Nieuws vanop de Belcar en BTCS persvoorstelling

Belcar & BTCS testdagIn het kader van de Test Day voor de BTCS en het Belcar Endurance Championship, had vandaag de officiële persvoorstelling van beide kampioenschappen plaats in het business center van het Circuit Zolder. Vanzelfsprekend was Racingworld.be van de partij en dus nemen we even de tijd om de nieuwtjes en belangrijkste bevestigingen op een rijtje te zetten.


Vanina IckxDe start van het seizoen vindt, voor beide kampioenschappen, plaats over iets meer dan een week in het kader van het FIA GT1 weekend op Circuit Zolder. Zoals men al kon lezen op deze website, zal dat weekend in het teken van "glitter and glamour" en vrouwen staan. Circuit Zolder wenst meer vrouwen aan te zetten om eens een kijkje te komen nemen tijdens een raceweekend en daarom zal de inkom voor dit eerste raceweekend voor vrouwen volledig gratis zijn. Om de campagne kracht bij te zetten, werd Vanina Ickx verkozen tot boegbeeld van de meeting. Vanina rijdt, zoals gekend, de FIA GT1 manches in een Ford GT van het Marc VDS Racing Team en zij kondigde tevens in première de naam van haar teamgenoot aan, namelijk Mathias Beche. De Zwitser reed al voor Marc VDS in het FIA GT3 kampioenschap en bemande verleden jaar tijdens de 1000 kilometer van Spa reeds een Ford GT1, weliswaar een exemplaar van het Matech team.


Steven StichelboutDe Belcar gaat verder op haar elan van vorig jaar, zijnde een endurance kampioenschap met een, naar eigen zeggen, breed veld aan deelnemers. Dit jaar wordt het deelnemersveld zelfs uitgebreid met een GT3-B categorie voor GT3's ouder dan twee jaar enerzijds en met het toelaten van de Porsche 996 cup anderzijds. Het circuit van Zolder zal de Belcar viermaal verwelkomen dit jaar, met de 24 uren van Zolder als hoogtepunt. Een andere belangrijke afspraak wordt de race in het voorprogramma van de 12 uren van Francorchamps BTCS, waar men zal trachten om zoveel mogelijk buitenlandse equipes aan te trekken. Deze race zou dan kunnen gezien worden als een testrace voor de 24 uren van Francorchamps. Voor de eerste race verwacht de organisatie een startveld van 25 wagens; niet echt veel in aantal, maar met de aanwezigheid van Mercedes, Audi, Porsche, Aston Martin, Ford en Ferrari in de topklasse wel kwalitatief hoogstaand. Een verandering is wel het verdwijnen van de toerisme klasse van 2 tot 2.5 liter. Er zal ook een inspanning gedaan worden om de Belcar meer op TV te brengen, naast de bestaande contracten is er nu ook een overeenkomst met Sporza om geregeld een samenvatting van de wedstrijd te brengen op zondagnamiddag. Zo zal de Belcar, naast op Life TV, ook te zien zijn op de nationale zender van de VRT. Daarnaast zal er ook beeldmateriaal worden aangeleverd aan verscheidene regionale zenders en wordt dezelfde oefening overgedaan aan de andere kant van de taalgrens, met Waalse televisiezenders welteverstaan.

Er worden in de Belcar twee titels toegekend op het einde van het jaar. Eén rijders titel en een merken titel. Het invoeren van een titel voor de beste rijder laat toe dat deelnemers gedurende het jaar, bijvoorbeeld voor de 24 uren van Zolder, van wagen of merk mogen veranderen en toch nog punten scoren voor de titel.

Laurent Voogt - Steven Stichelbout - Hans Van de Ven - Christian LahayeWat betreft het BTCS kampioenschap zijn er geen wijzigingen te verwachten, met uitzondering van de terugkeer van twee sprintraces van 30 minuten met daarnaast een manche van 60 minuten in het kader van het weekend van de 25 uren Fun Cup. Voor de eerste race verwacht men een veertigtal wagens waaronder zeven tot acht S1's en een vijftal S2's. Bij de S1's zien we naast Renault, Jaguar en Volvo toch ook nog KIA terug, dat voorlopig present tekent met één wagen voor Philippe Stéveny en Didier de Radiguès. De best bevolkte categorie wordt de T3 klasse met ruim 20 deelnemers. Op de vraag of het BTCS een race zou willen organiseren op het circuit van Mettet, antwoordde Christian Lahaye dat die mogelijkheid wel degelijk bestaat, maar niet in de directe toekomst. De accommodatie van het circuit is nog niet voorzien op het organiseren van grote meetings, vooral het ontbreken van stands en tribunes is een probleem. Technisch is het echter mogelijk, hoewel het veld dan zou moeten opgesplitst worden wegens de korte omloop."

Tot slot deed Hans Van de Ven een oproep naar de RACB voor meer steun aan de nationale raceclasses. Het is reeds langer gekend dat het niet bepaald goed botert tussen Van de Ven en onze nationale autosportbond, maar de openlijke uitspraak deed meerdere personen de wenkbrauwen fronsen. In lijn met de opmerkelijke oproep, maakte Speedworld bekend aan een nieuw concept te werken dat zich terug meer zal richten tot de amateur piloten. Meer informatie omtrent dit programma zou worden bekendgemaakt gedurende de loop van het seizoen.

Voor de testdag zelf verwachtte men 44 wagens, maar het slechte weer had blijkbaar enkele, voornamelijk Nederlandse, teams afgeschrikt om te komen. Maar topteams als KRK, WRT, ProSpeed, Delahaye en Aston Martin Brussels waren wel aanwezig; later deze week kan u tevens een fotoreportage verwachten.

Foto's: Martijn Wouters


   



Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op donderdag 31 maart 2011 om 14:56


Andere publicaties op Racingworld.be...