BGDC: Voorbeschouwing Trophée des Fagnes

Amper twee weken na de aftrap van het seizoen in Zolder, is de Belgian Gentlemen Driver's Club (BGDC) al aan zijn tweede weekend toe. In het kader van de Trophée des Fagnes staat op zondag 3 april een uithoudingswedstrijd van 3 uur op de kalender, waarbij een hoop bijkomende deelnemers verwacht worden in vergelijking met de eerste, reeds gelaagde race op de omloop van Zolder. De BGDC wint dus aan belang en spreekt steeds meer debutanten, amateurs en gentlemen drivers aan.

De Norma M20 uit Division 2, die de race in Zolder nog domineerde, zal ditmaal zijn opwachting maken in de wedstrijden van de BSOT. Dat neemt niet weg dat deze wagens nog steeds welkom zijn in de BGDC, al zullen het ditmaal de toerismewagens zijn die voor de algemene zege in de wedstrijd mogen vechten. Te beginnen met de Volkswagen Golf II van Tony Kevers en Grégory Paisse, die in Limburg al de Division 1 op zijn naam wist te schrijven en ditmaal rijden de beide heren voor eigen publiek. Om deze zeer snelle Golf aan te pakken, moet je over voldoende troeven beschikken en dat lijkt het geval voor een aantal BMW: de BMW M3 E36 van Benoît Navez en Roeland Moens, die in Zolder nog pech kende toen een wiel een eigen leven ging leiden of de schitterende BMW 125i van Ward Sluys en Olivier Petroons, die na de problemen met het geluid op revanche uit is.

De Duitse berlines hadden het niet makkelijk in Zolder, maar lijken op Spa-Francorchamps toch beter uit de verf te gaan komen. De strijd om de zege in Division 3 zal intens zijn, met onder meer de wagens van Franky Huybrechts, Jan De Vocht en Johan Van Loo, Nick Geelen en Edwin Beyers, Ronny en Harry Van de Water, maar ook Matty Zadnikar en Knut Ove Borseth, of Alain en Patrick Franssen. Ook de beide broers en keukenbouwers werden in Zolder het slachtoffer van een teveel aan decibels. Christian Heck maakt zijn debuut in de BGDC 2011 met een BMW M3 waarmee hij zeker een topklassering mag ambiëren. Om het tegen deze horde uit Munchen in D3 op te nemen is er ook nog de Ford Focus RS van Ronchail-Ronchail-Duthoit.

Uiteraard zal er in D1 een hoofdrol weggelegd zijn voor de diverse Renault Clio. We vinden aan het stuur van de kleine Franse toerwagen onder meer Divoy-Asnong, Buffet-Buffet, Crabbe-Servranckx, Lejeune-Sougnez, Brugma-Morlet, Despriet-Maquet, Van Hulle enz. Aan deze lijst mogen we de Clio III van Filip Uytendaele en Jan Muys nog toevoegen, die afgelopen weekend uitvoerig in Mettet getest heeft. Er zijn ook enkele nieuwigheden, met de MINI Cooper S van Léonard Licops en Pierre-Yves Pâques, de Honda S2000 van Leyens-Vanhoutte, de Alfa 156 van Courdouche-Hallaert en de Honda Civic van Ronveau-Franken-de Bargigli. Zowel kwantiteit als kwaliteit dus in het tweede weekend van de BGDC.

De wedstrijd in Spa-Francorchamps zou tussen de 35 en 40 wagens moeten tellen en uiteraard kan u nog steeds inschrijven als u dat wil: via mail circuit@bgdc.be of via Patrick Van Billoen (0475 823 020, FR & NL) of Alain Ronchail (0495 532 521, NL). Rendez-vous op zondag voor de Trophée des Fagnes met de kwalificaties van 13u35 tot 14u05 en de start van de race op zondag om 14u55.

BGDC Press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op dinsdag 29 maart 2011 om 19:17


Andere publicaties op Racingworld.be...