Zolder: Rob Huff pakt de pole voor race 1 - Barth op pole voor race 2

Chevrolet - Cruze 1.6TChevrolet - Cruze 1.6T
Nog steeds een 'hot' item tijdens discussies is de nieuwe manier van kwalificeren in het World Touring Car Championship. Zoals we al eerder duidelijk maakten, is het niet echt de bedoeling snelste te zijn in Q1. Een rijder dient slechts snel genoeg te zijn om de top 10 te halen in Q1, en zodoende recht te hebben op deelname aan Q2, waarbij de tiende positie in Q1 de pole in race 2 oplevert. De snelste rijder in Q2 staat vanzelfsprekend op de eerste startplaats tijdens de eerste race. Tom Coronel, die het gehele weekend reeds problemen ondervindt in de BMW, deed nog een gooi naar plaats 10, en de bijhorende pole in race 2, maar blijft op een elfde plaats steken en is bijgevolg meteen ook uitgeschakeld voor Q2.
Na goed twee rondjes Zolder, wordt de rode vlag reeds gezwaaid. Nykjaer, die in de vrije training nog de snelste was, gaat iets te ver over de curbes in de Villeneuve chicane, en laat daarbij olie achter. Onmiddellijk einde verhaal voor de Deen, die zijn Sunred SEAT naar het parc fermé ziet afgevoerd worden. Als de lichten terug op groen gaan, staan er nog 12 minuten op de klok. Er wordt duidelijk 'off pace' gereden met als doel die tiende positie te verkrijgen. Freddy Barth trekt aan het langste eind en start vanop pole in race 2.

Kristian Poulsen - Liqui Moly Team EngstlerKristian Poulsen - Liqui Moly Team Engstler
In Q2 wordt er méér dan één seconde sneller gereden; Rob Huff in de Cruze oogt in zijn eerste ronde ontketend en klokt af op 1:38.458. "Ik had een snelle eerste en derde sectortijd; uiteindelijk was ik toch wel verrast dat ik met deze ronde de pole pakte aangezien ik in de midden sector meerdere foutjes maakte", vertelt de Brit na afloop van de sessie. "Aangezien het morgen niet eenvoudig wordt om in te halen, is misschien vandaag al een bassis gelegd voor een eventuele herhaling van Curitiba." Ook plaats twee op de startgrid wordt ingenomen door Chevrolet; Alain Menu kon in een ultieme ronde de Cruze nog op een tweede plek plaatsen, ten nadele van Tarquini in de SEAT. Poulsen, die zesde algemeen werd, voert het veld aan in de Yokohama Trophy.

startgrid Race 1
1. Robert Huff - Chevrolet Cruze
2. Alain Menu - Chevrolet Cruze
3. Gabriele Tarquini - SEAT Leon TDI
4. Yvan Muller - Chevrolet Cruze
5. Tiago Monteiro - SEAT Leon TDI

startgrid Race 2
1. Freddy Barth - SEAT Leon TDI
2. Franz Engstler - BMW 320 TC
3. Gabriele Tarquini - SEAT Leon TDI
4. Norbert Michelisz - BMW 320 TC
5. Robert Huff - Chevrolet Cruze

Foto's: Marnik Mouchaers & Martijn Wouters


   



Frank Van Waeyenberghe

Van onze redacteur

Frank Van Waeyenberghe

Dit artikel werd gepubliceerd in WTCC
op zaterdag 23 april 2011 om 14:07


Andere publicaties op Racingworld.be...