GT1 in 2011, een overzicht net voor de start van het seizoen

Op amper drie weken verwijderd van de start van het tweede FIA GT1 seizoen, is het nog altijd niet duidelijk hoeveel wagens er aan de start zullen verschijnen. Zestien al zeker, hopelijk achttien en misschien wel twintig volgens Stéphane Ratel. Het is nu echter wel zeker dat Maserati er niet meer bij is. Michael Bartels bevestigde aan het Britse Autosport dat er geen tweede team gevonden werd om het materiaal van Triple H over te nemen. Om alle vier de wagens zelf te runnen, zoals vereist door de FIA en zoals Marc VDS doet voor Ford, is er geen geld.

Bartels geeft evenwel aan dat hij hoopt om er in 2012 terug bij te zijn en wel met een wagen uit de FIAT stal (zou dat dan een Ferrari zijn?). Velen zullen de mooie MC12 missen, maar anderen beweren dan weer dat zonder Maserati de strijd veel opener zal zijn en natuurlijk is er de jarenlange discussie of deze wagen überhaupt wel als "echte" GT mag beschouwd worden en bijgevolg wel of niet thuishoort in dit kampioenschap. Afgelopen jaar was er sprake van een overstap naar Lexus, een project dat een stille dood lijkt gestorven te zijn. Enkele weken geleden, eind februari meer bepaald, is er echter een kaal chassis van de LFA klaargestoomd in de Toyota/Lexus workshops in Zaventem om vervolgens verscheept te worden naar een klantenteam... Een ander leuk weetje omtrent de LFA is dat bij de "service" van deze exclusieve bolides een beroep wordt gedaan op de ex-Toyota F1 structuur.

Geen LFA dus voor Vitaphone Racing; het Duitse team richt van haar kant de pijlen dit jaar vooral op de Blancpain Endurance series, met twee Ferrari F458.

Terug naar het WK GT1; zeker van deelname zijn vier Nissan's (Sumo Power + satellietteam), vier Ford's (Marc VDS + satellietteam), vier Lamborghini's (Al-Ink & Swiss Racing Team) en vier Aston Martin's (Hexis AMR & Young Driver AMR). Hier en daar wordt er gefluisterd dat er mogelijk nog twee extra Aston Martin zouden worden ingezet, maar enige concrete informatie ontbreekt.

Dan is er nog het geval Corvette. Phoenix Racing is gestopt met het GT1-programma van Corvette en heeft zijn beide wagens (chassis nr. 001 & 005) verkocht aan rijke Nederlanders om mee deel te nemen aan de Dutch Supercar Challenge. Het Belgische SRT wil nog wel meedoen, maar heeft volgens onze informatie maar één C6.R in zijn bezit (het chassis nummer 006), de tweede MadCroc wagen (chassis 002) behoort DKR toe, maar het team is ontbonden. Feit is wel dat de twee ex-Phoenix Corvette's door SRT worden geprepareerd en dus in Patrick Selleslagh's garage staan of beter stonden. Patrick bevestigde namelijk aan onze collega's van Autosport.be dat zowel de SRT wagen als de eerste ex-Phoenix bolide onderweg zijn naar Abu Dhabi! Het is ook geweten dat Bamboo Racing, nu al actief met Chevrolet's in het WTCC, graag het GT1 veld zou komen vervoegen en liefst met Corvette. Dus als SRT de DKR wagen overneemt, wat geen probleem blijkt te zijn, en de twee Phoenix wagens ook in het GT1 kampioenschap inzet dan komen we aan het aantal verplichte wagens! Echter het DSC reglement is verschillend van het FIA GT reglement en bovendien vallen 6 manches van het DSC samen met een WK manche. Dus die Phoenix wagens zijn slechts een oplossing voor de eerste race (Het DSC kampioenschap start op 10 april). Zijn er dan nog andere Corvette's beschikbaar? De LAA wagen (Chassis 003) werd verwoest bij een brand. Luc Alphand kon vervolgens het chassis nr. 004 huren van een verzamelaar, maar die wagen is al lang terug naar zijn privé eigenaar. De laatste twee gebouwde wagens (chassis 007 & 008), die door het GM Team gerund werden bevinden zich beiden ook in privé handen. Het is dus zeer onduidelijk hoe het verder moet met dit Corvette verhaal, maar als men erin slaagt vier wagens te vinden dan heeft Ratel zijn 20 deelnemers. Heikelpunt is dat de wagens zo onderhand wel verscheept moeten gaan worden richting het Midden-Oosten. Zoals men in Engeland zegt, "wait and see"...


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in FIA GT op donderdag 03 maart 2011 om 17:51


Andere publicaties op Racingworld.be...