Zolder: Basseng/Winkelhock winnen spetterende race - Drama voor Marc VDS Racing

All-Inkl.com Münnich Motorsport - Lamborghini MurcielagoAll-Inkl.com Münnich Motorsport - Lamborghini Murcielago
De GT1 wagens zorgden tijdens de qualifying race te Circuit Zolder voor een prachtig spektakel op het zonovergoten Limburgse asfaltlint. Reeds van bij de start van de wedstrijd was er volop animo, bijvoorbeeld met de Young Driver Aston #8 die vanop de tweede plaats naar de leiding schiet. In de Eerste Linkse wordt de Britse bolide echter aangetikt en gaat vervolgens helemaal rond. De rest van het veld schiet alle kanten op, in een poging de gespinde wagen te ontwijken. Voor Bas Leinders eindigde de race al in de eerste bocht, zijn Ford GT kwam tegen de vangrail terecht in een manoevre dat de Belg tot de opgave noopte. De Corvette van Catsburg ontweek alle hindernissen en kwam als eerste door aan het kanaal.
Young Driver AMR - Aston Martin DBR9Young Driver AMR - Aston Martin DBR9
Nog voor het einde van de eerste ronde, schiet ook de Aston Martin DBR9 met Darren Turner achter het stuur helemaal dwars in de Jacky Ickx chicane; de volgende opgave was bij deze een feit. Ook beide Ford's van Belgium Racing zorgden ongewild weer voor spektakel; zij van een twijfelachtig niveau. In de Villeneuve chicane ramden beide bolides elkaar, met een dubbele opgave als gevolg. Reeds in Abu Dhabi botsten de twee bolides op elkaar in de eerste bocht, nu kwamen ze nauwelijks verder. Gelukkig voor Marc VDS Racing reed Mackowiecki een prachtige race in het zog van de leidende Corvette. Verschillende malen trachtte de Fransman de Nederlander voorbij te gaan, maar deze laatste kon iedere aanval afslaan. De pitstops brachten uiteindelijk een einde aan het duel. De Corvette kwam als eerste binnen, terwijl de Ford er nog enkele rondjes bijdeed. Als de Ford eindelijk binnenkomt, blijkt bij het wisselen van de banden een hogedrukpistool niet te werken met veel tijdverlies als gevolg. Uiteindelijk komt Maxime Martin als zevende terug de baan op, maar hij verremt zich en verliest nog twee plaatsen.

Hexis AMR - Aston Martin DBR9Hexis AMR - Aston Martin DBR9
Na de pitsstops blijkt de Hexis Aston Martin van Hohenadel aan de leiding te liggen, voor de Exim Bank Team China Corvette en de All-Inkl.com Lamborghini van Basseng. Wat dan volgt, is een fantastisch spektakel met de drie koplopers die een duel uitvechten op het scherp van de snee. Tussen de eerste en de derde positie was er nooit meer dan één seconde verschil. Ondertussen kon ook Martin terug opklimmen naar de zevende plaats.

Marc VDS Racing - Ford GTMarc VDS Racing - Ford GT
Op 8 minuten van het einde van de wedstrijd slaagt Marc Basseng er in een gaatje vinden en voorbij Mike Hezemans te snellen op weg naar de Hexis Aston Martin met Hohenadel achter het stuur. Rondenlang bestookt de Lamborghini de leidende Aston Martin, tot op 4 minuten van het einde de Britse wagen breed gaat in de Jacky Ickx chicane. Zowel de Murcielago als de Corvette schieten voorbij wanneer de Aston Martin zeer traag optrekt. Even verder parkeerde een teleurgestelde Hohenadel zijn wagen aan de kant, met problemen aan de achterophanging. Marc Basseng gaat er als een duivel van door en zijn overwinning komt eigenlijk niet meer in het gedrang. Ondanks dat Anthony Kumpen nog paste voor een plaats in de Corvette in Zolder wegens "slechts" 20kg ballast verlies voor Corvette, eindigt de "SRT" C6.R van Hezemans/Catsburg, overigens volledig verdiend, vooraan. De derde plaats is nipt voor de Aston Martin van Müller/Enge, die de Lamborghini van Wendlinger/Kox voorbleef met een halve wagenlengte. Danzij de opgaves klom Martin nog op naar de vijfde plaats; al bij al geen slechte uitgangspositie voor ship race morgen, al had er meer in gezeten voor de troepen van Graaf Marc van der Straten Ponthoz.

Onze fotografen Marnik Mouchaers en Martijn Wouters zorgden eveneens voor een uitgebreide fotoreportage van de kwalificatierace te Circuit Zolder.

Foto's: Martijn Wouters


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in FIA GT op zaterdag 09 april 2011 om 18:27


Andere publicaties op Racingworld.be...