BGDC: Wedstrijdverslag van FJRacing Team

Het FJRacing Team was zondag 3 april voor de eerste keer te gast bij de BGDC op het circuit van Spa-Francorchamps. De piloten van de blauwe Renault Clio RS3 waren Filip Uyttendaele en Jan Muys die beide voor de eerste maal een race afwerkten op dit legendarische circuit. Na de aankomst zaterdag avond moesten beiden heren zonder enige training direct aan de kwalificatie beginnen. Deze werd verreden op een kletsnatte baan, daar het ten tijde van de kwalificatie ook nog met bakken uit de lucht kwam. Reden voor het team om de set nieuwe regenbanden voor de race te bewaren en met gebruikte banden de kwalificatie af te werken.
Filip vertrok als eerste en had door de zeer natte omstandigheden wat tijd nodig om in zijn ritme te komen. “Door de spray van voorgangers werd je af en toe compleet verrast door aquaplaning” aldus Filip die desondanks een goede tijd wist neer te zetten. Het laatste deel van de kwalificatie was voor Jan, welke de tijd van Filip nog enigszins aanscherpte. Uiteindelijk kwam het team tot een derde tijd van de aanwezige Clio’s.

Deze tijd was goed voor een 10e plek algemeen op de grid, een mooi uitgangspunt voor de race. Bij de start was het gestopt met regenen, echter was de baan nog heel nat waardoor Filip voorzichtig van start is gegaan om zo de beginfase van de race zonder incidenten door te komen. Het team verloor hierdoor wat plaatsen, maar de rondetijden toonden aan dat Filip in zijn ritme aan het komen was. De conditie van de baan werd steeds beter en na 45 minuten had Filip de eerst gelegen Clio in het vizier.

Na 45 minuten nam Jan plaats achter het stuur voor een stint van anderhalf uur, op een baan die weliswaar aan het drogen was maar nog te nat was om op slicks te gaan. Echter kwam Jan na 3 ronden binnen omdat tijdens de pitstop het contact aan was blijven staan waardoor het fuel niveau op de board-computer niet bijgesteld was. Jan was genoodzaakt een extra pitstop te maken om het contact uit en aan te zetten zodat het fuel level bijgesteld kon worden, kostbare minuten gingen verloren.

Met zijn tanden in het stuur ging Jan terug de baan op om aan een inhaalrace te beginnen. Met regenbanden op de langzaam drogende baan wist Jan de tot dan toe snelste tijd neer te zetten. Zijn inhaalrace leidde ertoe dat het team binnen korte tijd als eerst geklasseerde Clio over de baan ging.

De snel opdrogende baan zorgde ervoor dat diverse teams over gingen op slicks, kijkend naar de rondetijden van Jan besloot het team hem door te laten rijden tot aan het einde van zijn stint. Zo kon het team de bandenwissel combineren met de rijderswissel en het bijtanken van de auto. Bij binnenkomst gaf Jan aan problemen met de voorste remmen te hebben, het slijpsel op de velgen deed het vermoeden bevestigen, de voorste remblokken waren helemaal op.

De baan en omstandigheden bleken meer te vragen van de remmen dan op voorhand was ingeschat.

Het team wist binnen 5 minuten nieuwe remblokken te zetten en de regenbanden te vervangen voor slicks. Eenmaal buiten in de pitlane kreeg de Clio een splash & dash en ging Filip op weg om de laatste stint af te werken. Echter was de achterstand naar de kop van het veld te groot om nog dicht te rijden, waardoor een plek in de middenmoot het hoogst haalbare was.

Ondanks de tegenslagen die het team te verduren had wisten zij toch nog een mooie 10e plek binnen hun klasse te bemachtigen. Voor Jan, die aankomend seizoen in de Dutch Renault Clio Cup uitkomt was het een leerzaam weekend. “Er had een podiumplek ingezeten” aldus beide rijders, desondanks heeft het team enorm genoten van hun eerste race op het circuit van Spa-Francorchamps.

FJRacing Team press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op donderdag 07 april 2011 om 20:10


Andere publicaties op Racingworld.be...