Drie Renault's voor Delahaye Racing

De eerste afspraak voor de deelnemers aan de Belgian Touring Car Series 2011 komt nu echt wel dichterbij en dus is het tijd om al eens te kijken wie er tijdens de eerste races van het seizoen aan de start zal verschijnen. Na een eerste korte inventaris, mogen we met zekerheid zeggen dat de strijd op alle fronten hevig zal zijn. De winnaars op het einde van het seizoen zullen niet op hun lauweren gerust hebben, dat staat nu al vast. De wagens zoals we die vinden in de klasse S1 - de silhouetten - vieren dit seizoen hun tiende verjaardag in ons land. Uiteraard zullen ze ook dit seizoen weer de voormacht van de BTCS uitmaken en onderling bepalen wie er zich op het einde van het seizoen de kampioen 2011 mag noemen.

Delahaye Racing verdedigt zijn titel in BTCS met verve want het team uit Waals-Brabant zet maar liefst drie gelijkaardige Renault Mégane in. De eerste wagen blijft uiteraard voorbehouden aan de kampioen 2011, Frédéric Bouvy en zijn vaste maat Christian Kelders, terwijl Stéphane Lémeret samen met de jonge Edouard Mondron zeker zal proberen hen het vuur aan de schenen te leggen. De kampioenen S2 van 2010, Laurent Richard en Alexandre Viron, vormen het derde duo op de Franse Silhouette.

Tegenover deze Franse armada staat zeker en vast Volvo dat met Vincent Radermecker en Eric van de Poele in de Volvo S60 klaar is voor het nodige weerwerk. Ook uit Korea mogen we de nodige tegenstand verwachten, met maar liefst twee KIA Pro_Ceed, waarvan de technische ondersteuning verzekerd wordt door Chad Racing. Philippe Stéveny doet een beroep op niemand minder dan Didier de Radiguès, de man die na de successen op twee wielen op het einde van de vorige eeuw ook de Procar-titel en een zege in de 24 Uur van Spa wist te behalen. Werner Moonens-Bert Redant koppelen dan weer hun jarenlange ervaring om de tweede KIA naar voor te stuwen.

Nog in de categorie S1 vinden we een Gomez GC10-1 en de Jaguar XF met Jérôme Thiry aan het stuur. De Jaguar X-Type van René Franchi en Jean-Pierre Vannerum zien we vanaf de Trophée de Bourgogne in Dijon.

De match tussen de wagens die net achter de S1's zullen komen, belooft ook ongemeen spannend te worden. Het gaat immers niet alleen over de Silhouettes S2 (Touring Cup), maar ook de snelste wagens uit de klassen T3 en T4.

De klasse S2 kent behoorlijk wat succes, met zijn minst vijf wagens, waaronder bolides van sterke teams als daar zijn MTE, e-Race, Gomez en Delahaye. Op vlak van rijders luisteren de heren naar namen als Alexis van de Poele, Michael Damoiseaux, Vincent Vandenabeele, Michel Pulinx, Jean-Pierre Ueberecken en andere Jean-Pierre Lequeux. Vanaf de 12 Uur van Spa zien we zeker nog meer wagens, met onder mee een Mégane Trophy en een wel heel bijzonder project waar we hier nog niet meer over kwijt willen.

In de klasse T3 mogen we gerust spreken van een explosie van de effectieven zowel op kwantitatief als kwalitatief vlak. Eric Qvick was afwezig in 2010, maar keert terug met een zekere Steve Vanbellingen. De ex-BTCS kampioen die vorig jaar nog de 12 Uur van Spa won, zal zeker willen aantonen dat hij met een BMW WTCC T3 bijna even snel kan zijn als met zijn vertrouwde BMW M3 Silhouette. In de klasse T4 vinden we nog snel materiaal uit München, met een BMW V8 voor Christophe Pampel en hele knappe Duitse BMW E92 V8 voor de Duitser Uli Packeisen en de Nederlander Ton Van Schijndel.

SEAT doet nog beter met een tiental SEAT Leon Supercopa, met als voornaamste kanshebbers op de titel van snelste SEAT zeker Jimmy Adriaenssens, Christian Franck, Roger Minette enz. Maar opgelet, het Spaanse merk kan ook tellen op een hele snelle T3, met name de SEAT Leon WTCC Endurance met een motor van 400 pk uit de ateliers van Lehmann. Het team Astur Car van Pierre Piron zet de wagen in, met achter het stuur de boss himself en de snelle Pierre-Yves Rosoux...

Last but not least, is er WRT dat in 2010 nipt de titel in T3 miste. WRT wil beter doen en zet opnieuw twee VW Scirocco in, voor niemand minder dan Koen Wauters en Ronnie Latinne enerzijds en Jean-Jacques Smits en Claude-Yves Gosselin anderzijds. Koen Wauters won afgelopen seizoen tweemaal in BTCS en is dus naast Steve Vanbellingen de tweede topper die richting de T3 komt. Dat belooft meer dan spannend te worden!

Voeg hier nog enkele BMW 1 Reeks aan toe, de nieuwe VW 011 die binnenkort onthuld zal worden en de Ford Focus ST type BRL uit Nederland en we weten dat de strijd in het veld achter de S1 zeer knap zal worden. In T2 kijken we vooral naar de Honda Civic van Surinx Racing en enkele Renault Clio.

Voor de eerste afspraak op circuit Zolder op 9 en 10 april, is er alvast de officiële test day, op donderdag 31 maart. Tegen die datum kennen we de laatste geheimen van de inschrijvingslijst van de Belgian Touring Car Series 2011 die opnieuw een hele mooie uitgave belooft te worden.


   



Dit artikel werd gepubliceerd op zondag 13 maart 2011 om 12:23


Andere publicaties op Racingworld.be...