Volledige eerste startrij voor Audi!

Audi Sport Team Joest - Audi R18 TDiAudi Sport Team Joest - Audi R18 TDi
Audi en Peugeot maken de strijd om de pole voor de 79e 24 Heures du Mans ongemeen spannend. Nadat de beide protagonisten de voorbije sessies constant haasje over speelden voor de strijd om de pole, was het uiteindelijk het merk met de vier ringen dat de eer toebedeeld kreeg. Het is voor het eerst sinds 2006 dat Audi de eerste startplaats bezet, nadat Benoit Treluyer op veertig minuten van het einde een impressionante 3:25.738 op de klokken zette.
Al snel laat Audi zien dat het team voor de pole gaat. Romain Dumas zet als eerste een toptijd neer in de derde kwalificatiesessie en pakt de voorlopige pole in 3:25.799. Na twintigtal minuten wordt de sessie onderbroken, als de GTE Ferrari van Beltoise/Thiriet/Jakubowski de bandenstapel in Mulsanne raakt nadat de Italiaanse bolide in aanraking kwam met een van de Aston Martin LMP1's. De baanposten namen de tijd om de baan op te kuisen, waarna de sessie opnieuw werd gestart. Nog een twintigtal minuten verder, achtte Audi de tijd rijp voor een aanval op de poletijd van de #1 R18. Treluyer zette een kanontijd van 3:25.738 neer en verwees teamgenoten Bernhard/Dumas/Rockenfeller daarmee naar de tweede startplaats.

Zowel Audi als Peugeot probeerden nog hun chrono's te verbeteren, maar de enige betekenisvolle poging kwam op naam van Simon Pagenaud toen de Fransman met een 3:26.010 zijn Peugeot naar een derde plaats hees. Pagenaud doet nog een tweede poging, maar het verkeer speelt de Fransman parten. Op het einde probeerde Kristensen er nog een 1,2,3 voor Audi van te maken, maar eerst werd hij in zijn snelle ronde gehinderd door een tragere deelnemer en vervolgens vloog hij nog uit de baan bij zijn laatste poging.

Rebellion Racing verwees de Pescarolo naar de vijfde startrij, nadat de Lola-Toyota zich met een 3:32.883 als snelste benzine LMP1 profileerde. De Kronos Aston Martin behoudt zijn twaalfde startplaats. De beide Aston Martin AMR-One eindigden buiten de top 20 op meer dan twintig seconden van de poletijd, nadat het Britse merk naar eigen zeggen "beide wagens conservatief liet rijden om de ontwikkelingen (van de wagens) te evalueren."

In LMP2 bleef de besttijd in handen van Ayari/Mailleux/Ordonez; wat toch wel enigzins een teleurstelling is voor de Strakka HPD.

In GTE-Pro gaat de pole naar de BMW van Werner/Muller/Farfus, nadat de tweede BMW niet in actie kwam deze sessie en de Ferrari van Bruni/Vilander/Fisichella de tweede plaats overnam. In de GTE-Am klasse viel de eer te beurt aan de Ferrari van Perazzini/Cioci/Aguas.

De ProSpeed Competition Porsche vinden we terug op de 37ste plaats, negende bij de GT’s.

Foto: Audi Motorsport


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in 24H du Mans op vrijdag 10 juni 2011 om 00:32


Andere publicaties op Racingworld.be...