GT1: Zolder: Belgische reacties na de wedstrijd

De FIA GT1 race van zondag in Zolder is er eentje die we niet snel zullen vergeten, spanning, spektakel en crashes (iets te veel zelfs) waren schering en inslag. Na de stemmen van de top drie uit de perszaal is het tijd om eens te horen hoe men over de meeting denkt bij onze drie Belgische teams.
Frédéric Makowiecki (Marc VDS Racing Team): “We zitten met een totaal onzinnige situatie. Dit is een werelkampioenschap met welbepaalde regels, meerbepaald de balance of performance die er moet voor zorgen dat de prestaties gelijk gesteld worden, maar het was vandaag duidelijk dat we met een evenwaardig chassis aan de anderen, toch niemand konden inhalen met de huidige motor. Het maakt het evenzeer moeilijk om onze plaats te behouden wanneer we moeten opboksen tegen achterliggende auto’s die ons willen inhalen. Dit is niet hoe het kampioenschap zou moeten zijn. Ik kon zeker anderhalve seconde per ronde sneller, maar ik kon gewoon niet voorbij de twee Aston’s. Dit maakte het tot een frustrerende race.”

Jean-Michel Delporte (team manager Marc VDS Racing Team): “Laat me heel duidelijk zijn over waar we staan na deze race. Als de FIA niet akkoord gaat met een gewichtsvermindering voor de Ford voor de aanvang van de volgende race in Portimao, dan zullen Marc VDS en Belgian Racing niet rijden in Portugal. Zoals vandaag duidelijk te zien was is het onmogelijk om met onze wagen in te halen en dit omdat ondanks dat wij de kleinste motor hebben toch verplicht zijn om te rijden op het maximale gewicht. Wij wensen ook enige consistentie te zien in de beslissingen van de race directie. Wij hebben straffen gekregen voor minieme overtredingen (namelijk het overschrijden van de witte lijn die de baanlimiet aangeeft met de vier wielen in de Villeneuve chicane), terwijl dezelfde verantwoordelijken dan weer veel ernstigere feiten van andere teams over het hoofd zagen.”

Maxime Martin (Marc VDS Racing Team): “De banden van de kwalificaties waren beschadigd en dus ben ik met een oude set vertrokken. Die banden hadden we al tijdens de eerste race gebruikt en dat is niet ideaal als de concurrentie op nieuwe banden staat. Bovendien is de Ford GT de zwaarste wagen van het veld en dat met de kleinste motor. We waren hier in staat om te volgen, maar niet om in te halen. Fred had dezelfde problemen als ik eerder had en we eindigden uiteindelijk achtste.”

Marc Hennerici (Marc VDS Racing Team): “Ik nam een goede start en ondanks dat ik achteraan de grid vertrok, kon ik de gecrashte wagens in de eerste bocht ontwijken en won zo enkele plaatsen. Maar dan kreeg ik een tik van één van de wagens van het Belgian Racing Team, die de voorophanging beschadigde en het insturen in linkse bochten bemoeilijkte. Een tweede tik door de Nissan van Dumbreck veroorzaakte zelfs nog meer schade, maar nu achteraan. Bas had de moeilijke job om de kreupele wagen binnen te brengen, maar we haalden de finish en scoorden zelfs ons eerste punt.”

Mathias Beche (Belgian Racing): “We kenden een moeilijke start van het weekend, maar het team verrichtte prachtig werk en kon de wagen verbeteren voor de race. Spijtig dat we als gevolg van de aanrijding in de kwalificatierace ver naar achteren stonden op de grid. De start zelf was nogal chaotisch, maar ik kon alle hindernissen ontwijken en zo enkele plaatsen winnen. Nadat ik Pavlovic voorbij was gegaan, kwam ik snel terug op de Nissan, maar hij spinde na een aanrijding met Hennerici juist op het moment dat ik klaar was om binnendoor te gaan. Ik voelde een schok aan de rechter achterzijde en de race was voorbij.”

Milos Pavlovic (Belgian Racing): “De start verliep goed, ik bleef uit de problemen en won enkele plaatsen. Na enige tijd kreeg ik problemen met overstuur, maar ik bleef pushen. Hoe lichter de wagen werd hoe beter het ging. Overal heb ik veel geleerd dit weekend.”

Laurence Hanssen (team manager Belgian Racing): “Ik heb een dubbel gevoel bij deze race. Ik heb medelijden met Mathias, Vanina en het team, die allen een geweldige inspanning leverden. Mathias reed een prachtige race en verdiende het niet om de zo vroeg uit de race te verdwijnen door de schuld van een ander. Aan de andere kant ben ik blij dat de tweede wagen de race kon beëindigen en dat Milos en Martin weer een plaatsje opschoven tegenover de race in Abu Dhabi. In Portimao moeten we kunnen tonen dat we beide wagens aan de aankomst kunnen brengen.”

Mike Hezemans (Exim Team Bank China/SRT): “De wagen was goed, maar Nicky liet plots weten dat hij geen remmen meer had. Ik heb dan tijdens mijn rijbeurt de balans veranderd en tijdens mijn eerste ronde worstelde ik nog met de remmen, waardoor ik een plek aan de Aston verloor. De remmen zijn dan beter geworden, ik reed weer naar de leider, maar werd door de Lamborghini die de race zou winnen, verrast. Ik wilde vervolgens vooral het podium veilig stellen!”

Nicky Castburg (Exim Team Bank China/SRT): “De vooruitgang van Abu Dhabi tot nu geeft wel vertrouwen en voor de volgende race in Portimao, kunnen we misschien nog een stap meer vooruit zetten.”

Patrick Selleslagh (team manager Exim Team Bank China/SRT): “Ons probleem lag in de omloop van Zolder, die de Corvette niet echt super ligt, vooral dan op het vlak van de remmen. Naar het einde van beide races, hebben we telkens iets aan snelheid ingeboet omdat onze rijders eigenlijk niet meer tot stilstand kwamen. Zolder is een aaneenschakeling van trage bochten en korte rechte stukken, terwijl onze wagen beter uit de verf komt op snelle, natuurlijke omlopen.”


   



Dit artikel werd gepubliceerd op dinsdag 12 april 2011 om 23:59


Andere publicaties op Racingworld.be...