Kortnieuws met onder meer Paul Ricard, de Hybride 908 en BMW's rijders voor de ILMC

Verleden weekend was voor de autosportfan het eerste overvolle weekend van 2011 met drie wereldkampioenschappen (F1, GT1 & WRC) die elk een race hadden en dit op drie verschillende continenten. Dit weekend gaat dan weer de Le Mans Series van start op het Zuid-Franse circuit van Le Castellet. Zonder Audi of Peugeot zal de strijd om de overwinning zich normaal gezien beperken tot een duel tussen de Rebellion Lola's en de Pescarolo. De Belgische fans kijken natuurlijk uit naar de prestaties van Marc Goossens (ProSpeed Porsche 997) en Stéphane Lemeret (AF Corse Ferrari 430) in de GT-E categorie, alsook naar het debuut van Nicolas De Crem in de LMP2 categorie met de Oreca-Nissan van Boutsen Energy Racing. In het voorprogramma van de 6 uren van Paul Ricard worden ook de twee eerste manches van de Formule 3 Euro Series verreden, een kampioenschap alwaar Laurens Vanthoor gaat voor de titel.

Ondertussen zwellen de geruchten aan als zou Peugeot dan toch zijn Hybride 908 inzetten in een race dit jaar. Eerst was het de bedoeling om de wagen te laten deelnemen aan de officiële testdag voor de 24 uren van Le Mans. Maar de wagen zou dan de plaats innemen van één van de reguliere wagens, met als gevolg dat men minder bruikbare data voor de race zou verkrijgen. Nu blijkt het dus misschien interessanter om de wagen in te zetten op het einde van het jaar tijdens de race in China. China is een belangrijke markt en moest Peugeot Le Mans niet winnen, dan zou het toch nog veel promotie halen uit de inzet van de eerste hybride LMP1.

BMW heeft zijn rijders voor de komende ILMC wedstrijden bekend gemaakt en zo zien wij in Spa de duo's Augusto Farfus/Jorg Müller en Andy Priaulx/Uwe Alzen, terwijl in Le Mans de twee wagens bemand worden door Augusto Farfus/Jörg Müller/Dirk Werner en Andy Priaulx/ Dirk Müller/Joey Hand.

Naast de eerder vernoemde races werden er in Europa enkele "kleinere" kampioenschappen in gang geschoten. Zo werd in Silverstone de eerste manche van het Britcar Endurance kampioenschap gereden. De race werd gewonnen door de uittredende kampioenen Gamski en Robertson met een Ferrari F430 voor een Mosler en een andere Ferrari F430. Dit kampioenschap, dat in juni ook ons land zal aandoen, laat toe om enkele ongewone wagens aan het werk te zien zoals de TVR Sagaris, Ultima GTR of Rapier 6 SR2. In Italië dan weer ging de Endurance Champions Club serie van start met een 4 uren race op Monza. Het EEC is de Italiaanse tegenhanger van de Belcar met een mix van GT's (Gold Cup) en toerisme wagens (Silver Cup). Ook daar won er een Ferrari F430, maar dan wel een GT2 van het bekende AF Corse team met Cioci/Perazzini aan het stuur voor de tweede AF Corse Ferrari van Kauffmann en Rui Aguas. In de toerisme klasse won er een BMW M3.

Op het circuit van de Nurburgring had de presentatie van het VLN seizoen plaats. De attractie aldaar was de aanwezigheid voor een eerste officiële test van de Ferrari P4/P5 Competizione; een bolide waarover u op deze site reeds meermaals tekst en, al dan niet bewegende, beelden kon aantreffen. Deze unieke auto werd gebouwd met toestemming van Ferrari en op aanvraag van de rijke Amerikaan Glickenhaus. De bolide heeft als basis het chassis van een Ferrari F430 GT2 en zal ingezet worden tijdens de 24 uren van de Nurburgring. De door Pininfarina getekende wagen reed enkele ronden en toonde zich betrouwbaar en snel. Spijtig dat na de race de wagen zal verdwijnen in de collectie van de excentrieke miljardair.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Internationaal op woensdag 30 maart 2011 om 22:05


Andere publicaties op Racingworld.be...