1000km of Spa: Audi deelt Peugeot een tik uit

Audi R18 TDI #1Audi R18 TDI #1
Onder een mooi zonnetje maar bij een schrale koude wind vonden vandaag op Francorchamps de eerste testen plaats voor de 1000 kilometer. De Formule 3's en de Radical's hadden in de morgen de piste al opgewarmd als iets voor twaalven de 55 deelnemers aan de 1000 km werden losgelaten. Racingworld.be was natuurlijk aanwezig om dit alles te volgen.
Het viel direct op dat alle deelnemers ongeduldig waren om hun materiaal te testen. Minder dan tien minuten na het startsein van de eerste één uur lange vrije training, bevonden zo goed als alle wagens zich op de piste. Het bleef steeds druk op de baan en misschien zat het verkeer er voor iets tussen, maar iets na halverwege de sessie ging de Audi nummer 2 van de baan in Bruxelles en zorgde zo voor code rood. Toen even later de sessie hervatte, bleek meteen dat de Audi’s de snelste wagens op de piste waren en dat Peugeot op achtervolgen aangewezen was. Na een uur prijkten dan ook twee Duitse wagens bovenaan de tabellen, de #3 van Kristensen, McNish en Capello (2'03"844) voor de #1 van Dumas, Bernhard en Rockenfeller. De eerste Peugeot (Lamy-Bourdais-Pagenaud) was derde op drie tiende seconde van de leider. Ondanks zijn excursie in de gravelbak, pakte de Audi #2 nog de vierde tijd voor de overige twee officiële Peugeot’s en het Oreca exemplaar. Pas op de achtste plaats volgde de eerste benzine wagen, de Rebellion Lola van Jani/Prost, gevolgd door de tweede Rebellion Lola en de Zytek LMP1. In LMP2 was de snelste tijd verrassend voor een herboren HPD ARX Strakka, die nu de Nissan aangedreven wagens te snel af was. In de GTE categorie domineerden de Ferrari 458’s.

Daarna was het de beurt aan de kwalificaties voor de ATS Formule 3 cup en de Radical Euro Cup. Bij de 21 deelnemers aan de Formule 3 ook één Belg, Jordi Weckx, die de 18de tijd neerzette. Bij de Racical’s vinden wij Benjamin Bailly terug, die een wagen deelt met Al Faisal. In de morgen was de Belg al snel, maar viel voor het einde stil langs de piste. De kwalificatie werd aangevat door Al Faisal en toen na 20 minuten Benjamin overnam kwam er al snel een onheilspellende rookpluim uit de wagen. Toch zette hij nog de vierde tijd neer.

Als laatste kregen we de tweede vrije training voor de 1000 km voorgeschoteld. Al snel nam Audi weer het initiatief en de wagens domineerden nog meer dan in de morgen. Toen na een half uur de sessie onderbroken werd na een crash van Bouillon, stonden de drie Audi’s op de drie eerste plaatsen. De Peugeot’s konden enkel aanklampen en het werd nog erger voor het Franse merk. Als even later de training hervat werd, volgde er al snel een aanrijding tussen de RML HPD met Newton aan het stuur en de Peugeot van Lamy. Beide wagens belandden hard in de banden en werden zwaar beschadigd. Na dit incident werd de sessie definitief afgeblazen. Lotterer bleef zodoende de snelste in 2.03.134 voor de twee andere Audi’s. Peugeot zag niet alleen zijn snelste wagen crashen, maar zag tevens de oude Oreca Peugeot eindigden voor de twee andere officiële wagens en bovendien moesten Montagny-Sarrazin-Minassian zelfs de benzine Zytek van Pla en Amaral voor hen duldden. In de LMP2 nam Nissan revanche dankzij de Zytek van Kimber Smith/Ojjeh/Chalandon. De Ferrari F458’s bleven de snelste GTE wagens, een categorie waar Marc Goossens in zijn Porsche de elfde tijd neerzette. De vraag is of Peugeot morgen nog een vuist kan maken tegenover de nu al competitieve Audi R18.

Foto: Niels Vaeck


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in LMS op vrijdag 06 mei 2011 om 00:24


Andere publicaties op Racingworld.be...