Terugblik op de race: Audi komt voor vierde maal op vijf als overwinnaar uit het duel met Peugeot

Audi Sport Team Joest - Audi R18 TDiAudi Sport Team Joest - Audi R18 TDi
Audi zal het zich niet betreuren dat het zijn laatste nog rijdende wagen niet heeft teruggetrokken verleden nacht, nadat het team twee wagens verloor in spectaculaire crashes. De overgebleven R18 won een ware 24 uren durende sprint van de Peugeot armada, dat wel al zijn wagens aan de meet brengt. Het zijn echter de beelden van de zware crashes van McNish en Rockenfeller die de wereld rondgaan en zullen bijblijven. De benzine LMP1’s konden geen vuist maken tegen de diesels en slechts twee ervan bereikten de eindmeet, waaronder de Aston Martin van Kronos/Marc VDS. Bij de LMP2’s kregen we een verrassende winnaar met de Greaves Zytek. De Oreca Nissan’s waren duidelijk sneller, maar verloren veel tijd met technische problemen of gaven op. Ook bij de GT’s bleef de strijd open tot het einde van de race. Corvette verloor in de morgen de wagen die de race domineerde, bij een crash, maar de tweede wagen kon zich alsnog naar voren werken en alsnog de klassenoverwinning schenken aan het Amerikaanse merk. Ferrari en BMW kwamen op een gegeven moment ook aan de leiding, maar Ferrari moest in de Corvette zijn meerdere erkennen terwijl beide BMW’s te kampen kreeg met problemen.
We kregen één van de spannendste races van de laatste jaren voorgeschoteld, maar ondanks dat Audi vanaf middernacht het moest stellen met één wagen tegenover drie Peugeot’s kon het Duitse merk de overwinning binnenhalen in deze 79ste editie van de 24 uren van Le Mans. Peugeot heeft gestreden tot het einde, maar moest in Audi nogmaals zijn meerdere erkennen. De Peugeot’s hadden meer topsnelheid en verbruikten minder, maar de Audi’s waren dan weer sneller in de bochten. Dus strategie en rijdersfouten zouden de overwinning bepalen.

De Audi #2 maakte geen fouten, bij Peugeot zagen we verschillende rijders in de fout gaan, een slipper of even rechtdoor in een bocht. Doch was het verschil aan de meet slechts 13.854 seconden, Peugeot bracht bovendien al zijn wagens aan de meet en geen kende noemenswaardige technische problemen, ook dat is een prestatie die kan tellen. Marcel Fässler, Benoît Treluyer en André Lotterer behaalden allen hun eerste overwinning in Le Mans. Alle rijders bij Audi hebben nu overigens minstens één overwinning op hun naam staan. Bij Peugeot viel vooral Simon Pagenaud op, met een agressieve en snelle rijstijl kon hij de Audi tot het einde opjagen. De Oreca 908 kon zijn overwinning van Sebring niet herhalen, maar het team heeft toch het genoegen van zijn wagen aan de aankomst te zien en dat op de vijfde plaats. Zeven diesels aan de start, vijf aan de meet en op de vijf eerste plaatsen, de aanpassingen die de ACO toeliet om de benzinewagens sneller te maken, bleken dus niet voldoende om de kloof te dichten.

De race zelf bleef een thriller tot het einde. We zagen verschillende wissels aan de kop, de verschillen waren doorgaans miniem en het inhalen van tragere deelnemers zorgde steeds voor spannende momenten. Het is juist bij het dubbelen van de tragere GT’s dat het tweemaal fout ging bij Audi. Kan men het manoeuvre van McNish nog te optimistisch noemen en treft de Luxury Ferrari geen schuld, dan was het onverwacht wisselen van rijlijn van de AF Corse dat de Audi van Rockenfeller van de baan bracht. Er zal dus weer veel nagepraat worden over de grote snelheidsverschillen tussen de verschillende klasses. De race werd driemaal lang onderbroken door een safety-car procedure tengevolge van ongevallen, de langste duurde 2 uren en 20 minuten.

