Kortnieuws met LMS, Sebring, FIA GT3 en FIA GT1

Het LMS seizoen werd vrijdag in gang geschoten op het Circuit Paul Ricard HTTT met de officiële voorseizoentestdagen. Nog voor de wagens hun eerste rondjes reden, zorgde Patrick Peter al voor een knaller door tijdens de persconferentie aan te kondigen dat volgend jaar LMS en ILMC ieder hun eigen weg gaan. Er zullen dus geen races meer samen gereden worden. Voor het overige bevestigde Peter dat de races inderdaad niet langer over 1000 kilometer zullen gaan maar 6 uren zullen duren. Voor de eerste manche op Paul Ricard rekent hij op een 35 tal wagens, terwijl voor Spa dat aantal kan oplopen tot 60.

Naar de piste dan maar, waar 26 wagens zich hadden opgesteld voor de eerste testdag. Wanneer de avond viel, stond de snelste tijd op naam van de Rebellion Lola-Toyota nummer 13 van Belicchi/Boullion. Nochtans had de Quifel ASM Zytek lange tijd de testritten gedomineerd, maar het team verloor op het allerlaatste moment de snelste tijd aan de Rebellion Lola. Op plaatsen drie en vier vond men de twee overige aanwezige LMP1's terug, de Pesarolo en de tweede Rebellion Lola. De snelste GT-E stond op plaats 15, namelijk de Ferrari F430 van het Hankook Team Farnbacher. De ProSpeed Porsche draaide de tweede tijd in de GT klasse, terwijl de debuterende Ferrari F458 van AF Corse niet verder kwam dan de vijfde tijd. De volgende morgen ontbrak de Aston Martin Vantage van Young Driver AMR op het appel, de wagen kon niet meer klaar gemaakt worden na een sortie de vorige dag. Het team dat ook aanwezig is in het GT1 kampioenschap bevestigde wel zijn deelname aan de 6 uren van Paul Ricard met het trio Tomas Enge, Alex Müller en Christoffer Nygaard. In de morgen was het weer een Rebellion Lola die de snelste tijd maakte, maar nu de 12 van Prost/Bleekemolen/Jani. Nog slechts 23 wagens in de namiddag, want Rebellion was begonnen met inpakken om zijn wagens richting Sebring te sturen. Het slechte weer zorgde ervoor dat de wagens het voorzichtiger aan deden en dat de tijden van de dag ervoor niet geëvenaard werden. In afwezigheid van de Lola's verbaasde het niemand dat de Zytek de snelste wagen op de piste was. Ditmaal was het een Porsche die het snelst onderweg was van de GT's, namelijk die van het IMSA Performance-Matmut team (Pilet/Henzler).

JaguarRSR heeft zijn rijders voor Sebring bekendgemaakt, het zet twee Jaguar XKR GT's in met in de n°98 P.J. Jones/Ricky Moran Jr/Kenny Wilden en in de n°99 Bruno Junqueira/Cristiano da Matta/Oriol Servia. Nu is het zeker, geen Marc Goossens meer in het team dit jaar.

Ondertussen heeft op Silverstone de McLaren MP4-12C GT3 zijn eerste testrondjes gereden. De wagen zal intensief getest worden door verschillende rijders alvorens door CRS Racing ingezet te worden in enkele races later dit jaar. Volgend jaar zal de wagen beschikbaar zijn voor enkele zorgvuldig uitgekozen teams. Naast ontwikkelingsrijder Chris Goodwin en project manager Andrew Kirkaldy werd ook Alvaro Parente als testrijder aangetrokken. De Portugees heeft een rijke ervaring in Formule 3, Formule Renault 3.5 en GP2.

Ook Alpina heeft een nieuwe versie klaar van zijn B6 GT3. De constructeur hoopt dat de wagen terug zal uitkomen in het FIA GT3 kampioenschap en een volledig seizoen zal betwisten. De bolide wordt echter niet meer door Alpina zelf ingezet, maar te koop aangeboden aan geïnteresseerde teams. De wagen, voorzien van een nieuwe motor, nieuwe versnellingsbak en met een nieuwe maat banden vooraan is beschikbaar tegen de prijs van 300 000 euro.

Markus Winkelhock, die deze winter bedankt werd bij Audi en zijn zitje in de DTM verloor, heeft onderdak gevonden bij het all-inkl.com team. Aan het stuur van een Lamborghini Murciélago GT1 betwist hij samen met Marc Basseng het FIA GT1 wereldkampioenschap. De tweede wagen van het team wordt, evenals verleden jaar, bestuurd door Nicky Pastorelli en Dominik Schwager.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Internationaal op zondag 13 maart 2011 om 11:42


Andere publicaties op Racingworld.be...