Trophée de Bourgogne: Voorbeschouwing van de organisatoren

Een seizoen Belgian Touring Car Series zonder een verplaatsing naar Frankrijk, neen, dat is zoals een café zonder bier of een goede Franse maaltijd zonder wijn... uit de Bourgogne uiteraard. En in die Bourgogne worden dit weekend de derde en vierde race verreden van een competitie die onder een goede gesternte van start is gegaan.
Op het circuit van Dijon-Prenois staat dit weekend de Trophée de Bourgogne op de agenda, ondertussen een echte klassieker op de kalender van de BTCS. De teams en rijders staan voor een verplaatsing, waar echter altijd een beetje een vakantiesfeer bij hoort. Al zal de strijd op de piste er niet minder om zijn, met twee races van 90 minuten, respectievelijk één op zaterdag om 16u20 en één op zondag om 13u40. Bovendien zorgt Dijon altijd wel voor één of andere verrassing.

Philippe Stéveny geniet misschien nog na van zijn dubbelslag in Zolder en ziet zich zeker verder doen op de in Limburg ingeslagen weg. In Dijon krijgt hij op zondag comebackman Christian Lefort naast zich, terwijl Didier de Radiguès (commentator van de MotoGP in Portugal) zaterdag de race nog afwerkt, waarna hij met een helikopter naar Estoril vliegt... De rijder van de KIA kan ontspannen naar de meeting toeleven, want hij kent zijn wagen en weet ondertussen ook wat de waarde van het team R-Tec van Fabio Lazzerini is. De Pro_Ceed is bovendien een wagen die op alle omlopen goed uit de verf komt.

En juist dat is iets waar de teams die met een Renault Mégane van Delahaye Racing uitkomen, wel eens over zouden kunnen piekeren. Bouvy-Kelders, Lémeret-Mondron en Richard-Viron kennen nu ook de sterkte van de KIA. Die laatste twee willen bovendien ook nog nuttige ervaring en dus kilometers vergaren, daar waar de andere twee duo’s duidelijk voor de zege gaan. Mits een sterk resultaat zien we Bouvy-Kelders een aanval op de leiding in het kampioenschap inzetten, daar waar Lémeret-Mondron hun opgave van Zolder willen goedmaken.

Zolder en de nulscore van Limburg vergeten, dat is ook de ambitie van twee andere teams uit de klasse S1: Radermecker-van de Poele (Volvo S60) en Thiry-Moonens (Jaguar XF). Indien ze hun titelambities levendig willen houden, hebben ze alvast geen andere keuze meer.

Opgepast T3!

Meer nog dan op het Limburgse asfalt zullen de wagens uit de klasse T3 in Dijon tot hun recht komen. Ze kunnen namelijk hun vermogen aanspreken op de lange, hellende rechte lijn na de rechterbocht van Pouas. Wat gezegd van Qvick-Vanbellingen (BMW M3), Piron-Rosoux (met een heropgebouwde SEAT WTCC na de crash in Zolder), Latinne-Wauters, Choque-Smits (VW Scirocco), Pampel-Van Rompuy (BMW M3 V8), Van Herck (Mazda 3) en Bonneel (BMW 1 Reeks), die allemaal over krachtig materiaal beschikken. Hetzelfde geldt ook voor de tenoren in S2: Lequeux-Ueberecken, van de Poele-Nelissen Grade, Melotte-Plennevaux (Touring Cup), Muller-Burrick en Poitevineau-Barenghi (Gomez GC10-2).

De strijd tussen de jongens van de SEAT Leon Supercopa is ook steeds heel mooi om volgen. De tandem Nale-Albert (Astur Car) start als favoriet, maar moet afrekenen met Adriaenssens-Nye (Spork), Franck-Rivas GDMH), Benjamin-Dupont (Delahaye) en Voet-Van den Broeck (Traxx). We volgen tot slot ook de strijd in de klasse T2 tussen de Renault Clio van Xavier Stevens en de Honda van Surinx Racing (Bruynoghe-Katsers en Jordens-Ouassini). In T2 zien we ook de SEAT Toledo ex-WTCC van de familie Buffet aan de start verschijnen.

Nieuwe namen

Een heugelijk feit is ook dat we in Dijon een aantal nieuwkomers mogen verwelkomen. Zo zien we het Franse echtpaar Daniel en Catherine Desbruères (Renault Mégane Trophy) en Benoît De Keijser-Christophe de Fierlant (Roadster S) evenals Mauro Borriero (BMW 330D). Een aantal rijders starten in Dijon ook hun seizoen 2011: Christian Lefort (KIA) en Pascal Nelissen Grade (Touring Cup), maar ook de Fransman Fabien Pierlot “Mister Coyotte”, die samen met Pascal Courrier het stuur van de SEAT n°38 deelt en zijn jonge landgenoot Donald Choque (die Claude-Yves Gosselin aan de zijde van Jean-Jacques Smits in de VW n°53 vervangt).

Noteren we nog dat enkele Franse SEAT Leon zich in extremis nog kunnen aanmelden, al was het maar om de manche in Dijon van hun eigen kampioenschap, die over twee weken plaatsvindt, voor te bereiden. Zij rijden op andere banden dan het Michelin-rubber van de teams uit BTCS en komen dus in de gastklasse uit.

Gewicht van de Silhouetten S1:

Renault Mégane n°1 (Bouvy-Kelders) 1115 kg
Renault Mégane n°2 (Lémeret-Mondron) 1075 kg
Jaguar XF n°3 (Thiry-Moonens) 1105 kg
Renault Mégane n°5 (Richard-Viron) 1025 kg
Volvo S60 n°6 (Radermecker-van de Poele) 1115 kg
KIA Pro_Ceed n°7 (Stéveny-de Radigues-Lefort) 1115 kg

Speedworld press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op donderdag 28 april 2011 om 10:39


Andere publicaties op Racingworld.be...