Tweede kwalificatiesessie: Peugeot-Audi: Strijd op het scherp van de snee

De 24 uren van Le Mans blijven razend spannend, ook al is de race nog niet begonnen. Lange tijd leek het erop dat de tijd die Sarrazin gisteren reed, zou stand houden. Maar dan op het einde van de sessie ging het ineens vlug. Sarrazin verbeterde zijn vorige poletijd en zette een nieuwe besttijd neer, maar even later ging zijn ploeggenoot Marc Gene nog sneller, met een tijd van 3:26.272. Echter... in de laatste minuut perst Fassler nog een 3:25.981 uit de R18 en is de voorlopige pole terug in handen van Audi. Ook weer veel brokken in deze sessie, het zwaarst getroffen is de BMW #56, Priaulx plant de wagen frontaal in de banden.
De sessie start eerder rustig. Geen van de favorieten gaat voluit en men vindt na een kwartier dan ook de Rebellion Lola #13 aan de top van de tabellen. Drie wagens die gisteren beschadigd raakten in een crash, de Audi #1, de Aston Martin #60 en de IMSA Porsche #76 zijn allen hersteld en kunnen de tweede sessie aanvatten. De eerste topper die een snelle tijd neerzet is Frank Montagny in de Peugeot #8 in 3:27.906, iets minder snel dus dan de tijd van Sarrazin gisteren. In LMP2 is de Signatech Oreca de snelste, maar blijft voorlopig onder tijd van de Strakka HPD, bij de GT’s leidt de BMW #56. Maxime Martin is goed gestart en is even zelfs de snelste benzine wagen. Bij Aston Martin gaat de lijdensweg verder wanneer de #009 na een crash binnenkomt met een beschadigde voorzijde.

De sessie loopt verder en er verandert weinig, de Audi’s komen dichter bij de tijd van de snelste Peugeot’s en op een gegeven moment rijdt Dumas zelfs de snelste sessie tijd in de #1 even later gevolg door McNish, maar zij blijven onder de tijd van Sarrazin gisteren. De Pescarolo is net als gisteren de snelste benzine prototype.

Maar plots, met nog 15 minuten te gaan, gaat alles snel. Sarrazin verbetert zijn tijd van de eerste sessie in 3:26.336. Even later zet Marc Gene in de Peugeot #7 nog een snellere tijd neer; met een 3:26.272 lijkt de pole binnen voor het Franse merk. Temeer daar er zich veel rommel op de baan bevindt en Priaulx zich laat verrassen, slipt en frontaal in de banden eindigt met een fel beschadigde voorzijde van zijn BMW tot gevolg. Ook Sarrazin gaat rond in zijn Peugeot, maar blijft op de baan.

In de laatste minuten wordt iedereen verrast door een supersnelle ronde van Marcel Fässler, die in 3:26.156 zijn Audi naar de voorlopige pole loodst. Sarrazin tracht, met nog één minuut te gaan, er nog een superronde uit te persen en dit schijnt zelfs te lukken tot op het einde een Aston Martin GT even in de weg rijdt en de Peugeot hindert. Sarrazin moet zich tevreden stellen met de tweede plaats. Bij de GT’s is de snelste tijd nu voor de AF Corse Ferrari #51. De Kronos/Marc VDS Racing Aston Martin is opgeklommen naar de twaalfde plaats.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in 24H du Mans op donderdag 09 juni 2011 om 23:11


Andere publicaties op Racingworld.be...