Kortnieuws: geen AMR-One's in Spa, Yann Clairay vervangt 'Mako' en de nieuwe Audi krachtbron

Aston Martin Racing zal dan toch niet deelnemen aan de 1000km van Spa in het kader van de Intercontinental Le Mans Cup. De Britse constructeur stelde begin dit jaar haar nieuwe strijdwapen voor, waarmee men hoopte enig weerwerk te kunnen bieden tegen het diesel geweld. Al snel werd echter duidelijk dat de wagen totaal niet competitief was. Tijdens de eerste wedstrijd van de Le Mans Series werkte de AMR-one in feite gewoon een testsessie af. Afgelopen weekend zagen we slechts één van de twee wagens maar even (13 ronden) in actie in de voormiddag; een wagen die bovendien lichtjaren achterop lag. Voorlopig lijkt de motor duidelijk de achilleshiel van de bolide te zijn. "We zouden naar de 1000km van Spa kunnen afzakken, maar daardoor zouden we eigenlijk een programma afwerken dat ons niet in staat stelt om onze doelen te bereiken," vertelt Dave Richards. "We moeten ons testprogramma op ons eigen tempo afwerken, waarbij we nu vooral moeten focussen op de motor, de aerodynamica en uithouding." Op dit moment staan er 58 wagens ingeschreven voor de race.

In hetzelfde weekend als de 1000km van Spa vindt in Portugal de derde ronde van het WK GT1 plaats. Onze landgenoot Maxime Martin zal het daar echter zonder zijn vaste ploegmaat Fred Makowiecki moeten stellen. 'Mako' geeft voorrang aan zijn programma in het ILMC en zal daarbij uitkomen voor Luxury Racing in de #59 Ferrari F458 Italia met naast hem Stephane Ortelli. Ondertussen is bekendgemaakt dat Yann Clairay Maxime Martin zal vergezellen in de Ford GT1 te Portimao. De Fransman wist eind vorig seizoen nog een mooie overwinning te behalen in San Luis aan het stuur van een Hexis Aston Martin, met, nota bene, Fred Makowiecki aan zijn zijde. Ook in Navarra zal Yann Clairay het Marc VDS team vervoegen.

Audi gaf vandaag wat meer info vrij over de motorisatie van haar R18. De oude V10 TDI wordt vervangen door een nieuwe 3.7 liter V6 TDI. Met een nieuwe kleinere en compactere motor tracht men het zwaartepunt van de wagen zo laag mogelijk te brengen voor een optimale luchtstroming doorheen de auto. De uitlaatleidingen lopen zelfs tussen de twee cilinderrijen door. In tegenstelling tot vorige modellen heeft Audi de R18 TDI motor met slechts één turbo uitgerust, die zich bovenop de motor bevindt en zijn luchttoevoer haalt uit de luchthapper op het dak van de cockpit. De wagen beschikt dan ook maar over een enkele uitlaat die zich centraal onder de haaienvin bevindt, dit alles om een zeer gestroomlijnd resultaat te kunnen bekomen. Ook Audi springt op de 'groene trein' en voorziet de integratie van een toekomstige elektrische aandrijflijn en er wordt ook rekening gehouden met verschillende andere mogelijke concepten voor energie recuperatie. "We zijn heel bewust bezig met dergelijke systemen," legt Dr. Wolfgang Ullrich uit. "Van zodra deze technologie ons efficiënter lijkt, zullen we ze inzetten in Le Mans."

Audi R18 TDI turbo luchthapperAudi R18 TDI turbo luchthapper
Audi R18 TDI motorAudi R18 TDI motor
Audi R18 TDI enkele uitlaatAudi R18 TDI enkele uitlaat


Foto's: Audi press


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Internationaal op donderdag 28 april 2011 om 15:02


Andere publicaties op Racingworld.be...