Monza: AutOrlando (Porsche) wint - Podium voor Longin en WRT

Podium Blancpain Endurance Series MonzaPodium Blancpain Endurance Series Monza
De eerste race in de nieuwbakken Blancpain Endurance Series toont dat het kampioenschap best populair blijkt te zijn als aanvulling op de verschillende bestaande nationale series. We zien een groot veld GT3- en GT4-wagens aantreden; een deelnemersveld dat ook op kwantitatief vlak zeker gezien mag worden. Ook het volledige opzet lijkt vele teams aan te spreken; vier races verspreid over Europese circuits en de 24 Hours of Spa als kers op de taart. Het zijn dan ook klinkende namen die we in de pitstraat terug vinden; AF Corse, Vita4One Racing (het voormalige Vitaphone Racing), Hexis AMR, Marc VDS Racing, WRT met daarnaast een grote verscheidenheid aan wagens. Met onder meer Porsche, Audi, Ferrari, Lamborghini, Maserati, Aston Martin, Ford, Lotus en Ginetta zijn aan de start van de maidenrace te Monza een groot aantal merken vertegenwoordigd.
Tijdens de kwalificaties werd de beste tijd gerealiseerd door Maino/Invernizzi/Venturi in de Ferrari 430 Scuderia. Het trio was de enige bemanning die onder de grens van 1.49' wist te gaan. Ook de Belgen waren goed vertegenwoordigd, met een plekje op de eerste startrij voor Fässler/Franchi/Piccini in de WRT Audi R8 LMS en een vierde startplaats voor de Marc VDS Ford van Palttala/Martin/Leinders.

Bij de start van de 3 uur durende wedstrijd, komt iedereen goed weg. Het zijn twee Belgische teams die echter de beste start nemen. Andrea Piccini in de Audi #33 en Marcus Paltala in de Ford GT #40 kunnen de beide Hexis Aston Martin's bij aanvang netjes achter zich houden. Het wordt al gauw duidelijk dat men voor de #3 Hexis AMR gekozen heeft voor een strategie met een snelle start. De Fransman Clairay geeft het tempo aan met enkel de WRT Audi van Ortelli/Longin/Albequerqe die in zijn zog kan volgen. Julien Jousse is in de eerste wedstrijdhelft aardig op dreef met de SOFREV 458 Italia #10; een wondermooie auto die meteen al de juiste 'race-pace' te pakken heeft. Piccini wordt na 42 minuten wedstrijd gedwongen de pit op te zoeken als de wagen lek staat linksachter. Net op dat moment neemt de zusterwagen de leiding over van de Hexis Aston Martin, die het beste van zijn rubber al vroeg in de race gebruikte. Ortelli is duidelijk de snelste op het circuit in de WRT Audi #32. Maar ook hij moet hetzelfde lot ondergaan en rijdt lek in vrijwel identieke omstandigheden. Zorgen voor het WRT team die beide wagens van een podiumplaats zien verdwijnen.

Ruberti/Roda/Giammaria - AutOrlando PorscheRuberti/Roda/Giammaria - AutOrlando Porsche
Na het afwerken van de eerste pitstops, rijdt Mena aan de leiding in de Aston Martin #3 dankzij alweer een aardig stukje pitswerk van de Hexis-crew. Op een verdienstelijk tweede plaats vinden we de Ford GT van Bas Leinders en ook de derde plaats wordt ingenomen door een landgenoot; de Vita4One 458 Italia met Nico Verdonck aan het stuur. Voor het WRT team zit het niet helemaal mee vandaag; Franchi rijdt alweer lek links achteraan en lijkt de strijd in de #33 Audi te moeten staken. Ook Bas Leinders rijdt de wagen links vooraan lek, wat hen tot een extra stop dwingt met het verlies van de tweede plaats voor het VDS Ford racing team. Als de leiders binnenkomen voor hun tweede pitstop, moet Hexis opzoek naar een mogelijk probleem, de wagen rookt hevig zonder dat men onmiddellijk de oorzaak weet te vinden. Het probleem lijkt toch iets ernstiger te zijn dan aanvankelijk gedacht; de Aston Martin zal de box niet meer verlaten. Meteen weten beide Vita4One 458 Italia's zich in de top drie te mengen. Zowel Machiels in de #2 als Nico Verdonck in de #1 rijden een prima stint. Na de pilotenwissel wil Frank Kechele de zwart-turquoise #1 Ferrari terug starten, zonder gevolg. Een lege batterij zorgt ervoor dat de wagen de box niet meer uitkomt.

Met nog een uur te gaan zien we opeens een héél andere top drie; de Lamborghini #24 van Kox en Hayek rijdt aan de leiding met de AutOrlando Porshe 997R #9 achter hen. Een mooie remonte zorgt voor de derde plaats voor de #32 R8 van de Belgian Audi Club. Als alle pitstops zijn afgerond, rijdt de Porsche van Ruberti/Gianmaria/Roda (#9) aan de leiding, gevolgd door Albuquerqe in de WRT Audi en de Hexis Aston met een ontketende Mackowiecky. De Belgische R8 LMS weet zich nog naar de leiding te vechten, maar moeten nog één keertje naar de pits voor een splash & dash, een fenomeen waar vrijwel alle niet-Porschisten mee worden geconfronteerd. Een verdienstelijke tweede plaats is echter voor de troepen van Vincent Vosse weggelegd. Longin gaf na de wedstrijd toe dat er meer in zat, "we hebben het laten liggen in het eerste deel van de wedstrijd. We hadden hier echt kunnen winnen, jammer genoeg heeft een lekke band hier anders over beslist'.

Hexis AMR palmt net niet het derde schavotje in; de #3 DBSR 9 van Mackowieky/Moser/Vannelet rijdt een sterke wedstrijd, maar moet de laatste minuten de race eindigen in de grindbak. Die derde plek wordt dus een beetje in de schoot geworpen van Marc VDS Racing. Al moet gezegd worden dat ook zij niet gespaard werden van pech. Bas Leinders reed een sterke stint, maar ook Paltala startte sterk en Maxime Martin werkte het goed af met een mooi resultaat tot gevolg. Voor de zege wordt het Italiaans AutOrlando team niet meer bedreigd, het lage brandstofverbruik en een regelmatige race zorgt er mede voor dat de Porsche 997R van Ruberti/Roda en Gianmaria als eerste de zwart wit geblokte vlag bereikt.

Na drie uur wedstrijd, kunnen we enkel concluderen dat we een mooie en spannende race hebben zien ontspinnen, met een zowel kwalitatief als kwantitatief sterk veld. Voegen we daar aan toe dat Stephané Ratel reeds eerder mededeelde dat in Navarra het startveld zal worden aangedikt en dat we mogen uitkijken naar een volledig gevuld startveld in de 24 uren van Spa! De Blancpain Series lijken zonder meer een schot in de roos!

Uitslag Race 1 (Monza)

1. Ruberti/Roda/Gianmaria - Porsche 997 R
2. Ortelli/Longin/Albuquerqe - Audi R8 LMS
3. Palttala/Leinders/Martin - Ford GT3
4. Hayek/Kox - Lamborghini LP 540
5. De Lorenzi/Bonetti/Borghi - Porsche 997 R

Foto's: DPPI/SRO


   



Frank Van Waeyenberghe

Van onze redacteur

Frank Van Waeyenberghe

Dit artikel werd gepubliceerd in BES
op zondag 17 april 2011 om 17:24


Andere publicaties op Racingworld.be...