Voorbeschouwing van de organisatie: Spanning op alle niveaus

De aanwezigheid van een wereldkampioenschap is de ideale affiche voor het openingsweekend van een seizoen dat zich schitterend aankondigt. De Belgian Touring Car Series speelt in dat seizoen 2011 een belangrijke rol en de strijd kondigt bijzonder open aan. We starten nu zaterdag en zondag met telkens een wedstrijd van 90 minuten.
Zoals tijdens de gouden jaren van het New Race Festival, ontvangt Circuit Zolder de eerste meeting van het seizoen, met een wereldkampioenschap als eregenodigde. De deelnemers van het FIA GT1 World Championship strijken voor het eerst in Europa neer dit seizoen, twee weken na de openingsraces in Abu Dhabi. Alle aanwezige kampioenschappen bieden een sterk deelnemersveld en de competitie zal intens zijn. In de BTCS zijn de kaarten tijdens de wintermaanden stevig herschud en een pronostiek is dus niet eenvoudig.

De favorieten

Op papier zijn er twee teams die als topfavorieten naar voren mogen geschoven worden. Uiteraard komen beide teams uit in de klasse S1, waar we de topsilhouetten vinden. Tijdens de winter werd er hier en daar aan het reglement van die wagens gesleuteld en alle wagens in S1 hebben nu identieke wielen en een even grote luchtinlaat.

Ongeslagen de afgelopen drie seizoen, dat is het verkoopsargument van Frédéric Bouvy en Christian Kelders, die met hun Renault Mégane van Delahaye Racing hun titel opnieuw verdedigen. Zij kennen elkaar, de wagen en het team als hun broekzak en hebben dus maar één doel: de titel!

De voornaamste tegenstanders zijn zonder meer Vincent Radermecker en Eric van de Poele, opnieuw samen aan het stuur van de Volvo S60 Silhouette. De Zweedse wagen was al sterk afgelopen seizoen tijdens het debuutjaar, met vier zeges en een titel van vicekampioen en indien Vincent Radermecker en Eric van de Poele beter willen doen, dan rest er hen enkel nog de titel in BTCS...

De outsiders

Voor het eerst in enkele jaren zet Delahaye Racing niet één, maar meerdere Renault Mégane in. Stéphane Lémeret-Edouard Mondron en Laurent Richard-Alexandre Viron zijn de twee andere duo’s die de kleuren van het Franse merk hoog moeten houden. Zelfs al zal een korte inloopperiode zonder twijfel nodig zijn, dan nog mogen we beide wagens zeker vooraan verwachten.

Hetzelfde geldt zeker ook voor de KIA Pro_Ceed van Phillipe Stéveny en Didier de Radiguès, want zij zitten aan boord van een wagen die de afgelopen seizoenen meerdere races naar zijn hand zette. Rest er ons Jérôme Thiry en Werner Moonens die kozen voor de Jaguar XF die afgelopen jaar een leerjaar doormaakte, maar tijdens de laatste races op Zolder wel al mee op het podium stond.

Hoog niveau in andere klassen

Het gevecht in de andere klassen, met name S2, T4 en T3 kondigt zich bijzonder intens aan. De snelste wagens uit deze categorieën mogen we overigens zo nu en dan ook vooraan in het algemene klassement verwachten, want er zit meer dan degelijk materiaal tussen.

In de klasse S2, de silhouetten met een V6 van 320 pk aan boord, nemen meer en meer diverse vormen aan. Zo zien we wagens die de look hebben van een BMW 1 Reeks, een Audi A3 of een Opel Astra, maar wel allemaal met de technologie van een Touring Cup S2.
Wie wordt het in S2? Wel het wordt een open strijd en u hebt de keuze tussen Plennevaux-Mélotte, Vandenabeele-van de Poele en Lequeux-Ueberecken. Om alles nog wat meer te kruiden, vinden we ook twee Gomez GC10-2 in diezelfde klasse, in de handen van Muller-Burrick en Poitevineau-Rémond.

Echte toerwagens vinden we dan weer in de klassen T3 en T4 en deze wagens moeten het van hun vermogen hebben, soms meer dan 400 pk, om vooraan mee te draaien. En dat vermogen vinden we zowel bij de BMW, SEAT, Mazda en VW. Deze laatst genoemde zijn misschien de minst krachtige wagens, maar de VW Scirocco is een dermate goed ontwikkelde bolide dat we de WRT-rijders Latinne-Wauters en Smits-Gosselin zonder twijfel vooraan mogen verwachten. De rol van de geoliede machine WRT zal uiteraard ook niet te onderschatten zijn. De concurrentie komt onder andere van een verwante van de Volkswagen, met name de SEAT van Piron-Rosoux. Deze Spaanse furie heeft een chassis van een WTCC, onderging een turbovitaminekuur bij Lehmann en onder meer de Italiaanse specialist Roberto Colciago deed er zijn ding mee in het verleden en ontwikkelde de wagen tot een uithoudingsmachine. Het is nog even afwachten tot het definitieve verdict, maar als de banden hun werk doen, dan moeten we ook met deze wagen meer dan rekening houden.

Van de kant van BMW zijn er diverse cocktails te verkrijgen: uiteraard is er de BMW E90 ex-WTCC voor Qvick-Vanbellingen, maar ook de E46 ex-WTCC V8 van Pampel-Joosen, de schitterende E92 V8 van Packeisen-Van Schijndel en last but not least de BMW 1 Reeks voor Bonneel.

We sluiten het rijtje met de gloednieuwe Mazda 3, ontwikkeld door vader en zoon Van Herck, de racende Mazda concessiehouders uit Turnhout. Zij namen een Mazda 3, plaatsten er een trirotor in en kwamen tijdens de testdag in Zolder al enkele rondjes draaien. De wagen staat nog aan het begin van de ontwikkeling, maar wie weet spelen ook de Japanners weer mee in BTCS.

Een tiental Leon Supercopa

In de klasse T3 vinden we ook een stevige delegatie SEAT. We mogen ons aan een tiental Leon Supercopa verwachten, met een rits aan ervaren en minder ervaren namen: Lamy-Léonard, Albert-Nale, Mardeen-Dupont, De Graef-De Maeijer-Van Kelst, Voet-Van den Broeck en Courrier-Hébert.

Rest er ons de klasse T2 waar de beide Honda van Surinx Racing (Katsers-Daerden en Jordens-X) op hun weg zullen moeten rekening houden met de Renault Clio van de jongeren Arnhem-Beuler en met de SEAT Toledo ex-WTCC van Denys en Emilien Buffet.

Al dat mooie volk begint eraan op vrijdag met de vrije trainingen en op zaterdag en zondag worden dan twee wedstrijden van 90 minuten, met verplichte pistop afgewerkt. De eerste start wordt op zaterdag om 13u55 gegeven en de tweede zondag om 16h15.

Speedworld press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op donderdag 07 april 2011 om 20:41


Andere publicaties op Racingworld.be...