Bij de benzine wagens leek het er lange tijd op dat de Pescarolo het zou halen, maar nadat de wagen lange tijd in gevecht was met de Oreca Peugeot voor de vijfde plaats, ging hij tegen de middag van de baan. Rebellion Racing kreeg dus de zesde plaats en de eerste in de benzineklasse in de schoot geworpen, dankzij de Lola Toyota van ondermeer onze Noorderbuur Jeroen Bleekemolen. Dit resultaat compenseert het feit dat de tweede wagen van het team vernield werd bij een zware sortie. Op de zevende plaats kwam de Belgische Aston Martin van Ickx, Leinders en Martin binnen. Na enkele problemen in het begin van de race reed de wagen verder een rustige en nagenoeg foutloze race, een slipper van Martin in de regen te na genomen. Maxime Martin toonde zich wel de snelste rijder van de drie en leverde als rookie weer een mooi visitekaartje af. Slechts twee benzine LMP1’s bereikten de aankomst. Beide OAK Pescarolo’s alsook de Quifel ASM Zytek gaven op.

Bij de LMP2’s verwachtte men een overwinning van één van de snelle Oreca Nissan’s, maar het was de Greaves Motorsport Zytek van Karim Ojjeh, Olivier Lombard en Tom Kimber-Smith die als eerste over de meet kwam. Buiten een uitstapje in de grindbak in de regen kende de wagen geen problemen. De Matmut Oreca leek eerst naar de overwinning te rijden, maar kreeg te kampen met elektrische problemen waarna David Hallyday de wagen vernielde tegen de vangrail. Ook de Signatech Oreca maakte aanstalten op de overwinning, maar twee klapbanden met aanzienlijke schade als gevolg sloegen de wagen terug naar de tweede plaats. De Level 5 Lola complementeerde het podium. De Strakka HPD, die zich tijdens de trainingen de snelste LMP2 toonde alvorens van de baan te gaan, moest opgeven na opnieuw van de baan gegaan te zijn. Onze twee landgenoten die onderdak gevonden hadden bij OAK Racing bereikten beiden de aankomst, Nicolas De Crem, die een zeer goede indruk naliet, als vijfde en Barlesi als zevende.

Bij de GT’s kan Corvette de honderdste verjaardag van Chevrolet vieren met een overwinning. Lange tijd leek het erop dat de Corvette van Gavin, Magnussen en Westbrook met de overwinning zou gaan lopen, maar in de morgen verloor Magnussen de controle over de wagen en ramde daarbij een Felbmayer Porsche met een opgave als gevolg. Gelukkig voor Corvette kon de tweede wagen van Garcia, Milner en Beretta, na een hevige strijd met de AF Corse Ferrari van Fisichella, Bruni en Vilander, de leiding nemen en alsnog de overwinning aan het Amerikaanse merk schenken. "De auto ligt een ronde achter, maar die kunnen we goed maken," orakelde Gary Pratt, Corvette Racing teammanager, met nog zes uur te gaan. Op de derde en vierde plaats eindigden in dezelfde ronde de twee Schnitzer BMW’s. In het begin van de race leek het erop dat de bolides zouden meedingen voor de overwinning, maar klapbanden en technische problemen vertraagden de opmars van de wagens. Drie Porsche’s op 4, 5 en 6, met Felbemayer voor IMSA en Flying Lizard. Eén van beide Lotussen hield het 24 uren vol en eindigde zevende. De ProSpeed Porsche met ondermeer Marc Goossens reed een meer dan verdienstelijke race en werd even op de derde plaats gesignaleerd, maar op het einde van de race viel de wagen zeer ver terug met mechanische problemen. Ook in GTE-Am behaalde Corvette de overwinning dankzij de wagen van Larbre Cométition.

Foto: Audi Motorsport


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in 24H du Mans op zondag 12 juni 2011 om 22:36


Andere publicaties op Racingworld.be...