Kortnieuws uit de toerisme, GT en prototype racerij

De T3 klasse zou wel eens de klasse met toekomst kunnen zijn voor het BTCS kampioenschap. De voorbije weken maakten al Koen Wauters (WRT Scirocco) en Steve Vanbellingen (Qvick BMW) hun overstap van de S1 categorie naar de T3 klasse bekend en wie verleden donderdag op de trainingsdag in Zolder was, kon niet naast de prachtige SEAT WTCC Endurance kijken. Ook deze wagen komt uit in bovenvermelde klasse met Pierre Piron en Pierre-Yves Rosoux aan het stuur. Beide rijders zullen eveneens samen starten in de 24 uren van Francorchamps, ditmaal aan het stuur van een Ginetta.

De langste race op het circuit van Francorchamps, de 25 uren VW Fun Cup, kon al rekenen op een mooi voorprogramma met de BTCS en het Brits GT kampioenschap. Nu liet men weten dat daar nog een race van de Racecar Euro Series wordt aan toegevoegd, een Europese variant op de NASCAR. Voor deze grote V8-wagens wordt het trouwens de Belgische première, voorheen was de serie vooral in Frankrijk actief. Ook het Brits GT kampioenschap belooft de moeite te worden om te volgen; het reeds mooie startveld werd deze week nog aangevuld met een Beechdean Motorsport Aston Martin DBRS9 voor Jonathan Adam en Andrew Howard.

Markus Palttala maakte vandaag bekend deel te nemen aan sommige manches van het Belcar kampioenschap komend seizoen. Wagen van dienst wordt een Ford GT uit de stal van Kuismanen Competition.

Op onze site kon u al kennis nemen van de 21 deelnemers aan het WTTC kampioenschap in 2011. De tweede manche op Zolder krijgt er nog een extra BMW 320TC bij; tijdens die race debuteert immers ook de Zwitser Urs Sonderegger op een BMW van Wiechers-Sport. Voor diezelfde meeting zal Bamboo Engineering zijn twee Chevrolet Lacetti's vervangen door Cruze's. Slechter nieuws komt er uit Marokko. Wat velen verwachtten en sommige zelfs hoopten is een feit, de FIA heeft namelijk besloten om deze controversiële race voor dit jaar van de kalender te schrappen. De organisatie kon niet voldoende garanties bieden op financieel vlak, waarop de enige WK race op Afrikaanse bodem werd afgelast. Vooral de veiligheid op en naast de baan, die vorige jaren ondermaats was, moest fel verbeterd worden. Eén van de eisen van de FIA was ondermeer het laten overkomen van Europese baancommissarissen, wat natuurlijk resulteerde in een serieuze extra kost. De FIA hoopt de race te vervangen door een manche ergens in Oost-Europa op dezelfde datum.

Pedro Lamy zal de plaats innemen van Nicolas Minassian aan het stuur van één van de Peugeot 908's voor de 12 uren van Sebring. Minassian vernielde onlangs nog een Peugeot 908 bij het testen van de wagen op Paul Ricard.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Internationaal op dinsdag 08 maart 2011 om 20:31


Andere publicaties op Racingworld.be...