



Frank Van Waeyenberghe

Van onze redacteur

Frank Van Waeyenberghe

Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar
op vrijdag 04 maart 2011 om 07:00


Andere publicaties op Racingworld.be...