Kortnieuws met GT1, GT3 en Le Mans

In een vorig artikel hadden we het al over het steeds maar wisselen van rijders bij de teams die meedoen aan het FIA GT1 kampioenschap. Koploper is Belgian Racing dat met Palttala aan zijn zesde wissel zit in vijf races. Vandaag werd ook bekend dat Dimitri Enjalbert, dit weekend Matteo Bobbi vervangt bij DKR. Tevens liet Catsburg weten dat ook hij vervangen zal worden aan het stuur van de SRT Corvette voor de manche in Silverstone, welke deze website overigens wederom ter plaatse zal verslaan. Het is juni en dus komen de 24 uren van Le Mans er aan; het teken voor verschillende teams om hun laatste testsessies ter voorbereiding van de etmaalrace af te werken.
Na Jaime Camara en Matteo Bobbi krijgen we dit weekend de Fransman Dimitri Enjalbert naast Michael Rossi aan het stuur van de DKR Corvette. Enjalbert zal er zijn eerste race in GT1 betwisten, hij was de voorgaande jaren één van de smaakmakers in de Renault Mégane Trophy. Zowel Rossi als Enjalbert zullen hetzelfde weekend ook de races voor het Europese GT3 kampioenschap afwerken; Rossi op een Audi R8 van Sainteloc en Enjalbert op een Aston Martin van LMP Motorsport. Nick Catsburg laat dan weer weten dat hij dit weekend zijn plaats aan het stuur van de Exim Bank Team China niet zal innemen en zich zal concentreren op de GT3 races met een BMW Z4. Wie hem zal vervangen kon hij niet zeggen.

Het hoogtepunt van het FIA GT3 kampioenschap zou een race worden op de nieuwe Smolenskring in Rusland. Zou, want vandaag maakte Ratel bekend dat de Russische manche voor dit jaar is afgevoerd en zal vervangen worden door een manche op een nog nader te bepalen circuit. Een reden voor het afgelasten van het weekend wordt er niet gegeven, maar Ratel belooft dat de Smolenskring volgend jaar zowel op de kalender van het FIA GT3 kampioenschap als het FIA GT1 kampioenschap zal staan. Rusland is gewoon te belangrijk voor de constructeurs om er niet te racen beweert de goeroe van het GT racen verder.

Met nog minder dan 2 weken te gaan zijn vele teams bezig met hun laatste voorbereidende testen voor de 24 uren van Le Mans. Zo voelt Aston Martin zijn LMP1 aan de tand op het circuit van Monza, in een poging om snelheid en betrouwbaarheid te winnen. Testrijder Harold Primat verzekert dat de wagen veel progressie heeft gemaakt sinds zijn belabberd optreden tijdens de testdag voor de 24 uren. Team Oreca Matmut was dan weer met zijn twee wagens, de Peugeot 908 HDi FAP en de Oreca 03 Nissan LMP2, aanwezig op het circuit van Paul-Ricard. Terwijl Nicolas Lapierre de Peugeot voor zijn rekening nam, wisselden David Hallyday, Dominik Kraihamer en Alexandre Prémat elkaar af aan het stuur van de Oreca. Verder waren ook Rebellion Racing en Strakka Racing aan het testen, maar dan in Engeland op het circuit van Snetterton. Ook McLaren was zijn nieuwe GT3 aan het finetunen op het recent vernieuwde circuit.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Internationaal op woensdag 01 juni 2011 om 00:00


Andere publicaties op Racingworld.be...