Peugeot heeft voorlopige pole in handen na incidentrijke avond

Nadat één Audi zichzelf uitschakelde en het Duitse merk lange tijd bovenaan de tabellen stond, is het Peugeot die in Le Mans de voorlopige polepositie in handen heeft. Er is sprake van regen morgen, dus mogelijk is de 3:27.033 van de Leeuwen voldoende voor de pole op zaterdag. In LMP2 was de Strakka HPD de snelste wagen, maar het was juist die bolide die op een minuut voor het einde zwaar van de baan ging en zorgde voor een code rood. De sessie werd vervolgens definitief gestopt. In GTE-Pro was de besttijd voor de BMW van Priaulx/Hand/Müller, terwijl de Larbre Porsche van Bourret/Gibon/Belloc primus was in GT-Am.
Audi legde er van bij de start meteen stevig de pees op en lange tijd zag het er dan ook naar uit dat de troepen uit Ingolstadt de voorste regionen van de startgrid zouden inpalmen. Dat was echter buiten een uitstekende Stéphane Sarrazin gerekend, die zijn Peugeot 908 HDi FAP naar de voorlopig snelste tijd van de week stuurde en zo de hegemonie van Audi met bijna een volle seconde doorbrak.

Zoals steeds was verkeer een invloedrijke factor op de omloop in de Sarthe; opvallend was echter hoeveel incidenten en problemen de avond kleurden. Halfweg de kwalificaties verloren we daardoor al één Audi R18 (crash met de GTE-Am Aston Martin Vantage), terwijl ook het Belgisch Kronos/Marc VDS Racing problemen kende (kapotte aandrijfas).

Snelste benzine-proto was de Pescarolo #16; Emmanuel Collard stuurde de bolide reeds bij aanvang van de sessie naar de bovenkant van de tabellen.

Strakka Racing heeft, zoals vermeld, in LMP2 beslag gelegd op de provisoire pole. Op het einde van de sessie zorgde Nick Leventis in de Strakka-HPD nog voor een laatste rode vlag, waarna de sessie niet meer werd verdergezet. De wagen ging echter nog steeds de twee Oreca Nissan’s vooraf, maar ditmaal met het Signatech exemplaar voor de Oreca wagen. De Aston Marin van Kronos Racing kwam na zijn mechanische problemen terug de baan op naar het einde van de sessie en kon zijn tijd toch nog verbeteren met een 18de plaats als resultaat. De hybride Hope Oreca zette dan weer een vrij mooie 21ste tijd neer.

In GTE-Pro trok BMW verrassend het laken naar zich toe. ProSpeed Competition was het snelste Porsche-team, na een tijd van net geen 4 minuten rond, op anderhalve seconde van de snelste BMW en een zevende plaats in de klasse.

In GTE-Am tenslotte was de besttijd voor de Larbre Porsche.

Uitslag
01. #8 Peugeot 3:27.033
02. #2 Audi 3:27.939
03. #1 Audi 3:27.949
04. #3 Audi 3:28.301
05. #7 Peugeot 3:28.796
06. #9 Peugeot 3:29.466
07. #10 ORECA Peugeot 3:30.084
08. #16 Pescarolo Judd 3:35.456
09. #12 Rebellion Lola Toyota 3:37.404
10. #13 Rebellion Lola Toyota 3:38.351


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in 24H du Mans
op donderdag 09 juni 2011 om 00:15


Andere publicaties op Racingworld.be...