GT3: Silverstone: Nabeschouwing Belgian Audi Club

De tweede meeting in het kader van het Europese GT3 Kampioenschap, die plaatsvond in een van ’s werelds meest beroemde autosportsites, Silverstone, werd er eentje om heel snel te vergeten voor het Belgian Audi Club Team WRT. Geen enkele Audi R8 LMS slaagde er dit weekend in om echt competitief te zijn. Voor de R8’s van de Belgische ploeg leek er op zondag echter wel wat beterschap, nadat de bandendruk werd aangepast. Alle hoop op een goed resultaat was echter meteen weg toen de Audi van Enzo Ide - Greg Franchi, na een nochtans schitterende start, het onschuldig slachtoffer werd van een ongeval in de eerste bocht. Een 19de plaats van van Didier André-Tobias Neuser in de tweede race zou voor WRT het beste resultaat zijn van het weekend.
Na afloop van de Britse manche van het FIA-GT3 kampioenschap heerste er een sfeer van frustratie in de pits van het Belgian Audi Club Team WRT. Na het succesvolle debuut in Portugal en de schitterende zege door Franchi-Ide in de tweede race in Portimão, wilde het team bevestigen met meer goede resultaten, maar de doelstellingen dienden na de vrije trainingen en kwalificaties bijgesteld. Teammanager Vincent Vosse legt uit: “We zijn echt ontgoocheld, maar een ding is geruststellend: het gebrek aan snelheid bleek niet enkel een probleem bij ons team alleen. Alle Audi’s hadden het hard te verduren met de concurrentie en de eerste R8 behaalde pas een 8ste plaats. Dit ligt wellicht aan de Balance of Performance. Dit gezegd zijnde stel ik ook vast dat we het hele weekend problemen hebben gehad met de bandendruk. Toen we die wat aanpasten, ging het ietsje beter maar het is altijd een gok als je beslist om de richtlijnen van de fabrikant niet te volgen. De rondetijden gaven ons echter gelijk. En of het nog niet erg genoeg was, werd Greg in de tweede race het slachtoffer van een aanrijding waarbij hem niet de minste schuld trof: je staat machteloos als achter jou een ongeval gebeurt en een van de betrokken wagens je raakt en meeneemt in de grindbak. Er is schade aan de wagen, dat staat vast, maar hopelijk is het chassis intact gebleven. Ons volgende doel is dan ook de wagen herstellen en te zorgen dat hij in orde is voor de volgende opdracht.”

In Race 1 namen de B-rijders de start, meer bepaald Enzo Ide vanop een 9de en nieuwkomer Tobias Neuser op een 12de. De jonge Duitser kende een moeilijk debuut, mede door de bandenproblematiek en ging tot twee maal toe in de rondte, een gevolg van het feit dat de balans van zijn Audi R8 LMS volledig zoek was na een eerder contact met een andere wagen. In hun stint hadden Franchi en André het heel lastig met de slijtage van de banden en ze zouden respectievelijk 20ste en 24ste eindigen.

Op zondag, na de beslissing te hebben genomen om de bandendruk te wijzigen, hoopte iedereen op een beter resultaat, zeker nadat Greg Franchi, vanop een 19de startplaats vertrokken meteen op schitterende wijze wist op te rukken naar plaats 13. “Toen ik echter de eerste bocht aansneed”, legt de Belg uit, “werd ik plots aangetikt door een Mercedes die heen en weer werd geslingerd na in de pitmuur te zijn beland als gevolg van een ongeval in de achterhoede van het veld. Ik kon niets doen en alle hoop om een beter resultaat te boeken was plotsklaps weg. Ik ben blij dat ik ongedeerd ben en hoop dat de wagen niet te fel is beschadigd. Geloof me, dit is een weekend om snel te vergeten.”

Tobias Neuser en Didier André kenden een minder turbulente race en eindigden op een 19de plaats.
Het Belgian Audi Club Team WRT focust zich nu op de volgende FIA-GT3 meeting in het Spaanse Navarra, een omloop waarmee het team twee weken terug reeds kennis maakte in de Blancpain Endurance Series en waar het een podiumplaats pakte.

Belgian Audi Club press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op maandag 06 juni 2011 om 08:00


Andere publicaties op Racingworld.be...