Kortnieuws met onder meer GT1, GT3, GT4 en de Porsche 911 GT3 R Hybrid

In een vorig artikel wezen we al op het feit dat de SRT Corvette aanwezig zal zijn tijdens de twee eerste manches van het nieuwe FIA GT1 kampioenschap. Ook een tweede exemplaar (DKR) van de Amerikaanse bolide is ingeschreven voor deze races; de rijders zijn daar echter nog niet gekend. Wat het vervolg wordt van dit Corvette avontuur; is vooralsnog nog niet geweten. Verassend was ook de aankondiging dat Heinz-Harald Frentzen terug aan het racen slaat. De Duitse ex-Formule 1 rijder, vorig jaar nog actief als testpiloot in het WK GT1 om de Balance of Performance bij te stellen, heeft een contract getekend bij Callaway om een Corvette te besturen in het Duitse GT3 kampioenschap. Sven Hannawald wordt zijn teammaat overigens. Tot de favorieten van deze ADAC GT Masters behoren zeker de teams die gekozen hebben voor de AMG Mercedes SLS. Ook daar raken de zitplaatjes stilaan gevuld en Frentzen kan al felle tegenstand verwachten van de teams Kenneth Heyer / Robert Renauer (Black Falcon) en Patrick Hirsch / Brice Bosi (Team Heico Motorsport).

Meer nieuws over de Mercedes SLS GT3 komt er uit het kamp van Viage KRK Racing. De equipe is namelijk deze week begonnen aan een uitgebreide testsessie te Paul Ricard met de nagelnieuwe Duitse bolide. "Vergelijken is vrij moeilijk zonder concurrentie", laat Anthony Kumpen weten uit Zuid-Frankrijk. "De wagen lijkt qua rijgedrag wel wat op de Audi R8. De concurrentie heeft weliswaar ook niet stilgezeten, dus het is ietwat koffiedik kijken op dat vlak. Eén ding is echter zeker, het wordt een interessant jaar!"

Mogelijk zien we het Nederlandse Rhesus Racing aan het werk in de Blancpain Endurance series met een Aston Martin Vantage GT4. Het team, verleden jaar nog Europees kampioen in de GT4 cup, heeft althans zijn zinnen op het kampioenschap gezet en dit met het oog op een latere overstap naar de GT3 klasse. Daarnaast zal het team haar titel in de European GT4 Cup verdedigen met het duo Dennis Retera / Jan Joris Verheul.

Porsche keert terug naar de 24 uren van de Nürburgring met de 911 GT3 R Hybrid. De wagen, die vorig jaar aanspraak maakte op de overwinning alvorens door pech teruggeslagen te worden, werd grondig herzien en verbeterd. Vooral de hybride motor werd aangepakt, wat leidde tot een gewichtsvermindering van 20%. De wagen zou aldus niet veel sneller worden, maar vooral minder verbruiken.

Eveneens in Duitsland heeft Audi aangekondigd dat de vervanger, of beter vervangster, van Winkelhock in de DTM wel degelijk de Zwitserse Rahel Frey zal worden. Zij zal uitkomen voor Audi Sport Team Phoenix naast Martin Tomczyk.

In Engeland heeft, na een roll out in de fabriek, de nieuwe Aston Martin AMR-One zijn eerste ronden gereden op het circuit van Snetterton. Darren Turner en Stefan Mucke, die het stuur deelden, toonden zich tevreden met de prestaties van de open LMP1. Ondertussen hadden in Sebring de eerste officiële vrije trainingen plaats voor de eerste manche van het ILMC, de 12 uren van Sebring. Audi toonde er zich de snelste en de twee R15+TDI bezetten voorlopig de twee eerste plaatsen voor de drie Peugeot's. In de GT klasse was de RISI Ferrari F458 het snelste voor de twee BMW M3's.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Internationaal op vrijdag 18 maart 2011 om 00:00


Andere publicaties op Racingworld.be...