Persvoorstelling Belgian Audi Club: toppiloten op alle fronten

Audi Center te KortenbergAudi Center te Kortenberg
In het nieuwe Audi Contact Center in Kortenberg werd het autosport programma van de Belgian Audi Club voorgesteld en het minste dat men kan zeggen, is dat het programma indrukwekkend oogt! Zoals al eerder was aangekondigd op de Volkswagen persvoorstelling, werd ook hier bevestigd dat het WRT team door Audi Sport werd geselecteerd om het merk met de vier ringen officieel te vertegenwoordigen. Met Abt en Phoenix als de twee andere officiële Audi teams, verkeert WRT in mooi gezelschap. De equipe rond Yves Weerts zal er alles aan doen om haar nieuw statuut eer aan te doen en heeft daarvoor allicht versterking gezocht met twee nieuwe ingenieurs, alsook met de komst van de ervaren Pierre Dieudonné als teambegeleider. Wat het copieuze race programma betreft, geeft Racingworld.be u graag een overzicht in tekst en beeld!
Bert Longin en Xavier MaassenBert Longin en Xavier Maassen
Vooreerst is er de Belcar, waarvan in de wandelgangen reeds geopperd werd dat het team zou terugkeren twee wagens. Dat de eerste auto zou bestuurd worden door Enzo Ide en François Verbist was een vermoeden dat al langer bestond. De vraag bleef wie de teammaat zou worden van Bert Longin op de tweede wagen. Het antwoord is nu gegeven en het gaat om de Nederlander Xavier Maassen, verleden jaar nog actief in het GT1 kampioenschap met een Mad Croc Corvette. De snelle Limburger is geen onbekende voor Longin, beide heren zaten al een tijdje met de wens om eens samen een GT project af te werken. Op de vraag of Xavier de overstap naar een nationaal kampioenschap niet beschouwd als een achteruitgang antwoordde de Nederlander dat het altijd zijn droom was om Le Mans te winnen. “En bij welk merk kan men dan best aankloppen? Bij Audi dus. Een voet binnen hebben bij een officieel Audi team is dus een eerste stap in de goede richting, om welk kampioenschap het ook gaat”, ging de Nederlander verder.

WRT zal ook deelnemen aan het FIA GT3 European Championship met twee wagens. Eén duo staat al vast, Enzo Ide vormt team met Greg Franchi. De identiteit van de twee andere rijders zal pas binnen enkele dagen vrijgegeven worden.

Stéphane Ortelli - Greg Franchi - Bert LonginStéphane Ortelli - Greg Franchi - Bert Longin
In het programma van WRT neemt de Blancpain Endurance Series een belangrijke plaats in. Het team gaat hier niet enkel resoluut voor de titel, maar wil voornamelijk de 24 uren van Francorchamps winnen, na een tegenvallend resultaat verleden jaar. Daarvoor zullen tijdens de 24 uren vier Audi R8 LMS GT3’s een officieel statuut krijgen en gedirigeerd worden door Dr. Ulrich, met naast de twee Phoenix wagens ook de twee WRT Audi’s. Om alle troeven in handen te hebben, wordt er alvast gewerkt met een resem toppiloten. Op de #32 R8 zullen Bert Longin, Stéphane Ortelli en Filipe Albuquerque (winnaar van de Race of Champions en kersvers Audi DTM piloot) elkaar afwisselen, terwijl op de bolide met startnummer 33 Greg Franchi het stuur zal delen met Matthias Ekström en Timo Scheider. Longin, Ortelli en Albuquerque betwisten samen ook de vier andere races van de Blancpain Endurance Series, terwijl de rijders op de wagen #33 zullen wisselen van race tot race. Voor de eerste meeting in Monza stappen Marcel Fässler en Andrea Piccini in.

André LottererAndré Lotterer
Als laatste zal WRT ook de officiële wagen voor Audi France inzetten in het Franse GT kampioenschap, nu GT Tour genoemd. Daar Oreca nu mee de series organiseert, moest Audi de facto op zoek naar een ander preparateur. Voor het kampioenschap zijn de rijders Stéphane Ortelli en David Halliday.

Officieel Audi rijder Andre Lotterer kwam tot slot even de 24 uren van Le Mans voorstellen. Een verrassende gast op de persconferentie was Stéphane Ratel, die het team even kwam gelukwensen en ook zijn tevredenheid uitte over het succes dat de nieuwe Blancpain Endurance Series kent met ondermeer de aanwezigheid van 11 merken.

We hebben tevens een fotoboek aangemaakt van de persvoorstelling van de Belgian Audi Club.

Foto's: Martijn Wouters


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Internationaal op woensdag 06 april 2011 om 00:02


Andere publicaties op Racingworld.be...