Vader en zoon Derdaele dan toch in Belcar!

Belgium Racing tijdens de test day op 31 maart 2011Belgium Racing tijdens de test day op 31 maart 2011
Patric en Dylan Derdaele twijfelden de voorbije winter enige tijd of ze al dan niet zouden aantreden in het Belcar Endurance Championship seizoen 2011. Vader en zoon Derdaele waren afgelopen jaar een van de smaakmakers in de GT Open klasse en uiteindelijk ging de titel in die klasse ook naar de Limburgse familie. Toch wachtten de kampioenen, net als vele andere teams en rijders overigens, lang om knopen door te hakken; mede ingegeven door het weinige nieuws rond eventuele concurrenten op de piste. Met nog goed één week te gaan voor de start van het nieuwe seizoen, is de kogel nu evenwel door de kerk; we zien de familie Derdaele terug op de startgrid te Circuit Zolder!
Afgelopen donderdag testte vader en zoon Derdaele nog met twee Porsche 997 op de Belcar test day in Zolder, waarna finaal de keuze voor kampioenschap en wagen gemaakt werd. Het strijdwapen voor komend seizoen zal een Porsche 997 Supercup worden. "We hebben ervoor gekozen om bij Speedlover een Porsche 997 Supercup aan te schaffen, de wagen waar vorig jaar Michel De Coster nog op reed, en hebben deze voorzien van nieuwe motor en een gereviseerde ophanging", licht Belgium Racing team manger Jan Gabriels toe. "We hadden eveneens nog een Porsche 997 GT3 Cup, maar het is altijd leuker om met nieuw materiaal aan de start te komen natuurlijk. Qua tijden is de Supercup ietsje sneller. We zouden met onze nieuwste aanwinst in staat moeten zijn een 1.34 te klokken op Circuit Zolder en zeker de langere wedstrijden moeten interessant blijken voor ons. "

Belgium Racing tijdens de test day op 31 maart 2011Belgium Racing tijdens de test day op 31 maart 2011
Lange tijd was het onduidelijk of de familie Derdaele de Dutch Supercar Challenge dan wel de Belcar zou vervoegen, maar uiteindelijk viel de keuze toch op ons nationale kampioenschap. "We hebben zolang gewacht om een beslissing te nemen omdat we eigenlijk een signaal wilde geven aan de organisatie. Wij beschikken over het materiaal en de nodige rijders, maar zowel wijzelf als onze hoofdsponsor Soleco willen aan de start komen van een kampioenschap met een goede uitstraling. De Dutch Supercar Challenge is zeker een mooi kampioenschap, te vergelijken met de Belcar, waar veel gentlemen piloten aan de start staan. Voor ons was het belangrijk om vooral Dylan zo veel mogelijk ervaring te laten opdoen. In dat opzicht vermoed ik dat de Belcar een betere keuze is gezien het rijdersniveau daar ietwat hoger ligt en Dylan zich daar aan kan optrekken", legt Gabriels uit.

Zeker de opname van de 24 Hours of Zolder in de Belcar kalender is interessant voor Belgium Racing; de Porsche is op betrouwbaarheid zeker een te duchten concurrent. "We weten nog niet met welke wagen we de 24 Hours zullen betwisten", vertelt Gabriels. "We hebben de keuze tussen onze Porsche 997 Supercup en de Porsche 997 GT3 Cup waarmee we afgelopen jaar in de 10 Hours of Zolder het kampioenschap wonnen. Afhankelijk van de interesse van piloten gaan we onze beslissing maken; na een tweetal wedstrijden zouden we in elk geval al moeten weten waar we staan. Op basis daarvan gaan we bekijken of we de komende seizoenen de Belcar blijven betwisten of toch opteren voor een ander kampioenschap. "

Foto's: Martijn Wouters


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar
op zaterdag 02 april 2011 om 18:00


Andere publicaties op Racingworld.be...