Het wereldkampioenschap Endurance 2012 en de nieuwe technologieën

Donderdag had de traditionele persconferentie plaats op het circuit van Le Mans. Men had het vooral over het nieuwe wereldkampioenschap Endurance dat volgend jaar het levenslicht ziet. Dit nieuwe wereldkampioenschap zal bestaan uit zeven wedstrijden, waaronder de 24 uren van Le Mans. Er werd ook veel aandacht gegeven aan de ontwikkeling van nieuwe technieken. Een wagen die zich kenmerkt door het toepassen van innoverende technologieën of door het gebruik van alternatieve brandstoffen zal volgend jaar de 56ste startplaats toebedeeld krijgen.
De Automobile Club de l'Ouest gaf dus enkele verduidelijkingen bij het nieuwe wereldkampioenschap Endurance dat volgend jaar van start gaat. De nieuwe serie wordt officieel erkend door de FIA en zal naast de 24 uren van Le Mans bestaan uit zes andere wedstrijden met een duur van minstens zes uren. Twee van die wedstrijden zullen plaats hebben in Europa, twee in Amerika en twee in Azië. Er zal geen overlapping meer zijn met de LMS serie, deze zal volledig op zichzelf blijven voortbestaan met eigen afzonderlijke wedstrijden. De definitieve kalender wordt in de herfst bekendgemaakt.

De categorieën die dit jaar bestaan in de ILMC zullen overgenomen worden, zijnde LMP1, LMP2, GTE-Pro en GTE-Am en het technisch reglement van de ACO blijft gelden tot en met 2013. Op het einde van het jaar zal er een wereldtitel Endurance voor constructeurs en een wereldtitel Endurance voor rijders toegekend worden. Verder komen er een FIA trofee LMP2, GTE-AM en één voor het beste privé team. Punten zullen toegekend worden volgens het barema dat nu ook al gebruikt wordt voor het WK GT1. Bij de 24 uren van Le Mans worden de toegekende punten verdubbeld.

De ACO is ook begaan met vernieuwende technologieën en tracht innoverende wagens aan de start te brengen. Verleden jaar liet men al een 56ste stand bouwen en deze zal toegewezen worden aan een wagen die zich kenmerkt door zijn innoverende technologieën buiten wedstrijd zal meedoen. De ACO riep constructeurs op om hun plannen en voorstellen in te dienen voor het einde van de maand mei. Drie projecten werden voldoende uitgewerkt geacht, Deltawing, Green Racing en Courage Ø 12, waaruit één zal worden weerhouden.

Het meest bizarre is wel het Amerikaanse Deltawing concept, dat een wagen voorstelt met een zeer smalle voorkant en voorwielen die zeer dicht bij elkaar staan. De wagen werd ontwikkeld uit een project voor een revolutionaire Indy car, maar werd nu aangepast en voorzien van twee zitplaatsen en lichten. Het project krijgt de steun van Highcroft, All American Racers en Don Panoz. Volgens de ontwerpers zou de wagen even snel zijn dan de klassieke auto’s, maar dit dan met een gewicht, kracht en verbruik dat maar de helft bedraagt. Deze wagen, die wel lijkt op een ontwerp van de Leader uit de strips van Michel Vaillant, zal met zijn uiterlijk van een record wagen zeker snel zijn, de vraag is hoe hij met zulke smalle spoorbreedte door de bochten komt.

Het tweede weerhouden project komt uit Zwitserland en betreft een wagen die waterstof zal gebruiken als brandstof. De waterstof zal gebruikt worden om elektriciteit op te wekken in een brandstofcel. Deze GreenGT zou een LMP2 moeten worden.

Verder is er nog het project van de Franse constructeur Courage, zijn Ø12 LMP2 is een puur elektrisch aangedreven wagen.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in 24H du Mans op vrijdag 10 juni 2011 om 23:25


Andere publicaties op Racingworld.be...