Shanghai: Magistrale overwinning Lewis Hamilton - D'Ambrosio knap 20e vóór Glock

Het podium na de wedstrijd te ShanghaiHet podium na de wedstrijd te Shanghai
Met Lewis Hamilton als overwinnaar staat Sebastian Vettel voor de eerste maal dit seizoen niet op het hoogste podiumschavot. In een race waarin de pitstopstrategieën, de banden, KERS en DRS voor een prachtig schouwspel zorgden, wist Mclaren de Red Bull dominantie te doorbreken. Jérôme d'Ambrosio presteerde prima en finishte een halve minuut vóór zijn teammaat.

Jenson Button - Sebastian Vettel - Lewis HamiltonJenson Button - Sebastian Vettel - Lewis Hamilton
Dit moet ongetwijfeld één van Lewis Hamilton's betere races geweest zijn. Al van bij de start wist hij Sebastian Vettel te verschalken, maar hij zat nog steeds 'vast' achter zijn ploegmaat Jenson Button. Met een 3-stop strategie slaagde Hamilton erin de race naar zich toe trekken, door enkele "on-the-edge" inhaalmanoeuvres en met banden die zeven ronden frisser waren dan die van rivaal Vettel, kon de jonge Brit de jonge Duitser, die slechts 2 pit stops afwerkte, na een fraai duel op vier ronden van het einde voorbijgaan.

De race werd gekenmerkt door het verschil in pitstopstrategieën, waarbij de keuze voor drie stops overduidelijk de betere was. Felipe Massa (P6) en Sebastian Vettel werkte beide een prima race af, maar moesten omwille van hun afwijkende strategie voortdurend spaarzaam omgaan met hun Pirelli's.

Grote Prijs van China 2011 - StartGrote Prijs van China 2011 - Start
Dé revelatie van de race was ongetwijfeld de competitieve MGP W02 van in het bijzonder Nico Rosberg. De Duister was zelfs in staat het veld voor meerdere ronden aan te voeren. Maar door te lang buiten te blijven op oud rubber verloor hij zijn kans op de overwinning en finishte hij uiteindelijk op P5. Teammaat Michael Schumacher was de hele race in strijd met Fernando Alonso en kwam een seconde achter deze laatste als achtste over de meet.

Jenson Button viel net naast het podium. Hij kende een degelijke race maar was gewoon een tikkeltje trager dan zijn ploegmaat, en dat maakte duidelijk het verschil in deze zeer competitieve race waarin de verschillen zeer miniem waren.

Mark Webber - Red Bull RacingMark Webber - Red Bull Racing
Na twee tegenvallende races voor Mark Webber, leek ook de Grote Prijs van China daar geen verandering in te brengen voor de Australiër. Zijn eerste stint op het harde rubber, startend van op slot 18 op de grid, bracht niet veel verbetering. Maar net toen de sympathieke Australiër zijn dieptepunt leek bereikt te hebben, wist hij het tij te keren. Met een 3-stopper en 3 verse sets zacht rubber, spurtte Webber, zonder al te veel tegenstand van zijn concurrenten op oud rubber, naar de kop van het veld om uiteindelijk op slechts twee seconden van Sebastian Vettel te stranden.

Jérôme D'Ambrosio - Marussia Virgin RacingJérôme D'Ambrosio - Marussia Virgin Racing
Jérôme d'Ambrosio kende een prima race en eindigde voor de eerste maal dit seizoen vóór zijn ploegmaat. Timo Glock kwam beter weg bij de start, maar onze landgenoot wist gelijke tred te houden met de Duitser, tot aan de eerste pitstop was het verschil nooit groter dan enkele seconden. Beide opteerden echter voor verschillende strategieën en dus was er niet meteen sprake van een rechtstreeks duel. Na 56 ronden en twee pit stops had Jérôme uiteindelijk een halve minuut voorsprong op Glock bijelkaar gereden.

"Ik ben heel tevreden over mijn wedstrijd," steekt d'Ambrosio van wal. "Het is de tweede keer dat ik de finish haal, dus daarmee ben ik al blij. Ik denk dat ik doorheen het weekend voortdurend progressie maakte, en mijn wedstrijdritme was beter dan in de eerste twee races, wat ook goed is"

"De eerste ronde was best amusant, met een leuk duel met Timo," gaat de sympathieke Waal verder. "Hij ging me voorbij, dan ik hem, waarna hij me weer inhaalde. Ik hou van dit soort racen. Ik merk dat ik vooruitgang boek en dat is het belangrijkste. Ik kijk alvast uit naar de Grote Prijs van Turkije"

Uitslag Grote Prijs China:

Positie / Rijder / Team / Achterstand
01. Hamilton (McLaren-Mercedes) 1u36:58.226
02. Vettel (Red Bull-Renault) + 5.198
03. Webber (Red Bull-Renault) + 7.555
04. Button (McLaren-Mercedes) + 10.000
05. Rosberg (Mercedes) + 13.448
06. Massa (Ferrari) + 15.840
07. Alonso (Ferrari) + 30.622
08. Schumacher (Mercedes) + 31.206
09. Petrov (Renault) + 57.404
10. Kobayashi (Sauber-Ferrari) + 1:03.273
11. Di Resta (Force India-Mercedes) + 1:08.757
12. Heidfeld (Renault) + 1:12.739
13. Barrichello (Williams-Cosworth) + 1:30.189
14. Buemi (Toro Rosso-Ferrari) + 1:30.671
15. Sutil Force (India-Mercedes) + 1 ronde
16. Kovalainen (Lotus-Renault) + 1 ronde
17. Perez (Sauber-Ferrari) + 1 ronde
18. Maldonado (Williams-Cosworth) + 1 ronde
19. Trulli (Lotus-Renault) + 1 ronde
20. D'Ambrosio (Virgin-Cosworth) + 2 ronden
21. Glock (Virgin-Cosworth) + 2 ronden
22. Karthikeyan (HRT-Cosworth) + 2 ronden
23. Liuzzi (HRT-Cosworth) + 2 ronden

Foto's: Georges De Coster


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Formule 1 op zondag 17 april 2011 om 12:19


Andere publicaties op Racingworld.be...