1000km of Spa: Een overzicht van LMP2 & GT-E

Nadat u het wedstrijdverloop van de 1000km van Spa editie 2011 reeds uitgebreid kon volgen voor wat betreft de algemene strijd voor overwinning, geeft Racingworld.be u ook graag een overzicht van wat er zich in de andere categorieën afspeelde.
LMP2
In deze tweede klasse van de prototypes zagen we dit weekend een eerste overwinning voor de nieuwe ORECA 03, overigens de best vertegenwoordigde wagen in de klasse met 4 inschrijvingen van de 11. De eer om met deze wagen de winst te behalen was weggelegd voor de #46 van het TDS Racing team, met achter het stuur het trio Beche/Thiriet/Firth. Voor ons Belgen ging alle aandacht in deze klasse natuurlijk uit naar de zwart-oranje ORECA 03 van Boutsen Energy Racing, bestuurd door Dominik Kraihamer en onze landgenoot Nicolas De Crem. Een overwinning zat er zeker in voor de #45, de wagen reed dan ook voortdurend vooraan en zelfs een tijd aan de leiding. Voor de uiteindelijke overwinning kwamen ze 43 seconden te kort. Een probleem met de benzinetank verhinderde hen om de tank leeg te rijden en bijgevolg diende op het einde nog een extra pitstop te worden gemaakt die hen een eventuele zege kostte. De laatste podiumplaats ging met anderhalve minuut achterstand naar het Britse Strakka Racing dat een HPD ARX -01d inzette. Het trio Kane/Leventis/Watts wist vorig jaar nog op een indrukwekkende manier zijn klasse te domineren in de 24h du Mans. Dit jaar kenden zij echter moeilijkheden om competitief te zijn, te wijten aan een gewijzigd reglement dat de prestaties van hun HPD-motor zwaar beperkte. De ACO zag haar 'fout' in en gaf deze motor dan ook wat meer lucht om te ademen (letterlijk). Verder vinden we op de vierde plaats de MG-Lola van RLR Motorsport. Een derde ORECA 03 moest zich te vreden stellen met de vijfde plaats, het gaat hier om het Signatech-Nissan exemplaar (#26). Er zat ongetwijfeld meer in voor deze wagen maar zij kregen af te rekenen met een technische defect aan het begin van de race, waardoor men veel tijd verloor met de reparatie hiervan. Onze tweede landgenoot in deze klasse, Andrea Barlesi, kende een tegenvallend weekend in zijn OAK-Pescarolo. De wagen moest al starten vanuit de pitlane en een gebroken ophanging zorgde ervoor dat Barlesi in aanraking kwam met de muur ter hoogte van de Raidillon. Uiteindelijk werd deze wagen zesde op goed 16 ronden van de winnaar.

GTE-Pro
In de GTE-Pro klasse was het Ferrari dat de wedstrijd domineerde met de nieuwe F458 Italia. Het Italiaanse merk bezette de eerste twee posities met op kop het AF Corse exemplaar van Fisichella/Bruni. Zij waren de F458 Italia van Team Farnbacher slechts 11 seconden te snel af bij het vallen van de finishvlag. Deze laatste wagen was bovendien uitgerust met het ongebruikelijke Hankook rubber, deze bandenfabrikant is duidelijk competief en heeft bewezen dat zij prima de concurrentie met Michelin en Dunlop kan aangaan. Ook Dunlop zette een wagen in zijn kleuren in, maar deze Ferrari van JMW racing vinden we pas terug op de zevende plaats met een achterstand van 12 ronden. In de aanvangsfase van de wedstrijd zagen we deze wagen een aantal gesmaakte duels uitvechten met de AF Corse Ferrari's. De twee F458 Italia's van Luxury Racing haalden de eindstreep niet. De twee BMW M3's kenden dan weer een degelijke wedstrijd, waarbij het opviel dat beide wagens in de eerste wedstrijd helft voortdurend achter elkaar hingen. Het snelste exemplaar, Priaulx/Alzen, kwam slechts een dikke seconde te kort om op de tweede plaats te eindigen. De #55 van Müller/Farfus werd vierde op een ronde achterstand. Porsche kende afgelopen weekend niet zijn beste dag, de eerste 997 (Prospeed) kwam pas als zesde over de meet met goed drie ronden achterstand. Daarmee moest het Duitse merk zelfs de Jota Aston Martin Vantage (P5) laten voorgaan.

GTE-Am
Bij de 'amateurs' was het de - in de Franse vlag getooide - Porsche 997 van IMSA Performance-Matmut, met achter het stuur Armindo/ Narac, die Porsche toch nog een overwinning bezorgde. Stéphane Lémeret werd samen met zijn teamgenoten Perazzini en Cioci tweede in de Ferrari F430 ingezet door AF Corse. De Corvette C6.R van Larbre Compétition ging aan de haal met de derde en laatste podiumplaats.

Formula Le Mans
In deze cup klasse van de prototypes ging de overwinning naar de #91 van Hope Racing (Marroc/Shanqi/Moro). De winnaar van de LMS race te Paul Ricard, Pegasus Racing, werd tweede, de #95 werd bestuurd door het trio Schell/Schultis/Simon. Genoa Racing vervolledigde het podium.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in LMS op maandag 09 mei 2011 om 07:49


Andere publicaties op Racingworld.be...