Enzo Ide wil vooral ervaring opdoen

Na een geslaagd maidenseizoen samen met Ruben Maes bij ProSpeed Competition met een Porsche 997 GT3 R heeft Enzo Ide dit seizoen gekozen voor de Audi R8 LMS GT3 van het Belgian Audi Club Team WRT. En dit voor een gecombineerd programma in Belcar en FIA GT3. In de Belcar deelt Enzo het zitje met François Verbist, terwijl het Europees luik wordt afgewerkt met uittredend Belcarkampioen Greg Franchi.

“De keuze voor Audi en WRT was bewust”, verduidelijkt de jonge West-Vlaming.
“Zodoende kan ik binnen hetzelfde team en met dezelfde wagen zowel de Belcar als het FIA GT3 aansnijden. Uiteraard heeft de podiumplaats tijdens de Belgische manche van het FIA GT3-kampioenschap hier ook in meegespeeld. Ik werd goed opgevangen binnen het team en ik voelde me er onmiddellijk thuis. Er heerst een gemoedelijke sfeer en zowel piloten als ingenieurs stellen alles in het werk om mijn niveau verder op te krikken. Met Greg Franchi reed ik reeds een wedstrijd vorig seizoen en ook met François Verbist klikt het goed. Vergeet niet dat dit pas mijn tweede seizoen is in autosport. Ik mis nog een pak aan ervaring”.

FIA GT3

“Ook het testprogramma is indrukwekkend. We haspelden reeds ettelijk trainingkilometers af in Spa, Portimao en Paul Ricard, terwijl we deze week nog gaan testen in Navarra. De wedstrijd in Rusland wordt een stap in het onbekende, maar dat is ook voor het merendeel van de teams. Ook in Silverstone heb ik nog niet gereden, maar ik zoek naar een oplossing om ginds een race te rijden in een ander kampioenschap om het circuit te verkennen. Ik denk dat ik gezien mijn beperkte ervaring toch goed voorbereid aan de start zal komen. Op de Smolenskring in Rusland na, zal ik reeds alle circuits hebben verkend”.

BELCAR

“Wat de twee eerste wedstrijden van de Belcar betreft, zijn we met de Audi een beetje benadeeld door het gewicht. Volgens de balance of performance mocht Audi 35 kg. afslanken, maar dit werd door de RACB gereduceerd naar 15 kg. We rijden dus in België met 20 kg meer ballast rond dan in de FIA GT3. En dat kost enkele tienden van een seconde. Gezien mijn beperkte ervaring en het feit dat in de Belcar de top heel dicht bij elkaar aanleunt moet je het werkelijk gaan zoeken in tienden van een seconde”.

“De eerste wedstrijd in de Belcar was een beetje frustrerend toen we goed in de wedstrijd lagen en plots een aandrijfas brak. Maar dat is nu eenmaal de harde wet van een mechanische sport. Zulke dingen gebeuren nu eenmaal. Wat de tweede race betreft ben ik enerzijds ontgoocheld omdat we net naast het podium pakken, maar anderzijds toch tevreden omdat ik een goede vooruitgang boekte. Ik won een volle seconde tegenover de eerste race. Ik was ook best tevreden over mijn stint. Ik kon nog iets sneller, maar dan zou ik de remmen en de banden teveel gaan belasten. Als ik achteraf de wedstrijd analyseer, dan is een vierde positie op amper 16 seconden van teamgenoten Maassen en Longin die professioneel met autosport bezig zijn niet slecht gezien de moeilijke omstandigheden. En daarmee wil ik zeggen Audi niet zijn volle potentieel kon benutten door zijn gewicht, met als gevolg dat de hitte de remmen en banden teveel belastten. Méér zat er niet in afgelopen weekend. Ik denk dat we in Spa beter uit de verf zullen komen”.

BESLUIT

In de FIA GT3 denk ik dat we resoluut in aanmerking komen voor een podiumplaats. Tegen de volgende wedstrijd van de Belcar in Spa zal ik samen met Greg ondertussen reeds twee races binnen de FIA GT3 achter de kiezen hebben. Ik denk dat ik in Spa wel scherp zal staan om een eerste podiumplaats binnen de Belcar te viseren”, besluit een strijdvaardige Enzo Ide.

Enzo Ide press


   



Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op dinsdag 26 april 2011 om 18:34


Andere publicaties op Racingworld.be...