Verslag na 18 uur: Een ganse nacht rijden voor enkele seconden verschil!

Na een onderbreking van 2 uur en 20 minuten om de vangrail te herstellen van de klapper van Rockenfeller, wordt er terug groen licht gegeven. De wagens stormen de nacht en de mist in en het duel Peugeot/Audi zal duren tot ver in de morgen. Ondanks de druk van 3 Peugeot’s, behoudt de Audi nipt de leiding. Er volgden nog enkele klappers, ondermeer van de Pecom Lola , de Rebellion Lola en vooral van de Corvette, leider in de GT klasse.
Rockenfeller moet een dagje in het ziekenhuis doorbrengen na zijn crash, maar stelt het blijkbaar verder goed. De wagens worden na een lange safety-car procedure van meer dan 2 uren weer losgelaten. Opvallend is dat op dat moment vijf van de zeven officiële opgaves LMP1 wagens betreft. De Matmut Oreca, leider in LMP2, komt binnen met elektrische problemen en verliest veel tijd en de OAK Pescarolo #24 staakt de strijd. Even voor twee uur gaat de Pecom Lola hard van de baan, de wagen lag op dat moment mooi vierde in zijn klasse. Ook de overjaarse Peugeot van Oreca gaat van de baan en beschadigt daarbij de neuspartij. De wagen kan de pits bereiken, maar verliest een half uur en zakt af naar de achtste plaats.

Rond vier uur in de nacht beginnen de Peugeot’s aan een offensief en Davidson zet de snelste ronde neer in 3;27.712, de jacht op de overgebleven Audi is begonnen. Tussen de leider en de Peugeot #9 zijn er nog maar 36 seconden verschil. De Kronos/Marc VDS Aston Martin rijdt een probleemloze nacht en ligt op de negende plaats. Ook De Crem is nog in de race en ligt 14de in zijn OAK Pescarolo. De ProSpeed Competiton Porsche vinden we terug op de vierde plaats in zijn klasse, waar de Corvette van Westbrook comfortabel leidt.

Om vijf uur in de morgen volgt een nieuwe harde klapper; de Rebellion #13 met Bouillon aan het stuur gaat hard in de banden. Om 8 uur is het weer raak, Magnussen verliest de controle over de leidende Corvette en knalt op de Felbermayer Porsche van Lieb. De safety-car komt weer op de baan en gedurende de safety-car procedure slaagt David Hallyday erin om met zijn Oreca naast de baan te belanden. De wagen moet opgegeven met een zwaar beschadigde voorkant. Ook voor de Corvette # 74 is de race over en dit terwijl een mooie overwinning lonkte. Als het veld nogmaals losgelaten wordt, zijn de drie eerste in het klassement slechts gescheiden door enkele seconden. Sarrazin is vierde op één ronde, maar de Fransman moet binnen voor een stop and go van één minuut omdat één van de mecaniciens geen verplichte armband droeg! De posities wisselen met de pitstops, maar als alle wagens geravitailleerd hebben, rijdt de Audi nog steeds op kop. Pescarolo verliest zijn mooie vijfde plaats aan de Matmut Peugeot als de wagen binnen moet met elektrische problemen en enkele minuten stilstaat.

De Greaves Zytek Nissan is nu stevig leider in de LMP2 klasse, voor de Signatech Oreca en de Level 5 Lola. In de GTE heef de AF Corse ferrari #51 nu de leiding voor de overgebleven Corvette. ProSpeed is afgezakt naar de zevende plaats.

Op de acht eerste plaatsen vindt men nu de acht overgebleven LMP 1’s, de Audi voor 4 Peugeot’s, de Pescarolo, de Rebellion Lola #12 en op de achtste plaats de Kronos Aston. Negende en eerste LMP2 is de Greaves Zytek. De eerste GT wagen de AF Corse Ferrari ligt 13de algemeen.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in 24H du Mans op zondag 12 juni 2011 om 12:12


Andere publicaties op Racingworld.be...